PARK21 beeld

Gemeenteraad akkoord met plan nieuw Parkhart in PARK21

13 september 2024
Park21

De gemeenteraad heeft op 12 september 2024 ingestemd met het plan voor de ontwikkeling van een parkhart in PARK21. Om dit deel van het park te kunnen maken, koopt de gemeente hier grond en verkoopt zij grond buiten het park. Ook is een intentieovereenkomst gesloten met een ontwikkelaar.

In het westelijk deel van PARK21, gelegen tussen de IJweg en Zuidtangent in Nieuw-Vennep, komt het parkhart, dat bestaat uit een recreatieplas met groen, voorzieningen en aansluitingen op de doorgaande fiets- en wandelpaden.  Ook komt er een auto ontsluiting op andere delen van het park.

Overeenkomst nieuw parkhart

Met ontwikkelaar EVA Ontwikkel B.V. is een intentieovereenkomst gesloten. Deze ontwikkelaar wil in het westelijk deel van PARK21, samen met de gemeente het parkhart aanleggen. In de overeenkomst staan afspraken over een onderzoek naar de ruimtelijke, programmatische en financiële haalbaarheid van het plan binnen PARK21.

Volgende stappen

Het komende jaar onderzoekt de gemeente samen met initiatiefnemers en omgeving de haalbaarheid van het plan. Vervolgens wordt de gemeenteraad gevraagd om de uitvoering vast te stellen. Zodra het bestemmingsplan vaststaat, kan de ontwikkelaar een omgevingsvergunning aanvragen en starten met de uitvoering.

Deelgebieden PARK21 in ontwikkeling

Het parkhart is een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van het complete PARK21-gebied, dat de komende jaren wordt uitgebreid tot wel 1.000 hectare (ongeveer 1.400 voetbalvelden). Naast het parkhart zijn ook veel andere deelgebieden in ontwikkelingexterne-link-icoon. De gemeente werkt aansluitend in het parkhart aan deelgebied IJwegexterne-link-icoon. Samen met ontwikkelaar Groenbeheer B.V. onderzoekt de gemeente de haalbaarheid van het realiseren van een wellnesscentrum en een kleinschalig recreatiepark aan het water met horeca.