Reacties op ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Van 27 maart tot en met 7 mei 2024 kon gereageerd worden op de ontwerp-Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD). Er zijn 27 zienswijzen ingediend, waarvan 18 door particulieren en 9 door organisaties en overheden. De projectorganisatie van de OVAH bestudeert nu de ingediende zienswijzen. Hun eerste indruk: verschillende indieners spraken hun voorkeur uit voor één van de alternatieven of varianten uit de ontwerp-NRD. Ook zijn er nieuwe varianten als oplossingssuggestie ingediend. En er zijn er diverse wensen geuit voor extra bus-, metrohaltes en stations.
Informatiebijeenkomsten
In aanloop naar de officiële inspraakprocedure zijn informatiebijeenkomsten georganiseerd. De bezoekers kwamen onder andere uit Amsterdam en Haarlemmermeer en waren al goed op de hoogte van onze plannen. Er werden dan ook kritische, gedetailleerde vragen gesteld. Heeft u een bijeenkomst gemist dan kunt u deze hier bekijken: https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/2024/04/15/informatiebijeenkomsten-9-en-11-april/
Waar staan we nu?
Nu de inspraakperiode van de ontwerp-Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD) afgerond is, worden de ingediende zienswijzen, ideeën en suggesties verder onderzocht. Het projectteam van de OVAH vraagt hiervoor advies aan wettelijk adviseurs, bijvoorbeeld aan die van het waterschap, gemeentes, veiligheidsregio’s en commissie mer. De commissie mer is belangrijk voor het maken van het milieueffectrapport. Leden van de commissie brachten in mei een bezoek aan de projectlocaties. De ingediende zienswijzen, de adviezen van de wettelijke adviseurs en die van de commissie mer verwerken we in de Nota van Beantwoording en de definitieve versie van de NRD.
Wat is de volgende stap?
De meest kansrijke oplossingen worden vastgelegd in een zogenaamde Notitie Kansrijke Oplossingen (NKO). Daarin staat onder meer waarom bepaalde alternatieven zijn afgevallen en waarom we doorgaan met de overgebleven oplossingen. Nadat de NKO is vastgesteld door de opdrachtgevers start de beoordelingsfase. Hierin doen we verder technisch onderzoek en maken we bijvoorbeeld een kosten-batenanalyse. Daarnaast brengen we ook de milieueffecten van de geselecteerde oplossingen in kaart.
Door te overleggen met de omgeving krijgen we een beeld van de aspecten die voor bewoners en bedrijven die voor hen van belang zijn en of er nog belemmeringen of juist (extra) kansen zitten. Om te komen tot de juiste oplossing gebruiken we onder andere het beoordelingskader, dat in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau staat.
Samenwerkende partijen
De gemeente Haarlemmermeer werkt samen met zeven andere partijen in de regio. Dat zijn: het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam, de Gemeente Amsterdam, Schiphol Group, Schiphol Area Development Company N.V. en de NS.
Fases project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (voorheen Noord/Zuidlijn)
Het project bestaat uit 6 fases:
- Initiatieffase (2017- 2022)
- Verkenningsfase (2022-2025)
- Planstudiefase
- Planuitwerkingsfase
- Realisatiefase
- Beheerfase
De fase waarin we nu zitten is de verkenningsfase. In deze verkenningsfase staat de vraag centraal wat de urgentie van het project is en welke oplossingsrichtingen relevant zijn om verder te onderzoeken.
Samenhang met overheidsbeleid
Investeren in toekomstige bereikbaarheid is nauw verbonden met de bouwopgave in de regio. De gemeente Haarlemmermeer werkt met de eerdergenoemde partijen samen aan het rijksprogramma: Samen Bouwen aan Bereikbaarheid. Wilt u meer weten over het rijksprogramma? Bekijk dan de website https://www.samenbouwenaanbereikbaarheid.nl/
Roltrap treinstation Schiphol. Foto: Kees van der Veer.
Tijdlijn
- 2017 Start van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) onderzoek Zuidwest Amsterdam – Schiphol Hoofddorp. (Initiatieffase).
- 2022 November 2022 start verkenning OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer. Het doel van deze verkenningsfase is om van een lange lijst met mogelijke oplossingen naar 1 voorkeursalternatief te werken.
- 2024 Maart start participatie ontwerp-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (ontwerp-NDR). Inwoners en reizigers kunnen reageren op de vijf meest kansrijke oplossingen. En worden actief bij de verkenning betrokken. Onder andere met informatiebijeenkomsten.
Nieuws
Lees het laatste nieuws over het onderzoek op InforMeer.
Meer informatie
Wilt u meer informatie?
- Neem dan een kijkje op de website over de OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer en op de website van gemeente Amsterdam.
- Wilt u liever informatie ontvangen via een nieuwsbrief? Via de de website over de OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer kunt u zich daarvoor aanmelden.
- Of stuur een mailtje aan Lars Wouters, projectmanager OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer via: info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl
- U kunt ook contact opnemen met het projectteam OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer via: 085 060 94 49