Logo van Meer voor Elkaar dat doorverwijst naar de homepage

Afbeelding: foto van Theo Tielman en Monique Siemeling.

'Minima Hoofddorp' ziet stille armoede in Haarlemmermeer

30 juli 2019
Meer voor Elkaar

De Facebookgroep ‘Gratis Ophalen Hoofddorp’ was voor Theo Tielman (60) en Monique Siemeling (53) de aanleiding om mensen te helpen die moeten rondkomen van een minimuminkomen. “Stille armoede bestaat. Het is alleen niet zichtbaar. Schaamte of trots is vaak de reden dat mensen niet open durven te zijn over hun problemen.” Inmiddels zijn ze vier jaar verder en wordt hun initiatief ‘Minima Hoofddorp’ al gesteund door vele Haarlemmermeerders.

Theo Tielman werkte als manager personeels- en salarisadministratie tot hij in de WAO belandde. Ook zijn vrouw Monique Siemeling is chronisch ziek. Zij vertellen: “Ons lijf werkt niet mee, maar tussen de oren is alles oké. We wilden iets doen wat we wel konden en Monique stelde voor om een paar Facebookgroepen te starten.” De facebookgroep 'Gratis Ophalen Hoofddorp’, opgericht in 2012 door Ellen Sterk-Haak, was hun eerste stap naar 'Minima Hoofddorp'. Ze ontvangen regelmatig vragen van gevers of de spullen wel terechtkomen bij de mensen die het echt nodig hebben. Ze vertellen verder: “Als je ziet dat iemand in een dure auto rijdt, maar wel een gratis kinderfietsje ophaalt, begrijp ik dat mensen vragen hebben. Dit probleem is opgelost doordat we een bewijs vragen waaruit blijkt dat iemand het financieel echt nodig heeft.”

Afbeelding: foto van Theo Tielman en Monique Siemeling.

Theo Tielman en Monique Siemeling.

Contact tussen arm en rijk

De Facebookgroep ‘Gratis Ophalen Hoofddorp’ en ‘Koop, Verkoop, Hoofddorp’ hebben samen zo’n 35.000 leden. Berichten die worden geplaatst zijn alleen zichtbaar voor leden.

Het is méér geworden dan een plek waar spullen worden weggegeven of verkocht. In 2015 plaatste Monique een oproep: maak een kerstpakket voor een minima-gezin. 50 mensen deden mee en brachten een pakket langs. De ontvangers waren dankbaar en de gevers blij, maar bovendien raakten mensen met elkaar in gesprek. Het vergroot de sociale samenhang. Mooi toch?! In 2018 konden we 300 gezinnen blij maken met een kerstpakket.

Kinderen niet de dupe

Monique en Theo willen voorkomen dat kinderen de dupe worden van de situatie van hun ouders.

Een uitje kan zoveel betekenen. Twee jaar geleden vroegen we leden om een kaartje voor de Linnaeushof. We hebben 50 kaarten kunnen weggeven!

Sinds vorig jaar is ‘Minima Hoofddorp’ een officiële vereniging. “We zijn nu een rechtspersoon waardoor we kunnen samenwerken met goede-doelen-organisaties. We hopen bijvoorbeeld met het Oranje Fonds ervoor te zorgen dat een kind als het jarig is altijd kan trakteren op school en een verjaardagscadeautje krijgt.”

Armoede samen aanpakken

Klaar zijn ze nooit. Theo is blij als gezinnen de hulp niet meer nodig hebben. “Ik denk dat we echt de goede kant opgaan als er meer afstemming komt tussen iedereen die met armoede te maken heeft. Het zou geweldig zijn als de politiek hierin het voortouw durft te nemen om tot een structurele afstemming te komen.” Wethouder Ap Reinders (Werk & Inkomen) is erg blij met initiatieven zoals die van Theo en Monique.

Als gemeente doen we al flink wat om inwoners met een laag inkomen een extra steuntje in de rug te geven. Ook organiseren we ieder jaar de netwerkbijeenkomst ‘Samen voor Minima’. Hier brengen we mensen samen die inwoners met een laag inkomen en/of schulden steunen: professionele hulpverleners, vrijwilligers en medewerkers van de gemeente.

Bergruimte beschikbaar?

Bovenal zijn beiden enorm trots op wat ze kunnen betekenen voor mensen met een minimuminkomen en dat ze anderen kunnen helpen om ook iets voor deze mensen te doen. “Laatst kreeg ik een complete inboedel aangeboden. De aanbieders wilden dat de nieuwe wasmachine, vaatwasser en koelkast bij mensen terecht zouden komen, die het nodig hebben. Fantastisch natuurlijk! Helaas heb ik hen moeten afbellen. Waarom? We hebben geen ruimte om spullen tijdelijk op te slaan. Dus mocht er nog iemand een ruimte weten, denk aan Minima Hoofddorp!”

Meer weten over dit initiatief: Gratis Ophalen Hoofddorpexterne-link-icoonMinima voor Hoofddorpexterne-link-icoon