Datum: 18 september 2024
Locatie: De Nieuwe Silo, Hoofddorp
De gemeente vindt het belangrijk dat bewoners en ondernemers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het fietspad. In het stadscentrum en Lincolnpark wordt veel gebouwd. Deze nieuwe inwoners zullen door de wijk Graan voor Visch heen fietsen. Ook brommers gaan van het fietspad gebruik maken. Dat is de kortste en snelste weg. De wijk is er nu niet op ingericht. We voorzien daarom overlast en verkeersveiligheidsproblemen als we er geen route voor aanleggen. Als gebruikers van de omgeving hebben zij een direct belang bij goed werkende en veilige fietspaden. Zij weten ook welke knelpunten er nu al zijn in de wijk. De komst van het fietspad biedt aanleiding om de wijk beter voor te bereiden op de toekomst.
Doel bijeenkomsten
Het doel van de bijeenkomsten was om verschillende mogelijke fietsroutes te presenteren en de wensen en knelpunten te verzamelen van bewoners en ondernemers. Hun reacties nemen we mee in de afweging van de uiteindelijke route. Er zijn vier mogelijke fietsroutes gepresenteerd, waarover de aanwezigen hun mening konden geven.
Proces
De vier mogelijke routes werden gepresenteerd op posters, met daarbij uitleg over de voor- en nadelen van elke route. Medewerkers van de gemeente en het ingehuurde ontwerpbureau waren aanwezig om een toelichting te geven en om vragen te beantwoorden. Zowel de bewoners als de ondernemers maakten druk gebruik van deze mogelijkheden.
De vier gepresenteerde routes
1. Route A/A’
Deze route gaat via de wijk Lincolnpark, de Jacobus Spijkerdreef (Rooseveltpark), de Opaallaan, de bestaande brug bij het politiebureau en vervolgens langs Graan voor Visch (huisnummers A: 16326-16309, of huisnummers A: 16440-16309) naar de rotonde bij Nieuweweg.
Van de voorgestelde routes had route A' in verhouding de meest positieve reacties. Deze wordt al gebruikt als verbinding met omliggende wijken. Ook de ondernemers in Graan voor Visch Zuid staan positief tegenover deze optie. Ze zien een verbetering van de verkeersveiligheid in het gebied vooral voor schoolkinderen.
2. Route B/B’
Deze route loopt door de groene corridors van Lincolnpark, De President 1.1 en Graan voor Visch Zuid en door het hart van Graan voor Visch. Veel bewoners spraken hun zorgen uit over een mogelijke toename van verkeersonveilige situaties. De weg met de bestaande voorzieningen is al druk en wordt als verkeersonveilig ervaren.
3. Route C
Route C loopt van de Van Heuven Goedhartlaan langs de woningen. Achter IKC Wereldwijs loopt deze route achter de Aldi langs over het bestaande parkeerterrein en sluit dan op de rotonde aan de Nieuweweg. Bewoners deelden hun zorgen over het gebrek aan sociale controle en de drukte, waardoor zij deze route als minder veilig beschouwen.
4. Route D
Deze route gaat via de Diamantlaan in Graan voor Visch Zuid, langs de zuidelijke kant van Graan voor Visch (alternatief voor de groene corridors).
Deze route maakt gebruik van de bestaande kruising bij de Van Heuven Goedhartlaan en biedt een groene, rustige omgeving voor fietsers. Deze route had niet de voorkeur vanwege zorgen over kinderen, honden en het verlies van rustige plekken.
Resultaten en feedback
Bewoners: De meerderheid van de bewoners deelt zorgen over de routes door hun woonwijk, met name routes C en D. Zij gaven aan geen nieuw fietspad nodig te hebben en dat de bestaande paden volstaan. Veel bewoners spraken bij route B hun zorgen uit over een mogelijke toename van verkeersonveilige situaties. De weg met de bestaande voorzieningen is al druk en wordt als verkeersonveilig ervaren. Route A kreeg de meeste steun omdat deze al gebruikt wordt en de minste gevolgen voor de wijk heeft. Hoewel route D vanwege de groene omgeving aantrekkelijk werd gevonden, was de angst voor verlies van recreatiegebied groot. Bewoners gaven aan dat veiligheid en het behoud van de bestaande kwaliteiten van de wijk belangrijke onderdelen zijn. Ze spelen een belangrijke rol bij het maken van keuzes rondom het fietspad.
Ondernemers: Zij waren over het algemeen positief over een fietspad en kiezen route A. Ze benadrukten de noodzaak om de veiligheid te verbeteren, vooral voor schoolkinderen. Daarnaast zien ze het fietspad als een kans voor een integrale aanpak, samen met de herontwikkeling van Graan voor Visch Zuid.
Conclusies en vervolg
De participatiebijeenkomsten lieten zien dat de meeste bewoners van Graan voor Visch zorgen hebben over nieuw fietspad door hun wijk. De voorkeur gaat uit naar een bestaande route zoals langs de Hoofdweg. Daarnaast gaven bewoners aan dat er nog veel verkeersonveilige situaties in de wijk zijn. Bij verder onderzoek naar de opties voor het fietspad moet de veiligheid van het lokale verkeer worden meegenomen.
Vervolgstappen
In de volgende stappen onderzoeken verschillende experts de routes voor een fietspad. Dit vormt een belangrijk onderdeel van het proces hoe we ons besluit nemen. Dit gebeurt met een MCA (Multi Criteria Analyse). Deze aanpak vergelijkt de routesop basis van vooraf bepaalde regels, geschreven met de reacties van alle betrokkenen. Ze wegen verschillende standpunten af. Dit leidt tot een transparant en goed onderbouwd besluit.
De vier mogelijke routes van het fietspad door Graan voor Visch