Er waren ongeveer 55 bezoekers tijdens de informatieavond. Een combinatie van bewoners van de bestaande woningen, bewoners uit de nieuwbouw en toekomstige bewoners. Er was maar een enkele bewoner aanwezig was vanuit de Prinsenbuurt. Veel bewoners kwamen van de Robert Kochstraat (lage nummers) en de nieuwe Robert Kochstraat. Het was een bijeenkomst met bezorgde bezoekers.
Openbaar vervoer
We wisten niet dat er een bus door de nieuwe Robert Kochstraat zou rijden toen we ons huis kochten; hoe kan het dat we dit nu pas horen?
Er reden altijd al bussen over de Robert Kochstraat. In 2020 dachten we kort dat er geen lijnbus over de nieuwe Robert Kochstraat meer zou rijden. Omdat inwoners en de dorpsraad zorgen hadden over de bereikbaarheid spraken we met Connexxion en de Vervoerregio Amsterdam over het openbaar vervoer. We bekeken samen de buslijnen en pasten deze aan. Er blijft 1 bus rijden op de nieuwe Robert Kochstraat. Dat is buslijn 192. Deze rijdt 1x per uur per richting. Voor bewoners van zorgcentrum de Meerwende en Zuiderbogen blijft er dan een bushalte op loopafstand.
Komt de bushalte Prins Mauritslaan terug?
De bushalte bij de Prins Mauritslaan komt niet terug. Er is een nieuwe halte: Badhoevedorp West. Samen met de halte De Meerwende bij hoek Robert Kochstraat/Kamerlingh Onneslaan zijn er genoeg bushaltes in de buurt.
Door welke straten rijden straks de buslijnen in Badhoevedorp?
Connexxion maakte in 2020 een nieuw plan. Dat staat onder deze tekst. Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam heeft het plan op 13 oktober 2022 goedgekeurd. Het plan is definitief en gaat in per 11 december 2022.
Kaart: officiële route openbaar vervoer Badhoevedorp vanaf 11 december 2022. Tijdelijk rijdt de bus nog niet over de Robert Kochstraat.
Inrichting Robert Kochstraat
Hoe wordt de inrichting van de kruising Robert Kochstraat – Oleanderlaan, lijkt dat de bocht heel krap wordt?
Dit stuk Oleanderlaan is nog een bouwweg en is nog niet definitief. We pasten eind september het kruispunt aan. Zodat deze veiliger is en voldoende ruim voor de bussen van Connexxion.
Komen er verkeerslichten op het kruispunt Robert Kochstraat – Oleanderlaan?
Nee.
Hoe wordt de aansluiting van de nieuwe Robert Kochstraat op de bestaande straten?
De 2 straten uit de Prinsenbuurt (Prins Mauritslaan en de Prinsenpoort), worden aangesloten op de Robert Kochstraat. De overgang van de oude Robert Kochstraat naar de nieuwe en de Kamerlingh Onneslaan krijgt hetzelfde ontwerp als de nieuwe Robert Kochstraat. Op dit moment is de planning eerste kwartaal 2024.
Past al het verkeer wel door de Robert Kochstraat nu het een 30km weg is (auto’s, vrachtverkeer, bussen)?
Ja, de nieuwe Robert Kochstraat voldoet aan de eisen van een 30 km/u straat en is geschikt voor alle type voertuigen. Hoe breed een weg moet zijn is landelijk afgesproken. Het huidige profiel van de Robert Kochstraat zit aan de bovenzijde van die bandbreedte.
Vrachtverkeer op de Robert Kochstraat
Hoe zal de ontsluiting van Badhoevedorp gaan? Moet huidige vrachtverkeer allemaal over de 30 km/u straat? Hoe gaat het zware verkeer rijden? Toch niet door de Robert Koch?
Tot eind 2022 rijdt het bouwverkeer voor de woningen en appartementen van Quatrebras Park Quartier II via de Robert Kochstraat. Daarna wordt het minder druk met bouwverkeer. Het bouwverkeer voor Quartier III rijdt via de Oleanderlaan en een bouwweg.
Het normale vrachtverkeer (o.a. bevoorrading supermarkten en verhuisvrachtauto’s) zal via beide kanten van het dorp rijden. Dus via de nieuwe Robert Kochstraat, via de Oleanderlaan en vanaf de andere kant via de Pa Verkuijllaan. Het zijn allemaal openbare wegen.
Hoe rijdt een vrachtwagen komende van de A9 (uit Haarlem) naar de Albert Heijn?
Dat bepaalt de chauffeur of het bedrijf waar deze voor rijdt. Alle wegen, ook de Robert Kochstraat, zijn open voor al het verkeer. We vragen de supermarkten of hun chauffeurs een andere route dorp in willen nemen.
Verkeer algemeen
Hoe ziet het verkeerscirculatieplan eruit als de knip in de Zeemanlaan doorgaat? Het wordt dan in de rest van het dorp veel te druk
We maakten een plan voor het verkeer in Badhoevedorp. Volgens dit plan, het verkeersstructuurplan (VSP) 2020, kan een knip in de Zeemanlaan. In een VSP staan afspraken over wat in de toekomst de belangrijkste wegen van het dorp zijn. We berekenden wat de gevolgen zijn van de knip voor het verkeer in het dorp. Daaruit blijkt dat de knip in de Zeemanlaan juist doorgaand verkeer uit het dorp weghoudt. Het verkeer in het centrum zelf verandert niet, want het centrum blijft van 2 kanten bereikbaar zoals het nu ook is. Alleen kan je niet meer dóór het centrum heenrijden met de brommer, auto, motor, bus of vrachtwagen.
Als de woningen in Quatrebras Park klaar zijn, kijken we of er verbeteringen voor het VSP nodig zijn.
Komt er een extra aftakking naar de Schipholweg?
Nee. De Schipholweg blijkt goed te werken als toegangsweg naar Badhoevedorp. Ook zonder dat de Kamerlingh Onneslaan aansluit op de Schipholweg en zonder dat je, vanaf Haarlem, linksaf het dorp in kunt rijden naar de Sloterweg. Het aanpassen van de Kamerlingh Onneslaan en linksafverbod naar Sloterweg opheffen is niet nodig. Als Quatrebras Park klaar is beoordelen we het VSP nog een keer.
Idee: om een afrit vanuit Prinsenbuurt op de Schipholweg uit te laten komen. Dit voor als het verkeer dat straks door de Robert Kochstraat doorgaat te verminderen.
Creatief idee. Op dit moment nemen we dit niet mee in het in het ontwerp van de Schipholweg. Er is namelijk niet voldoende ruimte beschikbaar om een dergelijke aansluiting te kunnen maken. Daarnaast blijkt uit de doorrekeningen dat het verkeer op de Robert Kochstraat in de toekomst dusdanig omlaag gaat dat er geen aanvullende maatregelen nodig zijn.
Fietspad vanuit de prinsenbuurt naar de Schipholweg: Kan naast het fietspad een voetpad komen? Door de ligging van de bushalte wordt deze route nu veel door voetgangers gebruikt.
Dit is een goed idee. We onderzoeken of het mogelijk is. Als er geen belemmeringen worden gevonden kan het voetpad binnen een aantal maanden worden aangelegd.
Hofje Robert Kochstraat 1 t/m 41
Er zijn veel te weinig parkeerplaatsen bij ‘kleine wijkje/straatje Robert Kochstraat’ p-terrein is vergroot
Het is openbaar gebied. Iedereen mag parkeren in het hofje. Natuurlijk moeten mensen wel netjes in de parkeervakken parkeren.
Er gaat straks extra verkeer komen naar de uitgebreide parkeerplaats van mensen die niet aan het Hofje wonen
Het is openbaar gebied. Iedereen mag parkeren in het hofje. Natuurlijk moeten mensen wel netjes in de parkeervakken parkeren.
Hoe werkt het met parkeren in de wijk? Kan er een parkeerverbod ingesteld worden in het blok RK 1 t/m 41? Gele streep o.i.d.
Het is openbaar gebied. Iedereen mag parkeren in het hofje. Natuurlijk moeten mensen wel netjes in de parkeervakken parkeren.
Welk groen komt er achter de nieuwbouwwoningen (132-134) die grenzen aan de parkeerplaats bij de Robert Kochstraat 29-31?
Een grasveld en een paar bomen.
Hoe schuin wordt het talud bij onze achtertuin naar de nieuwe parkeerplek (bewoners 21 t/m 27 RK straat)
De helling is inmiddels gemaakt. Deze is stevig genoeg is om de grond goed op zijn plek te houden.