In het rad van de leefomgeving kunnen inwoners en ondernemers zien welke onderwerpen in de omgevingsvisie aan bod komen. Het is een hulpmiddel bij de omgevingsgesprekken.
Omgevingsgesprek Haarlemmermeer-Zuidoost. Foto: gemeente Haarlemmermeer.
U kunt het verslag ook hieronder lezen.
Bescherming van de fysieke leefomgeving
Milieukwaliteit en gezondheid
Tafel 1 - rood
- Speeltuin Burgerveen; was een trekpleister (ook voor mensen uit Leimuiden en buitenaf), minder speeltoestellen maakten de speeltuin minder aantrekkelijk.
- Bootcampers maken ook gebruik van het voetbalveld in Burgerveen.
- Toename van geluid in Burgerveen door geluid A4.
- Onderzoek naar geluid.
- Zorgen over Schiphol in relatie tot milieukwaliteit en gezondheid.
- Fijnstof/andere schadelijke stoffen; goed dat onderzocht wordt; van belang dat gemeente hier ook een standpunt in inneemt.
- Lichthinder Looije en Schenkeveld is aangepakt.
Tafel 2 - blauw
- Als in Rijsenhout de tweede Kaagbaan komt, bouw daar dan nooit meer grootschalig, gemeente. (als in; niet nog meer mensen in de hinder).
- Aalsmeerderbrug wordt onleefbaar door de vliegtuigen; ‘Ik sta op het punt m’n huis te verkopen, maar ik woon hier al meer dan 60 jaar en wil hier eigenlijk niet weg. Ik kan wat hebben, maar tegenwoordig...’.
- Inwoners die er al lang wonen accepteren hinder en overlast van Schiphol. Nieuwe inwoners kijken er echter anders tegenaan. Zij protesteren.
- Overlast melden bij Schiphol (BAS) is ondoenlijk, het is een onvriendelijk systeem. Wij zijn er mee gestopt, wij melden niet meer.
- Kunnen de vliegtuigen langer over de A4 uitvliegen in plaats van over de dorpen.
- We kunnen ’s middags niet buiten zitten.
- Van twee landingsbanen komen elke minuut vliegtuigen over.
- Nachtvluchten zijn verschrikkelijk.
- Ik heb een meetapparaatje thuis, dat meet de fijnstof binnen. Afhankelijk van de wind slaat de meter zwaar uit.
- De crux bij gezondheid is dat je de achteruitgang van gezondheid niet altijd merkt. De gezondheid gaat sluipend achteruit.
Veiligheid
Tafel 1 - rood
- Veel verkeer van Van Lent in Burgerveen; de dijk is hier niet op gebouwd.
- Zorgen over stabiliteit van de dijk (overstromingsrisico).
- Risico van kruisende vluchten vliegtuigen; moet leiden tot een limiet aan de vluchten, daar moet eerlijk en transparant mee worden omgegaan.
- Meer diefstal en berovingen in kleine kernen, waar het vroeger meer in stedelijk gebied was
- Vroeger was er meer sociale controle en konden de deuren open blijven.
Tafel 2 - blauw
- Ringdijk is de laatste jaren opgehoogd en hersteld. De vraag is nu hoe je het gaat inrichten. Gemeente, richt het per gebied in. Zorg voor diversiteit per gebied.
- Het grote vrachtverkeer hoort niet op de dijk. Het is te onveilig vooral voor fietsende kinderen.
Klimaat
Tafel 1 - rood
- Gemeente moet de regie voeren op alternatieve energiebronnen.
- Zorg over het volbouwen; veel verharde tuinen en water wat dan niet weg kan.
Tafel 2 - blauw
- Datacenters stoten veel warmte uit. Houd die energie vast en gebruik die energie. In andere gemeentes kan het al/gebeurt het al.
- Haal de warmte van Schiphol met een buisverbinding naar de woon- en werkgebieden.
- Gemeente zet partijen aan tafel om energie te laten hergebruiken. In Rijsenhout zijn enorme datacenters. Energie moet technisch toch hergebruikt kunnen worden
Natuur en landschap
Tafel 1 - rood
- De vogelwerkgroep werkt samen met Greenbase boeren.
- Op de dijk bij de piekberging liggen kansen voor ecologische structuren en vogels (bosjes).
- Zuidelijk deel interessant voor vogels (bosjes langs Rijkswegen).
- Aantrekkelijke recreatiegebieden zijn Haarlemmermeerse Bos, de Kaag en Westeinder. Meer mogelijkheden worden gezien voor de zuidpunt.
- PARK21; mooi als daar recreatiegebied komt.
- PARK21; ruimte niet compleet vol zetten met bomen.
Tafel 2 – blauw
- Houd de contouren en groene linten in de polder in stand. Het zijn mooie verbindingen.
- Het Oosteinderpoeltje en de Westeinderplas zijn ontzettend mooi. Ook de fietsroute is een leuk voorbeeld hoe je het moet doen.
- Het park naast de N196 bij Rijsenhout is hartstikke leuk. Goed dat het er is. Het heeft alleen meer onderhoud nodig.
- Goede zet dat de dijk als recreatief wordt gezien. Het is echt een vooruitgang en goed voor de rust.
- Koester de natuur en ga niet in dit tempo door met de verstedelijking.
- A9 bij Badhoevedorp wordt omgelegd, maar een weg weghalen in Badhoevedorp betekent nog niet dat het 1 dorp is. Hoe kom je tot 1 dorp? En waarom wordt er niet meer groen aangelegd?
- Verbind de kernen en gebieden meer met elkaar. Het is te los nu.
- Waterrecreatie is slecht mogelijk in Haarlemmermeer.
- Haal het watertoerisme de polder binnen. Zou leuk zijn als de Hoofdvaart bevaren kan worden. Zet de sluizen open.
- Bijzondere natuur is bijvoorbeeld de Rietlanden. Is geen stukje van Haarlemmermeer, maar kan samen met Aalsmeer iets leuks mee gedaan worden.
- Fort Aalsmeer Crash-museum laat het daar zitten/bestaan. Dat past in het toerismeverhaal dat Haarlemmermeer beter kan uitdragen; ‘Het past bij ons’.
- Historisch erfgoed moeten we koesteren. Bijvoorbeeld oude graanschuren langs de dijk en de gemalen.
Vervullen maatschappelijke behoeften
Natuurlijke hulpbronnen
Tafel 1 – rood
- Windmolens zorgen voor veel dode vogels en insecten.
- Kritisch geluid over de nadelige kant van zonne-energie en windmolens; de nadelige kant wordt niet getoond.
- Zonnepanelen op vruchtbare grond is zonde.
- Waterstof als toekomstige mogelijkheid (injecteren in gasnet).
- Burgerveen was al bezig met idee verduurzamen dorp (bijvoorbeeld biomimicry).
Tafel 2 - blauw
- In Burgerveen zijn er geluiden; ‘Ik ben 75 jaar, waarom zou ik nog zonnepanelen op m’n dak doen?’
- In de winter staan kassen open om warmte kwijt te raken, dat is zonde.
- Windmolen bij de A4; er was veel belangstelling voor energiemaatregelen. Alleen het dorp is vergrijsd en daadwerkelijke resultaten komen nog niet.
- Zonnepark dat had op daken gemoeten. Waarom is dat op de grond gezet? Zonde.
- Waarom gebruiken we waterberging (in het zuiden) ook niet voor warmte/energie- opslag?
Economie
Tafel 1 - rood
- Bedrijf vestigde zich op Spoorzicht vanwege beschikbare ruimte en link met de luchthaven (vliegtuigtechniek).
- Sterke relatie tussen glastuinbouwcomplex en luchthaven. •
- Tomatenkwekers Looije en Schenkeveld hebben inmiddels een goede relatie met Burgerveen en Rijsenhout.
- Burgerveners hebben geen economische binding met Looije, bij Schenkeveld werkt veel jeugd uit Rijsenhout.
Tafel 2 - blauw
- MRA wil toeristen deze regio in hebben (en de stad uit). Dus zet Haarlemmermeer in als toeristische attractie, het moet aantrekkelijk gemaakt worden.
- Toerisme en stilte gaan niet samen. Stilte wordt een schaars goed, dat moeten we beschermen.
Ruimtelijk- economische structuur
Tafel 1 - rood
- Goede bereikbaarheid naar Rotterdam en Amsterdam is aantrekkelijk.
- Centrale ligging van Rijsenhout was een vestigingsfactor om er te gaan wonen (fietsen naar station).
Tafel 2 - blauw
- Op de dijk wordt 30km zone en verkeersluw toegejuicht. Echter als er files zijn op de A4 dan leidt Google je ook om over die dijk.
- Fietspad over Geniedijk wordt zeer goed gebruikt. Het is echter ook en hoofdfietspad. Wordt zomaar een week afgesloten bij evenementen. Bijvoorbeeld bij de expo Vijfhuizen.
- Vanaf P&R Nieuw-Vennep een fietssnelweg maken naar de Keukenhof.
- ‘Openbaar vervoer in Burgerveen is nul’.
- Wandelgebied bij Weg om de noord/zonnepark moet doorgetrokken worden.
- Maak een metrohalte in Badhoevedorp.
- Ik verheug me op de metrohalte Badhoevedorp Stad. Het is een van de scenario’s. De metro zou echt een toevoeging zijn. Daarmee stimuleer je echt de verstedelijking.
- Haarlemmermeer raakt vol. Zoveel ontwikkelingen, nog meer wegen. Oprukkende kassen en logistieke centra.
Wonen en woonomgeving
Tafel 1 - rood
- In de toekomst zal de polder steeds meer worden dichtgebouwd, nu is er nog grote ruimte met hier en daar bebouwing.
- Bouwen op plaatsen waar bebouwing niet gebruikt wordt (bijvoorbeeld oude kassen).
- Er moet een uitspraak over de reservering van de 2e Kaagbaan komen.
- Woningbouw is noodzakelijk voor Rijsenhout, maar geluid is een probleem.
- Huurwoningen zijn koopwoningen geworden in Burgerveen, daar zijn veel gezinnen in getrokken. Nieuwbouw van woningen is in Burgerveen niet noodzakelijk.
- Burgerveen veel verjongd in tegenstelling tot andere kernen.
- Aantrekkelijkheid van Burgerveen zit in mooi huis met veel ruimte, groen en tuin, goede prijs, fijne buurt, prachtige omgeving; altijd een vakantiegevoel. Geen OV is nadeel, wel een station op fietsafstand.
- Sociaal en economische binding Rijsenhout is sterk op Aalsmeer gericht.
- Burgerveen is gericht op Leimuiden, Rijsenhout en Nieuw-Vennep qua scholen; Burgerveense docenten op Rijsenhoutse school heeft aantrekkende werking.
- Kans voor de koppeling van sport aan bedrijf Van der Valk.
Tafel 2 - blauw
- Waar moeten we nog wonen? Als er ook meer stilte moet komen en ook het landschap beschermd moet worden.
- Supermarkt is er in Leimuiden en Rijsenhout. Mensen gaan ook naar Nieuw-Vennep.
Welzijn
Tafel 1 - rood
- Rijsenhout wil verjongen, meer jeugd is goed voor scholen, voorzieningen en sport.
- Grote zorg is als de supermarkt weg zou gaan.
- Rijsenhout heeft rijk verenigingsleven voor ouderen; ouderen hoeven niet eenzaam te zijn (Zonnebloem, Zorgzaam Rijsenhout).
- Huurders (zowel jong en ouder) die er komen wonen maken niet veel contact, ze zijn minder betrokken en ook sneller weg (logisch want vaak minder vrije keuze).
- In Burgerveen zorg als er arbeidsmigranten komen.
- In Rijsenhout al vrij veel verhuurd aan (Poolse) arbeidsmigranten (kwekerswoningen), is geschikt volk.
- Aandachtspunt is zwerfvuil van arbeidsmigranten; uitleg geven (door werkgever of gemeente?) over omgang met inwoners en gedrag.
Tafel 2 - blauw
- Voorzieningen dorpshuis Burgerveen worden goed bezocht wanneer er activiteiten zijn. Mensen zijn sociaal betrokken.
- Hetzelfde geldt voor Aalsmeerderbrug. Maar die hebben geen dorpshuis.
- Uitgaan doen we in Nieuw-Vennep.
- Het gebied trekt ook veel wielrenners en dagjesmensen. Bijvoorbeeld in De Parel in Leimuiderbrug.
- In Burgerveen is sprake van veel vergrijzing. Er wonen maar een paar gezinnen.
- In Aalsmeerderbrug komen de laatste tijd steeds meer gezinnen. Ze komen uit de regio.