De YouChoose campagne

Ouders weer ‘influencers’ met hulp van YouChoose

20 november 2023
Nieuws, YouChoose

In speelfilms over drugsbendes gaat het er vaak hard aan toe. De kogels vliegen in het rond en het bloed vloeit rijkelijk. Vloeken en krachttermen niet meegerekend, zijn dialogen juist schaars. Zo beschouwd is het voornaamste wapen dat in de YouChoose-campagne wordt gebruikt best opmerkelijk te noemen: een set gesprekskaarten.

Maar Veerle Pieters, beleidsadviseur bij het cluster Sport, Samenleving en Cultuur (SSC) en één van de grote trekkers van de campagne, kan dat contrast heel goed uitleggen. 

Preventie 

De YouChoose campagne, waarin de gemeente optrekt met de politie en jongerenwerkers van Meerwaarde, loopt nu drie jaar en was tot voor kort vooral gericht tegen bezit en gebruik van steekwapens. Daar zijn inmiddels het gebruik van drugs en drugscriminaliteit aan toegevoegd. Het karakter en de opzet van de campagne, waarin jongeren nadrukkelijk wordt voorgehouden dat er andere en betere keuzes zijn dan voor messen en/of drugs, blijven hetzelfde. De insteek van YouChoose is altijd al preventie geweest, zegt Veerle Pieters. “We willen juist voorkomen dat jongeren verzeild raken in een wereld van geweld. Want als je daar eenmaal in zit, kom je er niet meer uit. Vroeg of laat loopt het slecht met je af. En soms ook met je familie of vrienden. Of je loopt tegen de lamp.”

Influencers 

Eigenlijk, maakt ze ook duidelijk, zijn niet die gesprekskaarten het belangrijkste ‘preventiewapen’. “Dat zijn de ouders of verzorgers. Ook al denken ze vaak van niet, ouders zijn de belangrijkste ‘influencers’ van hun kinderen. Als kinderen beginnen te puberen, zetten zij zich van hen af en krijgen ouders de indruk dat ze hun grip kwijt zijn.” 

Om het thuis een beetje gezellig te houden, worden moeilijke gespreksonderwerpen, zoals drugs, gevoelens van onveiligheid en seksualiteit, vervolgens gemeden en onbedoeld en onbewust werken gezinnen zo samen aan een vruchtbare voedingsbodem voor risicogedrag bij kinderen. 

Vaak ook onderschatten ouders de gevaren die de levens van hun kinderen kunnen binnensluipen en stellen ze zichzelf ten onrechte gerust met de gedachte dat er ook enige ruimte moet zijn om “kattenkwaad” uit te halen. 

De YouChoose campagne

De YouChoose campagne, was tot voor kort vooral gericht tegen bezit en gebruik van steekwapens. Daar zijn inmiddels het gebruik van drugs en drugscriminaliteit aan toegevoegd. Foto: Shutterstock

Gesprekskaarten 

Allemaal goede bedoelingen maar het resultaat is dat ouders hiermee hun cruciale positie prijsgeven, precies in het stadium dat ze het verschil kunnen maken. De YouChoose-campagne is erop gericht, benadrukt Veerle Pieters, dat zij die plek van de belangrijkste gesprekspartner van hun kinderen weer innemen. 

De gesprekskaarten voor ouders en hun kinderen zijn daarbij een beproefd hulpmiddel. Ze worden binnenkort tijdens ouderavonden in Haarlemmermeer gelanceerd. De gemeente heeft ze ontwikkeld in samenwerking met Brijder, GGD en CJG. Ze liggen op het moment van schrijven nog bij de drukker en ze worden binnenkort tijdens ouderavonden in Haarlemmermeer gelanceerd.  

Het zijn 35 kaartjes, dubbelzijdig bedrukt, met 70 vragen. Met de kaarten komt er een spelelement in het gesprek en dat is ook de bedoeling, zegt Veerle Pieters. “Het gesprek zelf is geen spelletje, dat is serieus, maar de kaarten verlagen de drempel. Het moet geen ondervraging worden, Kinderen kunnen ook een vraag stellen aan hun ouders.” 

Ouderavonden 

De kaarten worden voorlopig alléén ter beschikking gesteld tijdens de zes ouderavonden die YouChoose voor het voorjaar 2024 op het programma heeft staan. Veerle Pieters hoopt vurig op een hoge opkomst. Om die reden wordt in het programma van de eerste in jongerencentrum De Hype in Nieuw-Vennep, een lokkertje verpakt want de kinderen gaan voor hun ouders koken. Dat kan in de De Hype want daar is een keuken beschikbaar. “Zeg dan maar eens “nee” tegen de uitnodiging, als je kind voor je gaat koken”, zegt Veerle Pieters met een knipoog. 

Groep 8 

De andere ouderavonden worden in verschillende kernen georganiseerd in dorpshuizen of jongerencentra. Het team van YouChoose mikt op groep 8 leerlingen van de basisschool en op de leerlingen van de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs. “We beginnen al met groep 8 omdat die kinderen op de middelbare school kunnen worden geconfronteerd met wapens, drugs en criminaliteit.” 

Ook de YouChoose Scholentour, met de virtual reality, de crime scene en de rechtbanklessen op middelbare scholen, waarbij met echte rechters en advocaten, rechtszaken worden gespeeld, is nu gericht op drugscriminaliteit.  

Ook de YouChoose Scholentour is nu gericht op drugscriminaliteit.

Ook de YouChoose Scholentour is nu gericht op drugscriminaliteit. Beeld: gemeente Haarlemmermeer

Succes 

Veerle Pieters is er absoluut van overtuigd dat ook dit tweede hoofdstuk van YouChoose succesvol wordt. “We kunnen het succes niet met harde cijfers aantonen. Het is niet te zeggen hoe veel jongeren zich dankzij deze gedragscampagne niet met drugs en steekwapens inlaten. Maar we weten zeker dat we jongeren aan he denken hebben gezet. Dat geven ze zelf aan. Verder is de relatie tussen de politie en de jongeren sterk verbeterd. Ik vind het ook pure winst dat politie en gemeente en jongerenwerkers elkaar uitstekend kunnen vinden en heel goed samenwerken. 

Made in Haarlemmermeer 

Ook de vele media-aandacht is een succesfactor. We hebben daardoor veel bekendheid gekregen, lokaal, regionaal en landelijk. Mede daardoor wordt er nu flink van ons gejat door andere gemeenten. Dat vinden we prima. Zo lang dit maar duidelijk blijft: YouChoose, made in Haarlemmermeer!”  

Wil je meer weten over de campagne? Check de YouChoose websiteexterne-link-icoon.  

Heb je vragen of wil je meer weten over de ouderavonden of de YouChoose gesprekskaarten? Mail dan naar: Youchoose@haarlemmermeer.nl