Logo van Hoofddorp-Zuid dat doorverwijst naar de homepage van Hoofddorp-Zuid

Zoeken

Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Participatieverslag nieuw fietspad oktober

De gemeente organiseerde op 6 oktober 2025 de derde participatiebijeenkomst voor bewoners in Graan voor Visch over een nieuwe fietsroute door de wijk. De bijeenkomst vond plaats in het gemeentekantoor in Beukenhorst. In totaal namen ongeveer 20 bewoners aan de bijeenkomst deel.

De sfeer varieerde van opbouwend tot kritisch, de betrokkenheid en de reacties waren waardevol. Eerst was er een algemene inleiding waarin de onderzochte routes werden toegelicht. Per route werd aangegeven wat de bijzonderheden waren en hoe de gemeente is gekomen tot de voorkeursvariant van de fietsroute. 

Daarna gingen de deelnemers uiteen in groepen om aan drie borden de routes te bespreken. De meningen onder de bewoners zijn verdeeld. Er zijn bewoners die weinig problemen hebben met de komst van het fietspad. En er zijn bewoners die er wel problemen mee hebben, met name de route nabij de winkels en de moskee. Sommige bewoners herinnerden zich dat er aan Graan voor Visch niets zou veranderen, en dat blijkt nu wel het geval.  

Groepje 1

Deelnemers in deze groep gaven aan geen directe overlast te verwachten van de nieuwe fietsroute. Zij waren vooral benieuwd hoe de route er straks in de praktijk komt uit te zien. Er werd een suggestie gedaan om een tunnel aan te leggen onder de Van Heuven Goedhartlaan, in plaats van een gelijkvloerse oversteek.

Eén van de deelnemers uitte zijn twijfel over de plannen. Hij hoorde in de presentatie vooral argumenten over kosten en draagvlak, en vond daarom dat de goedkopere ‘gele’ variant (via Hoofdweg en Spoorlaan) de voorkeur zou moeten krijgen. Argumenten vóór de huidige voorkeursvariant vond hij minder overtuigend. 
Daarnaast vroeg hij aandacht voor voldoende fietsparkeervoorzieningen in het centrum. Als de nieuwe en toekomstige fietsroutes meer fietsers naar het centrum trekken, moeten er ook genoeg plekken zijn om de fiets veilig te stallen. 
Over het geheel genomen verliep het gesprek prettig. Bewoners stelden zich constructief op en de presentatie werd in goede orde gevolgd. Opvallend was wel dat het na afloop even stil bleef in de zaal; pas op de gang kwamen de gesprekken weer op gang. 

Groepje 2

De inwoners in deze groep hadden vooral vragen over de precieze invulling van de route in de wijk. Over de fietsroute als geheel bestond begrip. De bewoners zagen in dat deze verbinding een logische, centrale route vormt door de toekomstige ontwikkelingen in Hoofddorp-Zuid.

Wel waren er zorgen over het ontwerp, bijvoorbeeld bij het deel langs de moskee en bij de overgang over het water richting de Van Heuven Goedhartlaan. Bewoners gaven aan dat hier nog uitdagingen liggen om de route veilig en prettig in te passen in de bestaande woonomgeving. 


Groepje 3

In deze groep kwam regelmatig de vraag terug waarom niet is gekozen voor de goedkoopste (‘gele’) route. Het antwoord was dat de nieuwe fietsroute bedoeld is om mensen te verleiden en te faciliteren om vaker de fiets te nemen. Dat vraagt om een directe, veilige en comfortabele verbinding. Dat biedt de voorkeursvariant beter dan de goedkopere optie.

Ook werd gevraagd waarom de route niet uitsluitend richting het station loopt. Daarbij is uitgelegd dat de verbinding juist bedoeld is om het stadscentrum goed bereikbaar te maken voor bewoners van Graan voor Visch-Zuid en Lincolnpark, waar veel voorzieningen zoals winkels, horeca, bioscoop en bibliotheek te vinden zijn.

Deelnemers wezen op bestaande drukte op bepaalde momenten, zoals op vrijdag door de combinatie van school, moskee en boodschappenverkeer. Zij vroegen om hier in het ontwerp rekening mee te houden.

Tot slot benadrukten bewoners dat Graan voor Visch een rustige woonwijk is en dat dit karakter behouden moet blijven. Nieuwe verbindingen worden kritisch bekeken, omdat ze mogelijk meer verkeer door de wijk brengen. 

Samenvattend

De derde bijeenkomst liet zien dat bewoners de noodzaak en de ambitie van de fietsroute steeds beter begrijpen, maar dat de concrete inpassing in de wijk nog vragen oproept. De behoefte aan duidelijkheid over kruisingen, veiligheid en verkeersdrukte blijft groot. Tegelijkertijd wordt de toon van de gesprekken positiever: bewoners denken mee over oplossingen en geven waardevolle suggesties om de route beter in te passen in hun woonomgeving.