Behouden is het nieuwe werven: hoe organisaties zich moeten aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt

22 juni 2023
College van B en W

In een tijd waarin personeel schaars is en het vinden van de juiste kandidaten een heuse uitdaging vormt, moeten organisaties zich van hun beste kant laten zien. Beloftes dienen te worden waargemaakt, en dat geldt niet alleen voor nieuwe, maar ook voor bestaande medewerkers. Veranderingen, zoals hybride werken, automatisering en robotisering, brengen bovendien zowel kansen als bedreigingen met zich mee.

Er moeten oplossingen komen voor het werven van gekwalificeerd personeel. Een van deze oplossingen lijkt te liggen in skill-based werving: het kijken naar de vaardigheden en competenties van mensen, in plaats van enkel diploma's en ervaring. We proberen dit meer en meer toe te passen. Op deze manier vinden we mensen die misschien niet exact in het profiel passen, maar die wel bereid zijn zich te ontwikkelen en bij te leren.

Hybride werken, een gevolg van de pandemie, is voor veel functies de nieuwe standaard. Dit biedt voordelen zoals meer autonomie en minder reistijd, maar kent ook nadelen, zoals minder verbinding met collega's en soms meer stress. Een goede balans tussen thuiswerken en op kantoor werken is essentieel, met oog voor de wensen en behoeften van medewerkers.

De laatste ontwikkelingen in automatisering, robotisering en kunstmatige intelligentie herschrijven de regels van werk. Banen veranderen of verdwijnen, terwijl andere banen ontstaan of groeien. Investeren in het ondersteunen van medewerkers bij het leren van nieuwe vaardigheden en het maken van een eventuele overstap naar een andere functie is cruciaal.

Het vinden en binden van talent is lastig in de huidige markt. Daarom richten we ons op het behouden van onze medewerkers en het aantrekken van de jeugd, als talenten van de toekomst. Behouden is het nieuwe werven, en dat vereist aantrekkelijk werkgeverschap. Tegelijkertijd maken we onze organisatie zichtbaar voor basis- en middelbare scholen en het hoger onderwijs, om interesse te wekken voor stages en arbeidsplekken.

Kortom, de uitdagingen op het gebied van personeel en organisatie zijn talrijk en vragen om professionaliteit en creativiteit. Dit doen we gelukkig niet alleen, maar samen met partners zoals AM Match, Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam, en diverse onderwijsinstellingen. Samen bouwen we aan een sterke, veerkrachtige en toekomstbestendige gemeente, waarin iedereen de kans krijgt zijn of haar potentieel te bereiken.