De meeste vragen gingen over de omgeving, zoals de Groene AS en het verkeer. We kregen geen vragen over hekwerken, de bereikbaarheid van het veld zelf of over het clubhuis. De Dorpsraad wil meepraten over de plannen voor het groen en de buitenruimte.
Vragen die we kregen tijdens de bijeenkomst:
- Over het definitief Stedenbouwkundig Ontwerp De Veldpost
- Over de Groene AS
- Over de Schipholweg
Tekening van Sportpark De Veldpost
Definitief Stedenbouwkundig Ontwerp De Veldpost
Blijft de toegangsweg zo smal bij het Sportpark? Hoe moet dat met vrachtwagens?
Ja, de toegangsweg blijft zoals het nu is. De weg is breed genoeg voor het vrachtverkeer.
Hoe is de aanrijroute naar de sportvelden? Wordt de weg tweerichtingsverkeer of eenrichtingsverkeer?
De weg wordt tweerichtingsverkeer.
Wat gebeurt er op het gebied naast de soft- en honkbalvelden?
Hier komt een wandel- en fietspad van en naar de ingang van de sportclubs aan de Veldpostpark. Naast het pad komen bomen, struiken en gras.
Waarom mag er geen verdieping op het clubgebouw komen?
Dit mag. Het clubgebouw krijgt waarschijnlijk een verdieping.
Hoeveel afstand is er tussen de velden?
Tussen de voetbalvelden ligt ongeveer 9 tot 10 meter.
Wat is de breedte van het centrale voetpad tussen de voetbalvelden over sportpark?
Dat is 5 meter.
Hoe wordt het ontwerp van het groen tussen de velden en aan de Groene AS?
Het groen wordt een buffer tussen de sportvelden en de ecologische verbinding. Er komen ook heuveltjes met gras en/of planten erop. We werken dit uit in het definitief ontwerp.
Wat voor een type pad ligt in de Groene As?
Het pad op de Groene AS is een wandel- en fietspad van 4 meter breed.
Hoe breed is het fietspad in de Groene AS?
Het wandel- en fietspad op de Groene AS is 4 meter breed.
Wat gebeurt er met het taxibedrijf in de Groene AS?
Het is nog niet duidelijk wat er met het taxibedrijf in de Groene AS gaat gebeuren. Op dit moment werken we met de grondeigenaren van een groot deel van de gronden in het gebied Badhoevedorp-Zuid samen aan een toekomstbeeld voor het gebied.
Tijdens het maken van dit toekomstbeeld zijn we, op verzoek van de grondeigenaren, tijdelijk gestopt met de werkzaamheden aan het MER en het bestemmingsplan voor Badhoevedorp Catharinahoeve. Wanneer het toekomstbeeld klaar is, zullen wij dit delen met belanghebbenden.
Is de Schipholweg wel aangepast voor de opening van de Veldpost?
De gemeente doet er alles aan om de Schipholweg aan te passen voor de opening van het sportpark. Of dat lukt hangt bijvoorbeeld af van de gesprekken met de provincie over het overdragen van de weg.
Hoe is de toegankelijkheid van het sportterrein vanaf de Schipholweg
Voor voetgangers, fietsers en auto’s zijn er twee ingangen richting de sportvelden: tegenover de Oleanderlaan en bij de Sloterweg. Ook komt er een oversteek voor de fiets vlak bij de Kamerlingh Onneslaan.
Hoe zal de oversteek over de Schipholweg voor langzaam verkeer bij de Kamerlingh Onneslaan worden?
We maken het ontwerp voor de Schipholweg nog. Om een veilige oversteek te maken zorgen we voor een oversteek in twee delen. Met een eilandje in het midden van de weg.
Wanneer kunnen de sportvelden op de nieuwe locatie gebruikt worden? Wanneer stopt men de huidige velden te gebruiken? Planning; wanneer gaat het open?
Dat is nu nog niet te precies te zeggen. Op dit moment wachten we nog op een uitspraak van de Hoge Raad. We hopen dat de sportvelden in 2025 klaar zijn om te gebruiken.
De Groene AS
Hoe ziet de Groene AS eruit, hoe wordt het?
De Groene AS naast het sportpark wordt een 50 meter brede strook. Deze richten we groen in en is bedoeld als route voor verschillende soorten dieren. Het is onderdeel van de natte en droge verbinding tussen Spaarnwoude en Amstelland. Onder andere in de vorm van langgerekte ‘kikkerpoelen’ en greppels. Ook is er een gecombineerd, recreatief wandel- en fietspad (shared space), zodat mensen van deze groene route kunnen genieten.
Hoe ziet de Groene AS eruit in het gebied naast de soft- en honkbalvelden?
De Groene AS is ter hoogte van het sportpark een 50 meter brede strook die we inrichten met water, gras, planten en bomen. Alleen bij sportcentrum De Wildenburg en de Sloterweg is de Groene AS 25 meter breed. De Groene AS wordt een natte en ook droge verbinding voor verschillende soorten dieren tussen Spaarnwoude en Amstelland. Er komen bijvoorbeeld kikkerpoelen en greppels. Ook komt er een wandel- en fietspad zodat mensen van deze groene route kunnen genieten.
Hoe breed wordt het? Wordt het maar 25 meter breed? De rest 50 meter?
Het grootste deel van de Groene AS langs sportpark De Veldpost wordt 50 meter breed. Alleen bij sportcentrum De Wildenburg en de Sloterweg is de Groene AS 25 meter breed.
Wat gebeurt er op het gebied naast de soft- en honkbalvelden?
Hier komen bomen, struiken, gras en een fietspad naar de ingang van de sportclubs aan de Veldpostpark.
Hoe staat het met de onteigening van de huizen langs de Sloterweg?
Deze woningen zijn eigendom van de gemeente. Onteigening is dus niet nodig. Tegen de tijd dat dit echt nodig is beëindigen we de huurovereenkomsten.
Wat zijn de kikkerpoelen in de Groene AS?
Op tekening zijn dat de lagere plekken.
Schipholweg
Er wordt gezegd dat de ingang van Hotel Herbergh aan de Schipholweg misschien verdwijnt bij de herinrichting. Dit is niet zeker, maar die ingang is cruciaal voor gasten, leveranciers en noodtoegang.
Op dit moment zijn er geen plannen om de ingang van Hotel Herbergh aan de Schipholweg weg te halen. Wel zijn er plannen om de Schipholweg opnieuw in te richten en het fietspad langs de Schipholweg te verbeteren. Hiervoor is een aantal eerste schetsen gemaakt, misschien is de ingang van het hotel daarop nog niet getekend. Als de plannen definitief worden dan werken we de tekeningen op het niveau van de details uit. De ingang van het hotel tekenen we dan ook in.
Een veilige oversteek voor voetgangers aan de oneven kant van de Sloterweg over de Schipholweg is dringend nodig. Het huidige gebrek aan oversteekpunten leidt tot gevaarlijke situaties. Verbetering bij herinrichting is noodzakelijk.
Met het opnieuw inrichten willen we ook het kruispunt met de Sloterweg verbeteren. We denken inderdaad na over de ontbrekende voetgangersoversteek, maar ook over bijvoorbeeld de lastige situatie voor de fietsers die uit het dorp komen en net als de voetgangers aan de oostelijke zijde moeten oversteken. Zoals u zelf ook opmerkt is de grootste uitdaging hierbij de beperkte ruimte. Daarnaast maken meer oversteken, met de bijbehorende stoplichten, belijning en verharding een kruising ook onoverzichtelijker en daarmee onveiliger. We kunnen daarom een antwoord geven als we de kruising op het niveau van de details uitwerken. En we zeker weten dat de mogelijke aanpassingen de kruising niet onveiliger maken.
Bekend is dat er zeer regelmatig auto’s toch linksaf slaan komend vanaf Lijnden, richting centrum, bijna maandelijks zijn er grote en minder grote ongelukken op het kruispunt, wellicht wordt dit minder bij 50km/uur maar het is niet duidelijk kennelijk.
Studies laten zien dat de Sloterweg te druk wordt op het moment dat het mogelijk is om linksaf te slaan vanuit westelijke richting. Ook zou het in de spits kunnen zorgen voor lange(re) files op de Schipholweg. We willen daarom het verbod om linksaf te slaan zo houden. We onderzoeken nu hoe we bij het opnieuw inrichten van de kruising het verbod duidelijker kunnen maken.