Dit is een platform van maatschappelijke organisaties in Haarlemmermeer

Hartveilige gemeente (AED)

Bij een hartstilstand is hulp in de eerste 6 minuten nodig. Daarom is het belangrijk dat er in Haarlemmermeer op voldoende plekken AED’s zijn. Een Automatische Externe Defibrillator (AED) is een apparaat dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok.

Het is natuurlijk net zo belangrijk dat er mensen zijn die kunnen helpen als het nodig is. De gemeente werkt hierin samen met HartslagNu, het landelijk reanimatieplatform. Zij bekijken wat een goede verdeling is van AED’s in de gemeente. Ook helpen zij bij het burgervrijwilligersnetwerk. Dit bestaat uit burgers die als vrijwilliger inzetbaar zijn om te helpen bij een hartstilstand. Zo werkt Haarlemmermeer sinds 2018 aan een hartveilige gemeente.

In kaart brengen van AED’s 

Om zo veel mogelijk te kunnen voldoen aan de norm van 6 minuten, is het belangrijk om te weten waar in Haarlemmermeer de AED’s zijn. En waar ze nog nodig zijn. We kijken ook of de AED 24 uur per dag beschikbaar is. Anders kan de AED in een buitenkast geplaatst worden. Dan kan er op ieder moment van de dag een hulpverlener bij.

De gemeente stelde 16 AED’s en 26 buitenkasten voor AED’s beschikbaar. Deze zijn in 2019 en 2020 geplaatst. Het doel van het project Hartveilige gemeente was om in december 2022 een dekking met AED’s van 80% te hebben in de gemeente. Op dit moment is er al een dekking van 90% behaald. 

Heeft u als inwoner of bedrijf een AED die u ter beschikking wilt stellen voor gebruik? Meld u dan aan bij HartslagNuexterne-link-icoon. Zij nemen deze locatie op in het overzicht van alle AED’s in de wijk.

Burgerhulpverlening har(t)d nodig  

Een AED is niet genoeg om levens te redden. Hiervoor zijn getrainde vrijwilligers hard nodig. Als burgerhulpverlener ben je aangemeld bij HartslagNu. Bij een hartstilstand bij jou in de buurt, krijg je een oproep op je mobiel om te gaan reanimeren of de dichtstbijzijnde AED te halen. Aanmelden om burgerhulpverlener te worden kan bij Hartslagnu.nl. Graag zelfs! Mensen die al kunnen reanimeren kunnen dat ook melden. Doe mee en red levens in jouw buurt! 

Meer weten over het burgerhulpverlener zijn? Lees het interview met Renske en Dannyexterne-link-icoon.

Hoe werkt acute hulpverlening? 

HartslagNu is een systeem waarin burgerhulpverleners en AED’s staan. Bij een 112-melding van een hartstilstand alarmeert de meldkamer de ambulance en tegelijkertijd een tiental vrijwilligers die in de buurt van het slachtoffer woont en/of werkt. Deze mensen ontvangen een sms- of een App-bericht met daarin de locatie van het slachtoffer en/of de plek van de dichtstbijzijnde AED die opgehaald moet worden. Burgerhulpverleners verlenen acute hulp totdat het ambulancepersoneel dit overneemt. 

Buurt (AED)

Specifieke informatie voor verschillende doelgroepen
 Burgerhulpverleners:De gemeente Haarlemmermeer wil samen met HartslagNu de dekking van burgerhulpverleners en AED's verbeteren. U kan als burgerhulpverlener ook uw bijdrage leveren. Dit kunt u doen door mensen uit uw eigen omgeving te motiveren om zich aan te melden als burgerhulpverlener en/of het volgen van een reanimatiecursus.  Meld u aan als burgerhulpverlener bij HartslagNuexterne-link-icoon.
Inwoners:Heeft u als inwoner zelf een AED die u ter beschikking wilt stellen voor gebruik? Meld u dan aan bij HartslagNu. Zij zullen deze locatie opnemen in het overzicht van alle AED’s in de buurt. Een AED-apparaat aanmelden.externe-link-icoon
Bedrijven en Horeca:

De meeste organisaties hebben een AED paraat voor interne calamiteiten. Het zou mooi zijn als we uw AED ook voor externe calamiteiten kunnen inzetten. Want een hartstilstand kan natuurlijk ook in de buurt van uw organisatie plaatsvinden. Op de website van HartslagNu of via (0)88 002 7000 kunt u uw AED-apparaat aanmeldenexterne-link-icoon. U kunt ervoor kiezen om uw AED op werktijden beschikbaar te stellen of zelfs 24 uur per dag.

Het aanmelden van uw AED betekent niet dat de kosten voor onderhoud omhoog gaan. Wanneer de AED wordt ingezet en de elektroden/batterij vervangen moeten worden, kunnen deze kosten gedeclareerd worden bij de Regionale Ambulance Voorziening (website RAV).