Inwoners op zoek naar informatie over verlaging energierekening

Afgelopen zaterdag vond de 2022-editie van de Open Energiedag Haarlemmermeer plaats waar duurzame energieprojecten hun deuren open zetten voor het publiek. Volgens de organisatoren: gemeente Haarlemmermeer, Tegenstroom, de Energiebank, wooncorporatie Ymere, Meerwind en het Energieloket Haarlemmermeer heeft deze tweede editie in Haarlemmermeer meer dan 300 bezoekers aangetrokken.

22 oktober 22

Bezuinigen op de energierekening
Sinds wij allemaal weten dat de energierekeningen flink (zullen) stijgen, zijn alle tips over hoe je energie kunt besparen meer dan welkom. Op Prinsjesdag is er zelfs toegezegdexterne-link-icoon dat gemeenten 300 miljoen euro krijgen om inwoners in slecht-geïsoleerde huizen te helpen met energie te besparen. Bijvoorbeeld door een energie-bespaaradvies, vouchers waarmee inwoners energiebesparende producten kunnen kopen en door het uitdelen van energieboxen met tochtstrips, radiatorfolie en ledlampen.

Afbeelding: foto van Charlotte van der Meij samen met een medewerker op Energiedag. Foto: Jur Engelchor

De energietransitie in Haarlemmermeer
Natuurlijk was ik aanwezig op de Open Energiedag. Ik heb klimaat en de energietransitie in mijn portefeuille. En, daarnaast ben ik een nieuwsgierige bewoner die voortdurend zoekt naar tips om te bezuinigen en te verduurzamen. In Haarlemmermeer houden verschillende initiatieven zich bezig met de opwekking en het gebruik van lokaal opgewekte groene energie. Op de informatiemarkt in Hoofddorp kon je terecht voor informatie over energie besparen, zelf opwekken, duurzaam verwarmen en lokaal energie opwekken. Daar heb ik Remco Pols van de Energiebank even geholpen met het uitdelen van radiatorfolie en prettige gesprekken gevoerd met inwoners die hun energieverbruik willen verminderen en die steeds meer begrip hebben voor alle ontwikkelingen omtrent de energietransitie.

Net als zoveel inwoners heb ook ik dus veel tips meegekregen en heb me goed laten informeren over bijvoorbeeld lokale windenergie. Weet dat als je vragen hebt, je altijd terecht kunt bij het Energieloket Haarlemmermeer. De energietransitie is immers in het belang van ons allemaal. Niet enkel op dé Open Energiedag - elke derde zaterdag in september - maar iedere dag, het gehele jaar door.

Houd de website van het Energieloket Haarlemmermeerexterne-link-icoon in de gaten. De Landelijke Open Energiedag wordt mogelijk gemaakt door de partners: de gemeente Haarlemmermeer, Tegenstroom, de Energiebank, wooncorporatie Ymere, Meerwind en het Energieloket Haarlemmermeer.

Afbeelding: foto van Charlotte en medewerkers bij een windturbine, genaamd De Pionier. Foto: Jur Engelchor