De Haarlemmermeerse vergroenmeter staat op 2200 m2

‘Vergroenmeter prikkelt gemeente én inwoners’

19 juli 2023
Openbare ruimte

De vergroenmeter staat nu, op 19 juli 2023, op 2200 vierkante meter. Dat is de totale oppervlakte die de gemeente tot dusverre van zinloos steen heeft ontdaan zodat de openbare ruimte groener kan worden.

Wethouder Marjolein Steffens-van de Water, verantwoordelijk voor de openbare ruimte, is al sinds het college in juni van vorig jaar aantrad, bezig met haar vergroeningsmissie. Ze heeft de vergroenmeter laten ontwikkelen als een prikkel voor haarzelf, voor de betrokken ambtenaren, voor inwoners en ook gewoon omdat meten weten is.

Openbaar en particulier

De openbare ruimte van Haarlemmermeer beslaat zo’n 30 procent van de totale grondoppervlakte. Het overgrote deel, die andere 70 procent, zijn particulier bezit. Het is dus van groot belang dat ondernemers en huiseigenaren worden gestimuleerd om hun tuinen en bedrijventerreinen zo groen mogelijk te maken en te houden. Dat gebeurt onder meer via zogenoemde tegelwipcampagnes van NMCXexterne-link-icoon.

Het goede voorbeeld

Wethouder Steffens: “Ons wordt vaak de terechte vraag gesteld: wat doet die gemeente nu eigenlijk zelf aan vergroenen? Door regelmatig tussenstanden van de vergroenmeter te tonen, kunnen we een adequaat en serieus antwoord geven. Misschien dat onze meter ook een prikkel is voor inwoners en ondernemers om aan de slag te gaan. We moeten en willen als gemeente het goede voorbeeld geven.”

Vijfhuizen

Om de openbare ruimte groener te maken, stelt de gemeente inwoners in de gelegenheid zich te ontfermen over buurttuinen en boomspiegelsexterne-link-icoon

En in Vijfhuizen is kort geleden een proef afgesloten waarbij de Vijfhuizenaren voorstellen konden doen om hun dorp groener te makenexterne-link-icoon. Als deze aanpak bevalt, kunnen ook andere gebieden aan de beurt komen.

Klimaatadaptatie

Met het vergroenen van de openbare ruimte zijn verschillende doelen gediend. “Hoe groener hoe fraaier”, noemt de wethouder één van de doelen. Het vergroten van de biodiversiteit is ook een doel evenals klimaatadaptatie. Jeroen Went, teammanager bij het cluster Beheer en Onderhoud: “Door  steen, beton en asfalt te verwijderen, snijdt het mes aan verschillende kanten. De bodem neemt het regenwater op en dat is goed voor het grondwaterpeil en het rioolstelsel wordt minder belast. Ook biedt het aanbrengen van groen koelte aan de ondergrond. Dat is vooral zo met bomen, planten en met hoog gras.”

Het gras in Overbos heeft een groeispurt gemaakt. Foto: Jur Engelchor

Niet lukraak

Meer dan voldoende redenen dus om te vergroenen, om zo veel mogelijk groene vierkante meters te maken, zoals een beetje de gemeentelijke strijdkreet is geworden. “Dat kunnen grote stukken zijn maar ook vele kleintjes”, benadrukt Jeroen Went.

Maar hij wijst er ook op dat de gemeente niet lukraak stenen uit de grond kan trekken. “We moeten ook kunnen blijven lopen, fietsen, autorijden en het openbaar vervoer stuur je ook niet over gras heen. Daar komt nog bij dat Haarlemmermeer nog altijd groeit, dat er nog altijd woningen en straten bij komen.”

Zinloos steen

Toch is er wel degelijk sprake van ‘zinloos steen’.  Een mooi voorbeeld is de betonnen vlakte in de Hoofddorpse wijk Overbos, aan de rand van het gelijknamige park. Daar zijn vele betonnen tegels inmiddels geweken voor groen. Omwonenden mogen meepraten over de definitieve inrichting maar het nog maar kort geleden ingezaaide kruidenrijke gras maakt er nu al indruk met een opzienbarende groeispurt.

Het voormalige betonnen plein was een ontwerp van een landschapsarchitect van enkele tientallen jaren geleden dat al ver over de houdbaarheidsdatum heen was. Eigenlijk heeft het nooit écht de functie van een plein vervuld. Het lag er maar te liggen, bij hevige regenval kon het water niet weg en bij warm weer was er sprake van ongewenste vloerververwarming. Daar komt nog eens bij dat de bomen die tussen al dat steen in stonden veel te krappe boomspiegels hadden.  En het fruit dat eraan groeit, zoals peren, viel erop te pletter, met smurrievorming als gevolg.

Grote klapper

Met de vergroening in Overbos is direct al een grote klapper gemaakt, becijfert Jeroen Went, want deze leverde 1500  groene vierkante meter op. “In 2023 gaan we in totaal op 21 plekken vergroenen. Al die locaties bij elkaar opgeteld leveren zo’n 4.000 groene vierkante meters in de openbare ruimte op. Daarvan is dus nu zo’n 2200 vierkante meter al bereikt. Het resterende deel volgt in het najaar, simpelweg omdat dan het plantseizoen is”, aldus Jeroen Went.

De Haarlemmermeerse vergroenmeter staat op 2.200 m2. Afbeelding: gemeente Haarlemmermeer