Onze missie
De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek voor goed bestuur voor de samenleving van Haarlemmermeer.
Onze leidende principes
Wij handelen autonoom en voegen waarde toe voor samenleving en gemeenteraad.
Wij verbreden het beeld van gemeenteraad en college, en voeden het debat.
Wij werken integer en koesteren onze relaties.
Wij gebruiken uiteenlopende methoden en blijven ons ontwikkelen.
Wij analyseren scherp en geven constructieve adviezen.
Onze leden
Onze leden In de tabel staat het rooster van aftreden van de rekenkamerleden conform de nieuwe Wet versterking decentrale rekenkamers. De rekenkamer Haarlemmermeer bestaat uit vijf externe leden en een secretaris: Dries Bartelink (voorzitter), Marlies de Vries, Yannick Bleeker, Maaike Lycklama à Nijeholt, Arno Geurtsen en Margo Rosdorff (secretaris).
Naam | Datum herbenoeming | Uiterste datum van aftreden |
---|---|---|
Arno Geurtsen | November 2022 | Januari 2030 |
Maaike Lycklama à Nijeholt | Mei 2022 | Januari 2030 |
Dries Bartelink (voorzitter) | Januari 2019 | Januari 2030 |
Marlies de Vries | Januari 2019 | Januari 2030 |
Yannick Bleeker | Januari 2019 | Januari 2030 |
Onze bijeenkomsten met betrokkenen
De rekenkamer wil met haar onderzoeken impact hebben op de samenleving van Haarlemmermeer. Daarom organiseert ze bijeenkomsten om haar onderzoeken onder de aandacht te brengen. Niet alleen de resultaten van het onderzoek worden dan gepresenteerd, maar er is ook gelegenheid voor dialoog tussen betrokkenen. Zo heeft de rekenkamer op 8 februari een informatieve bijeenkomst georganiseerd om vragen van de raad te beantwoorden over de resultaten van het onderzoek Vertrouwen in de lokale democratie. Aansluitend was er gelegenheid om in gesprek te gaan met inwoners, die deelnamen aan de enquête. De rekenkamer vindt het belangrijk om de raad ook tijdens de onderzoeken te betrekken bij het onderwerp. Voor het onderzoek naar de uitvoeringskracht van de gemeente bijvoorbeeld zijn het onderzoeksbureau en de gemeente zowel bij de start als in de verdiepingsfase in gesprek gegaan met de raad.
Onze interne overleggen
De rekenkamer kwam in 2024 negen keer bijeen. Tijdens vergaderingen bespreekt de rekenkamer de voortgang van lopende onderzoeken en opvolgonderzoeken. Een werkgroep bestaande uit drie rekenkamerleden en de secretaris van de rekenkamer begeleidt de uitvoering van de (op)onderzoeken. Er vonden in 2024 circa vijftien (online) werkgroepbijeenkomsten plaats.
Onze klankbordgroep
De raad heeft een klankbordgroep rekenkamer benoemd. Deze klankbordgroep draagt bij aan: a. Het bevorderen van een goede relatie tussen de raad en de rekenkamer. b. Een goede aansluiting van onderzoeken bij de behoeften van de raad. De klankbordgroep bestaat uit vijf raadsleden, de griffier en de burgemeester (voorzitter). De rekenkamer vergaderde in 2024 zes keer met de klankbordgroep. Samenstelling klankbordgroep:
- Marianne Schuurmans – Wijdeven (burgemeester, voorzitter)
- Marten Boels (raadslid)
- Jennifer Hup (raadslid)
- Dennis Zuyderwijk (raadslid)
- Jeanette Koolmoes (raadslid)
- Marlène Hogervorst (raadslid) (met verlof vanaf juli tot einde jaar)
- Yasmine Bouwhuis (raadslid) (vervanger van Marlène Hogervorst)
- John van der Rhee (griffier)
Onze afgeronde onderzoeken in 2024
Publicatiemaand | Onderzoek | Verslagen raad |
---|---|---|
Nov 2024 | Doe Mee onderzoek uitvoering energiebesparingsplicht | Geen, ter informatie aangeboden |
Sept 2024 | Opvolgonderzoek Re-integratie ondersteuning | Verslag sessieBesluit raad |
Mei 2024 | Doe Mee onderzoek klachtbehandeling | Verslag sessieBesluit raad |
Jan 2024 | Vertrouwen in de lokale democratie | Verslag raadsdebatBesluit raad |
De onderzoeksrapporten en bijlagen bij de onderzoeken zijn te raadplegen op de website van de rekenkamer.
Onze opgestarte onderzoeken in 2024
Startmaand | Verwachte publicatie |
---|---|
VANG Afval scheiden | Februari 2025 |
Samenwerking gemeente met dorps- en wijkraden (opvolgonderzoek) | April 2025 |
Uitvoeringskracht gemeente | Mei 2025 |
Migranten in Haarlemmermeer | Juni 2025 |
In de onderzoeksagenda staan de onderwerpen die de rekenkamer in 2025 onderzoekt.
Doorwerking van onze onderzoeken
De Wet versterking decentrale rekenkamers (art. 185a) verplicht het college om elk jaar aan de gemeenteraad te rapporteren over wat er is gedaan met de aan het college gerichte aanbevelingen uit de onderzoeken van de rekenkamer. Het college biedt de rapportage over de opvolging van de aanbevelingen van onderzoeken uit 2024 gelijktijdig met dit jaarverslag aan aan de raad. De raad is zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren en monitoren van aan hem gerichte aanbevelingen. De raadsgriffie verzorgt een overzicht van deze aanbevelingen en de status daarvan. De rekenkamer zelf doet circa drie jaar na een onderzoek een opvolgonderzoek om na te gaan of de door de raad bij raadsbesluit overgenomen aanbevelingen daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Onze begroting en rekening 2024
Toelichting | Begroting exclusief btw | Rekening exclusief btw |
---|---|---|
Onderzoek (uitbesteed) | € 63.000 | € 60.000 |
Honorering leden | € 66.000 | € 66.000 |
Overig | € 5.400 | € 3.500 |
Totaalbedrag | € 134.500 | € 129.500 |
Onze contactgegevens
Rekenkamer Haarlemmermeer
Website: https://haarlemmermeergemeente.nl/rekenkamer
E-mailadres: rekenkamer@haarlemmermeer.nl
Telefoonnummer: 023 567 6015