Het Lint in Quatrebras.

Hoger gras is goed voor de natuur

27 november 2023
Badhoevedorp

In 2018 veranderde de manier waarop de gemeente Haarlemmermeer voor het groen zorgt. Om ervoor te zorgen dat er meer verschillende planten en dieren groeien en leven mag het gras langer groeien. In woonwijken en langs paden mag het gras zelfs tussen de 7 en 12 centimeter hoog zijn.

Ecoloog Moniek van Leeuwen: Minder maaien zorgt meestal voor meer afwisseling in de natuur. Daardoor krijgt de natuur meer de kans te groeien en te bloeien.

Kruidenrijk gras

Een interessant stukje natuur is het kruidenrijke gras. Een gras dat bestaat uit een mix van planten. Dit gras maaien we maar één keer per jaar. Zo blijft het lang bloeien, wat goed is voor insecten zoals vlinders en bijen. Ook in de nieuwe wijk Quatrebras zaaiden we dit gras. Het hogere gras kan even wennen zijn, maar het is goed voor de biodiversiteit. Dit stukje natuur geeft meer ruimte aan verschillende soorten planten, bloemen en dieren. Ook na de bloei.

Dus loopt u langs gras dat ‘twee kontjes hoog is’ dan weet u dat dit goed is voor de biodiversiteit!

Meer lezen over het maaibeleid? Kijk op de pagina haarlemmermeergemeente.nl/gras-maaienexterne-link-icoon