Logo van Meer voor Elkaar dat doorverwijst naar de homepage

Afbeelding, foto: wethouder Mieke Booij, Danny van Teeffelen, Raymond Icke, Marjon Breider en Ronald van Poeteren met bloemen en het certificaat

Meer AED's door succesvolle acties in Torenburg en Vijfhuizen

07 juni 2019
Meer voor Elkaar

Torenburg (in Toolenburg, Hoofddorp) en Vijfhuizen hebben straks levensreddende buurtAED's dankzij succesvolle crowdfundacties via Nieuwe Pioniers. Inwoners hebben zelf de helft van het benodigde geld ingezameld, de gemeente heeft dit aangevuld met de zogeheten 'Verdubbelaar'. Op juni reikte wethouder Mieke Booij (Zorg en Welzijn) symbolisch de cheques uit aan de initiatiefnemers. Eerder is al een Verdubbelaar uitgereikt voor een succesvolle AED-actie in de wijk Zuiderhoeve in Hoofddorp.

Vijfhuizen is met twee nieuwe AED’s straks zelfs 100 procent ‘hartveilig’. Dit betekent dat iedereen binnen de dorpsgrenzen binnen zes minuten gebruik kan maken van een levensreddende Automatische Externe Defibrillator (AED). Dit zijn apparaten waarmee je eerste hulp kunt verlenen aan iemand met een hartstilstand.  InforMeer sprak met Danny van Teeffelen, die samen met Raymond Icke en de Vereniging Dorp Vijfhuizen (VDV) de crowdfundactie in Vijfhuizen startte: ”We hadden al verschillende pogingen voorbij zien komen om geld in te zamelen voor de AED’s en dachten: nu moet het er maar eens van komen.”

Goed ondersteund

Beide heren zijn aan de slag gegaan met het inzamelen van het geld. Daarin zijn ze naar eigen zeggen goed ondersteund door Nieuwe Pioniers (het crowdfundingsplatform van Haarlemmermeer). Danny van Teeffelen:

“Nieuwe Pioniers adviseerde ons bijvoorbeeld om voor twee AED’s te gaan, zodat we direct het hele dorp ‘hartveilig’ konden maken. Dit heeft gezorgd voor meer draagvlak en daardoor was het makkelijker om het doel te halen.”

Filmpje gemaakt

“We hebben vooraf een plan gemaakt en in het dorp geflyerd, posters opgehangen en (lokale) bedrijven benaderd. Ook hebben we een filmpje gemaakt voor social media met mijn kinderen om iedereen op te roepen om ons te helpen. De actie ging hierdoor al snel leven in het dorp. Zo snel, dat ook het Noordhollands Dagblad en het Haarlems Dagblad hier aandacht gaven.”

In 14 dagen geld bijeen

“De actie heeft goed uitgepakt, in 14 dagen hadden we het benodigde geld bijeen: 1.660 euro voor de twee AED’s. We hebben zelfs meer geld gedoneerd gekregen. Dit geld gebruiken we om burgerhulpverleners op te leiden (mensen die kunnen reanimeren). Verder zijn we nog in gesprek om de bestaande AED’s binnen bedrijven in buitenkasten te plaatsen, zodat de dekking van AED’s in Vijfhuizen nog beter wordt. Hoe sneller iemand geholpen wordt, hoe groter de kans op herstel.”

"Verenig je en zorg dat je het doel voor jouw dorp of wijk bereikt.” zegt Danny van Teeffelen (tweede van links naast Raymond Icke en wethouder Mieke Booij) Naast de wethouder staan Marjon Breider en Ronald van Poeteren.

‘Geweldig goede actie’

Wethouder Mieke Booij:

“Een geweldig goede actie van onze inwoners. Dankzij de heren uit Vijfhuizen komt er een AED op de Mienten Vesting. Dit betekent dat Vijfhuizen 100 procent hartveilig is dankzij de 78 supporters van de crowdfundactie op nieuwepioniers.nl. Ook Marjon Breider uit Hoofddorp heeft in een recordtijd het geld bij elkaar gekregen voor een AED. Dankzij 32 supporters zijn haar straat Torenburg en de omliggende straten hartveilig. Mooie initiatieven voor een nog beter doel: Haarlemmermeer hartveilig.”

Goed bevallen

Danny van Teeffelen:

“We kregen veel positieve reacties op onze crowdfundactie: mensen die zeiden dat ze het zo leuk en goed vonden dat we dit hebben georganiseerd. Als je kijkt naar de reacties en ziet hoeveel hulp wij hebben gekregen van particulieren en bedrijven, dan kan ik alleen maar tegen anderen zeggen: verenig je en zorg dat je het doel voor jouw dorp of wijk bereikt.”

Ondersteuning van de gemeente

De gemeente werkt samen met HartslagNu aan een hartveilig Haarlemmermeer. De gemeente stelt dit jaar 16 AED’s beschikbaar en 26 buitenkasten. Twee weken geleden zijn de eerste zes buitenkasten geplaatst bij wijkcentra en dorpshuizen van Maatvast. Dankzij de buitenkasten kunnen AED’s van binnen naar buiten gehaald worden. Zo zijn AED’s 24 uur per dag beschikbaar.

Afeelding: foto van de buurt-AED. Vijfhuizen is met twee nieuwe AED’s straks zelfs 100 procent ‘hartveilig’.

Vijfhuizen is met twee nieuwe AED’s straks zelfs 100 procent ‘hartveilig’.

Daarnaast ondersteunt de gemeente initiatieven van inwoners om via crowdfundingsplatform Nieuwe Pioniers geld in te zamelen voor een buurtAED. Als zij hun streefbedrag halen, verdubbelt de gemeente (tot maximaal 2.500 euro). Bovendien geeft Philips korting aan inwoners die via Nieuwe Pioniers een actie starten en vóór 1 juli 2019 bij Philips een buurtAED bestellen. Inwoners hoeven dan nog maar 830 euro in te zamelen voor één levensreddende AED in de buurt. Kijk hier voor meer informatie over buurtAED's.