Onze missie
De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek voor goed bestuur voor de samenleving van Haarlemmermeer.
Onze leidende principes
Wij handelen autonoom en voegen waarde toe voor samenleving en gemeenteraad.
Wij verbreden het beeld van gemeenteraad en college, en voeden het debat.
Wij werken integer en koesteren onze relaties.
Wij gebruiken uiteenlopende methoden en blijven ons ontwikkelen.
Wij analyseren scherp en geven constructieve adviezen.
Onze wettelijke kaders
Sinds 1 januari 2023 is de Wet versterking decentrale rekenkamers van kracht. Het doel van deze wet is de positie van lokale rekenkamers te versterken. Om aan te sluiten op de eisen van de wet, heeft de raad een nieuwe verordening rekenkamer Haarlemmermeer 2024 vastgesteld. Ook zijn de leden van de rekenkamer opnieuw benoemd voor een periode van 6 jaar (conform de nieuwe wet). Wilt u meer lezen over de aanpassingen, dan verwijzen wij u naar de nieuwe wet, de nieuwe verordening en het bijbehorende raadsvoorstel.
Onze leden
In de tabel staat het rooster van aftreden van de rekenkamerleden conform de nieuwe Wet versterking decentrale rekenkamers.
Naam | Datum herbenoeming | Uiterste datum van aftreden |
---|---|---|
Arno Geurtsen | November 2022 | Januari 2030 |
Maaike Lycklama à Nijeholt | Mei 2022 | Januari 2030 |
Dries Bartelink (voorzitter) | Januari 2019 | Januari 2030 |
Marlies de Vries | Januari 2019 | Januari 2030 |
Yannick Bleeker | Januari 2019 | Januari 2030 |
Margo Rosdorff (secretaris) | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
Onze bijeenkomsten voor raadsleden en andere belanghebbenden
Wij willen met onze onderzoeken impact hebben op het bestuur en vooral de samenleving van Haarlemmermeer. Hierom betrekken we belanghebbenden tijdens onderzoeken en organiseren we bijeenkomsten om onze onderzoeken onder de aandacht te brengen. Niet alleen de resultaten van het onderzoek worden dan gepresenteerd, maar er is ook gelegenheid voor dialoog tussen betrokkenen. Zo organiseerden we op 30 mei samen met de afdeling Economische Zaken van de gemeente een bijeenkomst voor raadsleden en ondernemers van Haarlemmermeer, om in gesprek te gaan over thema’s die zij belangrijk vinden voor de toekomst van het vestigingsklimaat voor ondernemers in Haarlemmermeer.
Onze interne overleggen
Wij vergaderen in 2023 tien keer met de gehele rekenkamer. Tijdens deze vergaderingen bespreken we de voortgang van lopende onderzoeken en opvolgonderzoeken. Een werkgroep bestaande uit drie rekenkamerleden en de secretaris van de rekenkamer begeleidt de uitvoering van de (opvolg)onderzoeken. Er vonden in 2023 circa twaalf (online) werkgroepbijeenkomsten plaats.
Onze klankbordgroep
De raad heeft een klankbordgroep rekenkamer benoemd. Deze klankbordgroep draagt bij aan:
• Het bevorderen van een goede relatie tussen de raad en de rekenkamer.
• Een goede aansluiting van onderzoeken bij de behoeften van de raad.
De klankbordgroep bestaat uit vijf raadsleden, de griffier en de burgemeester (voorzitter). Wij vergaderden in 2023 vijf keer met de klankbordgroep.
Samenstelling klankbordgroep
Marianne Schuurmans – Wijdeven (burgemeester, voorzitter)
Marten Boels (raadslid)
Marlène Hogervorst (raadslid) (lid vanaf oktober 2023)
Jennifer Hup (raadslid)
Jeanette Koolmoes (raadslid)
Juriaan Kos (raadslid) (lid tot oktober 2023)
Dennis Zuyderwijk (raadslid)
John van der Rhee (griffier)
Onze afgeronde onderzoeken in 2023
Publicatiemaand | Onderzoek | Verslagen raad |
---|---|---|
Toekomstverkenning vestigingsklimaat voor ondernemers | maart 2023 | |
Ondersteuning van de gemeenteraad (NVRR Doe Mee onderzoek) | april 2023 | N.v.t. |
Mobiliteit (opvolgonderzoek) | juni 2023 | Verslag debat |
Urgentieaanvraag woningzoekenden (opvolgonderzoek) | november 2023 | Verslag debat |
Onze opgestarte onderzoeken in 2023
Startmaand | Verwachte publicatie |
---|---|
Vertrouwen in de lokale democratie | januari 2024 |
Klachtbehandeling (NVRR Doe Mee onderzoek) | maart 2024 |
VANG afvalinzameling | mei 2024 |
Re-integratiebeleid (opvolgonderzoek) | juli 2024 |
Naleving energiebesparingsplicht (NVRR Doe Mee onderzoek) | oktober 2024 |
Uitvoeringskracht van de gemeente | november 2024 |
Samenwerking gemeente met dorps- en wijkraden (opvolgonderzoek) | januari 2025 |
Migranten in Haarlemmermeer | maart 2025 |
In de onderzoeksagenda 2024 staat een toelichting bij de onderwerpen die wij in 2024 onderzoeken.
Opvolging van onze aanbevelingen
De Wet versterking decentrale rekenkamers (art. 185a) verplicht het college om elk jaar aan de gemeenteraad te rapporteren over wat er is gedaan met de aan het college gerichte aanbevelingen uit de onderzoeken van de rekenkamer. Het college heeft in overleg met de rekenkamer en haar klankbordgroep aangegeven de rapportage over de opvolging van de aanbevelingen van onderzoeken uit 2023 gelijktijdig met dit jaarverslag aan de raad te bieden. De raad is zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren en monitoren van aan hem gerichte aanbevelingen. De raadsgriffie verzorgt een overzicht van deze aanbevelingen. Dit overzicht komt in het voorjaar van 2024 beschikbaar. Wij doen zelf circa drie jaar na een onderzoek een opvolgonderzoek om na te gaan of de door de raad bij raadsbesluit overgenomen aanbevelingen daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Onze begroting en rekening 2023
Toelichting | Begroting exclusief btw | Rekening exclusief btw |
---|---|---|
Onderzoek (uitbesteed) | € 63.000 | € 54.000 |
Honorering leden | € 63.000 | € 63.000 |
Overig | € 2.000 | € 6.000 |
Totaalbedrag | € 128.000 | € 123.000 |
Onze contactgegevens
Rekenkamer Haarlemmermeer
Website: https://haarlemmermeergemeente.nl/rekenkamer
E-mailadres: rekenkamer@haarlemmermeer.nl
Telefoonnummer: 023 567 6015