Afbeelding: foto van Wendy van Sprang, die 18 wordt dit jaar (2018). Sprang weet goed wat ze in een partij zoekt. Foto: Jur Engelchor

Wendy en Jarno stemmen voor het eerst

25 oktober 2018
Meer voor Elkaar

“Ik heb een stem, dus wil ik die ook gebruiken. Ondanks het stemmetje in mijn achterhoofd dat piept of één stem écht verschil maakt.” Wendy van Sprang (18) mag dit jaar voor het eerst stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Woensdag 21 november meldt ze zich, met stembiljet, bij het stemlokaal in haar woonplaats Nieuw-Vennep.

“Op welke politieke partij ik ga stemmen, weet ik nog niet. Eerst maar eens verdiepen in alle standpunten.”

Sprang weet goed wat ze in een partij zoekt. Foto: Jur Engelchor

Wel weet Wendy van Sprang bij welke partij haar zoektocht begint.

“Kortgeleden kwamen een paar mensen van die partij langs in jongerencentrum ‘De Rank’. Ik vind het goed dat zij actief contact zoeken en dat zij zich sterk willen maken voor meer voorzieningen voor jongeren in Haarlemmermeer.”

Stemmen op verjaardag

In de meeste Nederlandse gemeenten vonden de verkiezingen in maart dit jaar plaats. Vanwege de fusie met de gemeenten Haarlemmerliede en Spaarnwoude per 1 januari 2019 zijn de gemeenteraadsverkiezingen in Haarlemmermeer uitgesteld. Op woensdag 21 november mogen bijna negenduizend jongeren afkomstig uit beide gemeenten voor de eerste keer stemmen. Inclusief de acht jongeren die op 21 november 2000 zijn geboren en dus op hun verjaardag voor het eerst mogen stemmen.

Stem op mijn toekomst

Ook de 19-jarige Jarno Dekker uit Hoofddorp gaat tijdens de gemeenteraadverkiezing zijn stem uitbrengen. Hij volgt een opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie (KMA) tot officier ICT manager.

“Stemmen op een politieke partij die zich sterk maakt voor een goede krijgsmacht, is een stem op mijn toekomst.”

In eerste instantie richt hij zich op de standpunten van de partijen die landelijk het grootst zijn.

“Gewoon door hun website te bezoeken. Sociale media gebruik ik niet. Vaak vind ik die informatie misleidend, maar als ik een opvallende uitspraak tegenkom, google ik wel om meer te weten.”

Oprechte politici

Van Sprang vindt openheid en oprechtheid belangrijk.

“Ik wil dat een politicus doet wat hij zegt en niet in de praktijk opeens iets anders beslist.”

Ondanks haar onbekendheid met de lokale politiek, zijn er wel een aantal onderwerp waar Van Sprang zich zorgen over maakt, zoals de pensioenvoorzieningen, lenen met studieschuld en de woningmarkt.

“Banken zeggen niet te kijken naar een studieschuld tot een bepaald bedrag als een lening wordt aangevraagd, maar wat als dit toch verandert? Of ten aanzien van woningen. In Haarlemmermeer is een groot aanbod voor mensen met een ruimer budget, maar wordt er ook nagedacht over de situatie voor jongeren?”

Uitgaan in Hoofddorp?!

Dekker kijkt op lokaal niveau naar standpunten die partijen hebben op het gebied van landbouw.

“Ik ben opgegroeid in de polder. Er zijn plannen om het land achter de boerderij van mijn grootouders vol te bouwen met bedrijfspanden, terwijl er in de buurt genoeg gebouwen leegstaan. Ik vind het belangrijk dat een politieke partij kijkt naar waar écht behoefte aan is, in plaats van alleen oog te hebben voor economische belangen.”

Daarnaast vindt hij zorg voor ouderen én jongeren belangrijk.

“Is er straks genoeg zorg beschikbaar voor mijn ouders als ze dit nodig hebben? Ook mogen er meer uitgaansgelegenheden voor jongeren komen. Hoofddorp is geen aantrekkelijke plek om te stappen, dan ga je eerder naar Haarlem of Amsterdam.”

Checklist voor 18-jarigen

Wendy van Sprang en Jarno Dekker behoren tot de tweeduizend jongeren in Haarlemmermeer die afgelopen jaar meerderjarig werden. Mogen stemmen is één van de veranderingen voor 18-jarigen, maar er verandert veel meer. De gemeente heeft daarom een checklist gemaakt, te vinden op de website van Sociale kaart Haarlemmermeerexterne-link-icoon. Op hun 18e verjaardag krijgen jongeren in Haarlemmermeer een kaartje van de gemeente dat ze op de checklist wijst. Van Sprang:

“Ik woon nog bij mijn ouders, dus relatief verandert er weinig voor mij. Wel moest ik een eigen zorgverzekering afsluiten. Dat vond ik lastig, omdat het aanbod enorm is en waar betaal je eigenlijk voor? Gelukkig kon ik dit met mijn ouders overleggen.”

Dekker worstelde met de zorgtoeslag.

“Via Google vond ik een bedrijf die dit voor veertig euro kon regelen. Later kwam ik erachter dat de overheid dit gratis regelt. Dan is zo’n checklist voor 18-jarigen handig. Mij had het fijn wat geld bespaart.”