Door de vertraging in de bouw van Quatrebras stelden we het opnieuw inrichten uit
Nadat het ontwerp voor het westelijk deel van de Robert Kochstraat definitief werd, maakten we ook een ontwerp voor dit deel van de Robert Kochstraat en het aansluitende deel voor de Kamerlingh Onneslaan. Dit was ongeveer in 2020. Het werk zou in 2023 plaatsvinden. Maar door vertraging in de bouw van Quatrebras besloten wij dit uit te stellen. De werkzaamheden starten 26 augustus 2024.
Informatiebijeenkomst augustus 2024
- Donderdag 22 augustus is er een informatiebijeenkomst over de werkzaamheden in de Robert Kochstraat en Kamerlingh Onneslaan. De bijeenkomst start om 19:00 uur in zorgcentrum De Meerwende. Aannemer De Wilde organiseert de bijeenkomst en informeert u over de werkzaamheden en de bereikbaarheid.
Het project:
Wat is de functie van de Robert Kochstraat?
Uit het verkeersbesluit:
De Kamerlingh Onneslaan is en blijft een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/u. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg met gelijkvloerse kruisingen bedoelt om een gebied toegankelijk te maken. De Robert Kochstraat is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg en krijgt een maximumsnelheid van 30 km/u. We richten het meest oostelijk deel van de Robert Kochstraat ook in als een 30 km/u weg.
Omdat de ontsluitende functie van de Robert Kochstraat als afrit van de A9 vervalt, passen we de huidige voorrangsbocht aan naar een standaard voorrangskruispunt. De wijziging in de voorrangssituatie past bij de Kam-structuur. Een kam-structuur is een ruimtelijke structuur waarbij je een hoofdweg hebt (de rug van de kam) met haaks daarop meerdere inprikkers, de ontsluitingswegen (de haren van de kam).
Waarom is er geen participatie omtrent dit project?
Met dit project passen wij delen van de Robert Kochstraat en de Kamerlingh Onneslaan aan zodat ze aansluiten op het grootste gedeelte van de inrichting van die wegen. Dit project is in feite een logisch vervolg om die wegen af te ronden en sluit daarmee aan bij ontwikkelingen in Quatrebras en Centrum.
Wanneer is besloten om het zo in te richten?
Het besluit om de Kamerlingh Onneslaan zo in te richten is in 2023 genomen. Bekijk het verkeersbesluit.. In de VSP actualisatie 2020 staat de Kamerlingh Onneslaan als 50km/u weg (noord-zuidlaan van de KAM-structuur) in asfalt met fietsstroken.
En waarom wachten we niet op de uitkomsten van de tussenevaluatie, misschien wordt de weg wel 30km/uur?
Het besluit om de Kamerlingh Onneslaan zo in te richten was al gemaakt met het VSP2020. Door werkzaamheden in de omgeving (bouw Quatrebras, het Lint, Duikerbruggen, Robert Kochstraat) konden we daar niet eerder mee beginnen. Nu stopzetten en wachten op tussenevaluatie zorgt voor een lange vertraging. Eerst de evaluatie doen, dan eventueel opnieuw alles berekenen en tekenen met nieuwe verkeersbesluiten, bezwarenperiodes, participatie et cetera. Dan kunnen we pas op zijn vroegst in 2027-2030 de straten aanpassen. Ook kunnen we de tijdelijke situatie zoals het nu is niet 5 jaar of langer zo laten, dat is niet veilig. Dus totdat er nieuwe plannen zijn of worden gemaakt, zijn de huidige verkeersbesluiten en het VSP2020 leidend. Daarin staat de Kamerlingh Onneslaan als 50km/u weg (noord-zuidlaan van de kamstructuur) in asfalt met fietsstroken.
Ik vraag me af wie bij de gemeente de beslissing nam dat deze klus nu op deze manier uitgevoerd moet worden.
Het besluit was al eerder genomen door de gemeenteraad. Wij voeren dit nu uit omdat het eerder moeilijk was door andere werkzaamheden in het dorp.
Wordt de Kamerlingh Onneslaan dan, conform het eerdere verkeers- en structuurplan, rechtdoor getrokken met een rechtstand op de Schipholweg?
Met het vaststellen van de Actualisatie 2020 van het VSP Badhoevedorp schrapte de gemeenteraad de doortrekking van de Kamerlingh Onneslaan. Er zijn daar – voor nu – dus geen plannen voor.
Als bewoner vind ik dat het juist wenselijker is om het plan opnieuw te laten evalueren, dan straks aan een racebaan te wonen. Maar ja, als er alleen vanachter een bureau wordt getekend en niet wordt gesproken met bewoners kom je daar niet achter.
- Waarom niet alleen het stuk Robert Kochstraat aanpassen voornu?
Uw vraag is “waarom passen we nu niet alleen het laatste stuk van de Robert Kochstraat aan?”. Wij passen de hele kruising aan omdat we de bocht vervangen door een T-splitsing. Hierdoor verandert de voorrangssituatie. Door het aanpassen van de inrichting moet het verkeer dat uit de Robert Kochstraat komt rustiger rijden, of zelfs stoppen als ze de Kamerlingh Onneslaan oprijden. Het verkeer dat vanuit de Robert Kochstraat komt heeft geen voorrang meer. Dat haalt de snelheid uit het verkeer. Ook lijkt de Kamerlingh Onneslaan straks smaller dan nu. Doordat er ook op dit stuk rode fietsstroken komen. De bocht naar de Zeemanlaan wordt eigenlijk weer net zoals deze eerder was.
Staat de gemeente nog open voor wijzigingen aan het ontwerp?
Nee. De Robert Kochstraat en de Kamerlingh Onneslaan krijgen door deze werkzaamheden dezelfde profielen als andere delen van die wegen. Wijzigingen aan het ontwerp zou betekenen dat de wegen verschillend ingericht gaan worden. Daar kiezen we niet voor.
Het besluit om de Kamerlingh Onneslaan zo in te richten is in 2023 genomen. Bekijk hier het verkeersbesluit op officiële bekendmakingen.nl. Daarna kwam de VSP actualisatie 2020. Daarin staat de Kamerlingh Onneslaan als 50km/u weg (noord-zuidlaan van de KAM-structuur) in asfalt met fietsstroken.
Inrichting van de nieuwe situatie:
Waarom komt er geen drempel op het einde van de Robert Kochstraat?
De Robert Kochstraat en Kamerlingh Onneslaan zijn beide gebiedsontsluitingswegen. Een uitritconstructie kom er alleen wanneer een erftoegangsweg uitkomt op een gebiedsontsluitingsweg. Daar is hier niet zo. Voor de aansluiting van twee gebiedsontsluitingswegen is een voorrangskruising een normale kruispuntvorm. Ook zorgen wij hiermee dat er een busroute mogelijk blijft bij Zorgcentrum De Meerwende. Bij de Curiestraat en ter hoogte van het Lint maken wij wel een verkeerdrempel.
Waarom worden de daar aanwezige vrijliggende fietspaden verwijderd? Waarom nu fietsen op de weg?
Voor de verkeersveiligheid willen we dat een straat zoveel mogelijk dezelfde eigenschappen heeft (het wegprofiel). Dit geeft duidelijkheid aan de weggebruiker over wat er van hem of haar verwacht wordt. Zowel op de Robert Kochstraat als de Kamerlingh Onneslaan kunnen fietsers de weg delen met de auto's. Dit doen ze al op andere delen van dezelfde wegen. Hierdoor krijgen de wegen één wegprofiel.
Hoe verandert de situatie voor de fietsers?
Het fietspad naar de Prinsenbuurt toe blijft. De Robert Kochstraat richten we in zoals de rest van de straat: 30 km/u waar de fietser op de weg fietst. De Kamerlingh Onneslaan richten we ook hetzelfde in als de rest van de straat: 50 km/u met fietsstroken.
Waarom is er geen obstakel op het kruispunt Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan om de snelheid eruit te halen?
We houden nog steeds rekening met de aanwezigheid van openbaar vervoer en de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten. Daarnaast zorgt dit voor duidelijkheid door dezelfde oplossing als bij de kruising Oleanderlaan/Robert Kochstraat te maken.
Wij denken daarnaast dat een smaller profiel, een zebrapad iets noordelijker en een verkeersdrempel weer noordelijker, het gedrag van automobilisten al zal sturen. Ook volgt uit onze gegevens dat de meeste verkeersdeelnemers op de Kamerlingh Onneslaan zich aan de maximumsnelheid houden.
Welk type lantaarnpalen komen op de kruising?
Op de Robert Kochstraat plaatsen we dezelfde lantaarnpalen als op de lantaarnpalen op de nieuwe Robert Kochstraat. Op de Kamerlingh Onneslaan komen dezelfde lantaarnpalen die er nu al staan.
Werkzaamheden
Wanneer starten de werkzaamheden?
De werkzaamheden starten eind augustus/begin september 2024 en duren een half jaar De planning is nog niet definitief.
- De aannemer start met de T-splitsing Robert Kochstraat en aan de Kamerlingh Onneslaan. Het nieuwe asfalt maken we tot en met het kruispunt met de Zeemanlaan, voorbij de brandweer. Dit duurt ook ongeveer 3 maanden.
- Daarna gaat de aannemer verder met het aanpassen van het laatste deel van de Robert Kochstraat. Dit duurt ongeveer 3 maanden.
Blijven parkeergarages op de Robert Kochstraat en de Kamerlingh Onneslaan bereikbaar tijdens werkzaamheden?
Ja, over het algemeen wel. Voor de parkeergarages die op de Robert Kochstraat uitkomen zal tijdens de werkzaamheden een noodverbinding komen naar de parkeergarages toe. Het kan voorkomen dat de parkeergarage een dag niet te gebruiken is. Dit staat nog niet vast. Dit is onderdeel van de uitwerking van de aannemer. Bereikbaarheid van de appartementengebouwen en de Meerwende is een eis in het contract. Zo is ook voor het appartementengebouw Joes Kloppenburghof aan de aannemer de ruimte gegeven om met een oplossing te komen.
Hoe moet ik tijdens de werkzaamheden vanuit de Robert Kochstraat of Prinsenbuurt naar het centrum?
- Wandelaars en fietsers kunnen gebruik blijven maken van de wegen.
- Met de auto:
- Bij werkzaamheden aan de Robert Kochstraat rijdt u via de Bloemenbuurt.
- Bij werkzaamheden aan de T-splitsing en de Kamerlingh Onneslaan rijdt u via de Robert Kochstraat en de Keplerstraat
Worden er bomen gekapt?
Ja er worden 4 bomen gekapt. Deze bomen staan tegenover de Meerwende, bij de ingang van de Franklinstraat. Hier worden 12 nieuwe bomen geplant.
Wordt de kruising Kamerlingh Onneslaan met de Zeemanlaan en de Edisonstraat ook qua verkeerssituatie geüpdatet? Hoe wordt de tijdelijke situatie van de kruising Zeemanlaan en Kamerlingh Onneslaan?
De belijning is onlangs hersteld om de situatie te verduidelijken. We leggen het asfalt tot aan de kruising Kamerlingh Onneslaan - Zeemanlaan.
Wanneer zijn de straten precies afgesloten?
De planning van de werkzaamheden*
- Kamerlingh Onneslaan – eind augustus tot eind 2024
- Robert Kochstraat – Januari tot en met maart 2025
*Hoelang de werkzaamheden precies duren hangt ook af van bijvoorbeeld het weer en levering van materialen.
Hoe bereik je straks de Meerwende?
De aannemer maakt een tijdelijke weg zodat de Meerwende bereikbaar is.
Bizar dat al het verkeer het dorp straks ingaat via de bloemenbuurt!
- Bij de werkzaamheden aan de Kamerlingh Onneslaan is de omleiding voor auto's uit bijvoorbeeld Quatrebras en Prinsenbuurt via de Keplerstraat naar het centrum.
- Als de Robert Kochstraat begin 2025 dicht is, gaat de omleiding voor auto's uit Quatrebras en de Prinsenbuurt via de Bloemenbuurt. De omleidingsroute van de Schipholweg naar het centrum gaat vanaf Haarlem via de Pa Verkuijllaan. En vanaf Amstelveen ook via de Sloterweg.
Waarom zijn de straten zo lang dicht?
Dit is nodig omdat het grote aanpassingen zijn:
- De Kamerlingh Onneslaan krijgt vanaf de T-splitsing bij de Robert Kochstraat tot aan de Zeemanlaan een hele nieuwe indeling. Eerst verwijdert de aannemer het asfalt, de stoep, fietspad en 4 bomen. Ze werken ook aan de riolering. Er komt nieuw asfalt en de definitieve bestrating op de brug van het Lint. Er komt nieuw groen met 12 nieuwe bomen.
- Bij de Robert Kochstraat komt een grote duiker zodat het water onder de straat door kan stromen. Ook daar werken we aan de riolering en er komt nieuwe bestrating. Zodat de straat er overal hetzelfde uitziet en overal 30 km is.
Snelheden
Hebben jullie gemeten hoe hard er nu al gereden wordt op dat stuk Kamerlingh Onneslaan? / Kamerlingh Onneslaan is een racebaan.
Ongeveer 6 % van het verkeer rijdt te hard. Het overgrote deel van het verkeer rijdt minder snel dan is toegestaan. Dit zijn de cijfers uit de Floating Car Data van maart 2024. Floating Car Data is informatie die (nieuwere) auto's met GPS en verschillende navigatiesystemen doorsturen om verkeerssituaties te volgen en te verbeteren. Uit de tellingen van november 2023, tussen de Zeemanlaan en de Franklinstraat, was het resultaat vergelijkbaar met wat Floating Car Data laat zien.
V85 november 2023 | 43,6 |
Vgem november 2023 | 36,7 |
Snelheden Kamerlingh Onneslaan tussen Zeemanlaan en Einsteinlaan:
Hier ligt ook asfalt en geen drempels.
- Gemiddelde snelheden liggen rond de 36-39km/u (limiet is 50km/u)
- De V85-norm (de snelheid die door 85% van het verkeer niet wordt overschreden) is 46-47km/u (limiet is 50kmu)
- Maar als je kijkt naar de onderste grafieken is het aandeel verkeer wat harder rijdt dan de maximumsnelheid (dus harder dan 50km/u) ongeveer 6% van het totale verkeer wat daar rijdt. 94% van het verkeer rijdt dus 50km/u of langzamer, waarbij we uit de V85 weten dat 85% van het verkeer langzamer dan 47km/u rijdt. Pieksnelheden zijn wel hoger (72-75km/u).
Snelheden Kamerlingh Onneslaan bij de Meerwende:
- De gemiddelde snelheden (34km/u-36km/u) en de V85 (41km/u-43km/u) zijn hier nog lager dan het stuk voorbij de Zeemanlaan.
- Ook de pieksnelheden zijn (in ieder geval richting de Keplerstraat) lager.
- Het aandeel dat harder rijdt dan de maximumsnelheid is zo laag (minder dan 5%) dat het niet weergegeven kan worden (richting noord is de V95 49km/u en richting zuid is de V95 46km/u).
Andere vragen:
Waarom is de Sloterweg breder dan de Kamerlingh Onneslaan met 30 km/u als maximumsnelheid, terwijl de Kamerlingh Onneslaan 50 km/u is?
De Sloterweg was ooit een 50 km/u weg. Later is besloten om daar 30 km/u van te maken, echter is de weg (nog) nooit opnieuw heringericht.
Op de hoek RK en Oleanderlaan zit een gat aan de zijkant, kan deze hersteld worden?
Het gat is hersteld.
Waarom kunnen we niet langs de Oleanderlaan lopen?
De Oleanderlaan is een bouwweg. Dat betekent dat de Oleanderlaan, tijdens de bouw van Quatrebras, een tijdelijke inrichting heeft. Uiteindelijk komt naast de Oleanderlaan een fietspad en een voetpad.
Zeemanlaan: kan de snelheid aanpassing al ingaan als de kruising is geasfalteerd of bijvoorbeeld als de woningen van Centrum-West klaar zijn?
Nee. De Zeemanlaan is momenteel ingericht als een 50 km/u weg. Eventuele aanpassingen aan deze weg vinden plaats na werkzaamheden voor het Centrum. Anders wordt de nieuwe weg beschadigd door bouwverkeer.
Waarom zijn er geen fietsstraten in Badhoevedorp?
De gemeente heeft geen beleid voor het maken van fietsstraten. Daardoor volgen wij het landelijk beleid. Fietsstraten maken we alleen:
- Op 30km/u wegen.
- Waar een gemeentelijke hoofdfietsroute of regionale fietsroute overheen loopt.
- Met een maximum verkeersintensiteit van 2.500 motorvoertuigen per 24 uur.
- Of een maximum van 6.000 motorvoertuigen per 24 uur indien het aantal fietsers per 24 uur minimaal 50% daarvan is.
Vanuit de buurt bij Franklinstraat, Celciusplantsoen (vanuit het zuiden van de Kamerlingh Onneslaan) fietsen veel kinderen naar de Rietveldschool. Hoe kunnen zij veilig fietsen?
Tijdens de werkzaamheden kunnen de fietsers langs de werkzaamheden. Als de Kamerlingh Onneslaan aangepast is dan kunnen de kinderen bijvoorbeeld vanaf de Franklinstraat, via de Kamerlingh Onneslaan en het Lint naar de Rietveldschool.
Overig:
We kregen ook opmerkingen over:
- de bus door het dorp.
- Meerwende op woningnet staat dat dichtbij een bushalte is.
- Robert Kochstraat, bij de 3e drempel vanaf Oleanderlaan zit een kuil achter de heuvel.
- Na 20u wheelies, blokkades door scooters etc op kruising Kamerlingh Onneslaan en Zeemanlaan
- Bij bewoners bestond het idee dat er participatie mogelijk was (aanpassen van ontwerp) ipv informeren. Dat valt flink tegen geven ze aan. Vooral omdat er veel zorgen zijn over hoe hard er gereden wordt.
- BOAs/handhavers zijn niet zichtbaar in Badhoevedorp.
Meer informatie
Heeft u vragen? Neem dan op met Like van Hulten via 0900 1852 of info@haarlemmermeer.nl. Zet in het onderwerp van uw e-mail 'opnieuw inrichten Robert Kochstraat - Kamerlingh Onneslaan'.