Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Vragen en antwoorden Schipholweg

Op deze pagina vindt u de vragen en de opmerkingen die wij op 16 juni kregen over de Schipholweg.

Er kwamen ongeveer 50 mensen naar de inloopavond over de Schipholweg. De avond stond vooral in het teken van de werkzaamheden. Inmiddels zijn deze succesvol afgerond. 

Het was een goede avond, waarbij over het algemeen de mensen positief reageerden op de afwaardering van de Schipholweg van 80 naar 50 km/u. Daarnaast vertelden de aanwezigen het fijn te vinden dat er gecommuniceerd werd.

Algemeen

Hoe zorgt de gemeente ervoor dat er echt 50 km gereden wordt?

Er komen 2 extra kruisingen met VRI's en passende belijning voor een 50 km/uur weg. Ook komt er een drempel met oversteek en VRI bij de Röntgenstraat. Bij de kruising met de Oleanderlaan is al een drempel. Deze maken we in januari 2026. 

Kan er op Schipholweg een drempel komen of flitspaal voor de kruising?

Er schijnt op dit moment veelvuldige roodlichtnegatie te zijn bij de verkeerslichten bij de Sloterweg (met name ’s avonds door taxi’s). Dus een flitspaal zou daar wenselijk zijn. 

Er komt een drempel met oversteek en VRI bij de Röntgenstraat. Bij de kruising met de Oleanderlaan is al een drempel. 

Aan het plaatsen van een flitspaal zitten veel wettelijke eisen. Bijvoorbeeld hoeveel ongelukken er in 3 jaar tijd gebeuren. Gelukkig voldoet dit deel van de Schipholweg hier niet aan. Er komt geen flitspaal.    

Wordt de Kamerlingh Onneslaan langer gemaakt en heeft dit gevolgen voor woningen?

 Dit is nog niet bekend. Dit hangt af van de tussenevaluatie van het verkeer. 

Kruising bij Corendon

Hoe wordt de aansluiting voor fietsers ter hoogte van Corendon?

Deze aansluiting moeten we nog ontwerpen.

Kunnen fietsers daar ook voorrang krijgen?

Dit kruispunt moeten we nog ontwerpen. We nemen deze tip mee tijdens het bekijken van de mogelijkheden. 

Oversteek fietsers en voetgangers

Op de Schipholweg ter hoogte van de Röntgenstraat 8 lijkt het alsof er een kuil/leiding onder de weg loopt. Deze maakt een metaalachtig ‘bonk’ geluid voor de omgeving.

Het is bij ons niet bekend waar dit geluid precies door veroorzaakt wordt. Het nieuwe asfalt helpt misschien om dit geluid te verminderen. 

Moet ik mij zorgen maken over geluidsoverlast als er na de fietsoversteek opgetrokken wordt op de Schipholweg?

We koppelen alle verkeerslichten op de Schipholweg aan elkaar zodat auto's in één keer naar de snelweg kunnen rijden bij een snelheid van 50 km/u. Hiermee rijdt het verkeer op de Schipholweg zo goed mogelijk door, wordt de uitstoot van uitlaatgassen beperkt en is de geluidoverlast het minst.

Fietsoversteek Röntgenstraat. Kunnen we ook de aansluiting in de wijk oppakken?

Dit gaan we onderzoeken.  

Werkzaamheden Schipholweg en Groene AS

Kan er bij de onderhoudswerkzaamheden in juli gelet worden dat er geen zand verstuift?

Tijdens de werkzaamheden aan de Schipholweg komt er geen zand vrij. We geven de zorgen door aan de projectmanager voor de werkzaamheden bij de Groene AS.  

Kunnen jullie de geluidswal bij de voetbalvelden bij De Veldpost verder doortrekken?

We geven de zorgen door aan de projectmanager voor de werkzaamheden bij De Veldpost. 

Opmerkingen over woonstraat Schipholweg

We lieten u op maandag 16 juni een ontwerp zien. Dat is een voorlopig ontwerp. We werken nu aan het verbeteren van het ontwerp. We kijken bijvoorbeeld naar hoe het fietspad te verbreden en hoe om te gaan met de parkeerplaatsen. Als er een nieuw ontwerp is dan laten we dat aan de bewoners zien. 

Dit zijn de reacties die we kregen:

  • Ter hoogte van KAV /parallelweg; door verbreden fietspad en aanbrengen parkeervakken gaat er juist groen weg in verband met een toename. Graag aandacht hiervoor.
  • Waarom wordt de ventweg afgesloten? Het gevolg is dat auto’s moeten keren op een smal stuk en waarschijnlijk de private opritten gaan gebruiken. Daarnaast zullen de auto’s ook terug moeten rijden naar de Pa Verkuijllaan: dat is dan te smal.  
  • Waarom parkeervakken faciliteren op de ventweg? 
  • Kan er opgetreden worden tegen KAV? Echt te veel busjes, auto’s etc.
  • Of er op de ventweg ook drempels kunnen worden aangebracht, met name de huurauto’s van KAV rijden daar erg hard.
  • Zorg om de uitritten van woningen door het autoverkeer dat langs de stoep gaat rijden waar nu geparkeerde auto’s een veiliger buffer vormen.  
  • Zorg om de veiligheid van kinderen bij de verandering van de woonstraat
  • De woonstraat is nu 30 km/u, blijft dat in de nieuwe situatie? Ja, de woonstraat blijft 30 km/u .

Woonstraat aan de Schipholweg

Wordt er iets gedaan aan de parkeeroverlast?

De problemen rondom parkeeroverlast zijn bij ons bekend. De gebiedsmanager en de omgevingsmanager gaan in gesprek met KAV. Dit gesprek gaat over de parkeeroverlast die omwonenden ervaren. We nemen de klachten serieus en willen samen met KAV zoeken naar mogelijke oplossingen. In het najaar laten we u weten wat er uit dit gesprek is gekomen en hoe we hiermee verder gaan. 

Doorfietsroute onderdeel van aanpassingen Schipholweg

Voor het fietspad tussen de Oleanderlaan en Sloterweg verbreden we het fietspad. Voor het deel van het fietspad wat tussen de Sloterweg en Pa Verkuijllaan komt bespraken we in de online bijeenkomst van 2022 dat de ventweg – waar huizen aan grenzen – gebruikt zou worden als fietspad. Dat ontwerp is niet meer aan de orde omdat de combinatie van langsparkeren en fietsers onveilig is. We kijken nu naar het verbreden van het fietspad wat er nu al ligt zodat het voldoet aan de gestelde eisen voor een doorfietsroute. In het ontwerp wat jullie op 16 juni zagen is een fietspad ingetekend van 3,75 meter breed. We onderzoeken nog  wat hier de beste inpassing is.

Kruising Sloterweg – Schipholweg

Het kruispunt wordt nog ontworpen. We houden rekening met de opmerkingen van inwoners en belanghebbenden. Dit zijn de opmerkingen die we kregen: 

  • Wens is linksaf kunnen slaan bij de Sloterweg. 
  • Er word vaak door rood gereden. Vooral door taxi's. Dit signaal geven we door aan de gebiedsmanager en wijkagent.
  • Graag het kruispunt bij de Sloterweg veiliger maken voor fietsers.
  • Fietsoversteek Sloterweg: omdat er nu 1 oversteek is (2 richtingen) ontstaan er situaties dat fietsers tussen de auto’s doorkruipen. Kan er weer een rechte oversteek gemaakt worden (net als vroeger)?