Datum: donderdag 16 oktober van 19.00 – 20.30 uur Locatie: De Meerkerk, Bennebroekerweg 515 in Hoofddorp. Aanwezig: 21 bewoners/ondernemers, 3 medewerkers gemeente en 1 medewerker van ontwerpbureau HB/Baljon
Opening
De projectmanager van deelgebied Park-Polderlanden in PARK21 vanuit de gemeente, heette iedereen welkom en lichtte het doel en het programma van de avond toe. Park-Polderlanden ligt tussen de Rijnlanderweg en de A4. De gemeente wil hier een groen en openbaar park maken van ongeveer 10 hectare met extra agrarische invulling van 3 hectare (polderkamers). Daarom is de gemeente gestart met de plannen voor Park-Polderlanden. Het moet een plek worden die de stad en het platteland met elkaar verbindt. Het gaat vandaag over deelgebied Park-Polderlanden, niet over andere delen van PARK21. De omgeving en belangenorganisaties zijn voor vanavond uitgenodigd. Via een online vragenlijst kunnen ook andere geïnteresseerden op het schetsontwerp reageren.
De bijeenkomst startte met een presentatie
Na de opening volgde een presentatie door ontwerpbureau HB/Baljon. Het schetsontwerp voor Park-Polderlanden werd uitgebreid toegelicht. Tussendoor en na afloop was er volop ruimte voor vragen, opmerkingen en ideeën van aanwezigen. In de zaal lagen ook posters met het schetsontwerp op tafel.
Park-Polderlanden is het meest oostelijk gelegen deelgebied van PARK21. In het schetsontwerp staat naast het plangebied ook een tweede gebied ingetekend dat in de toekomst eventueel onderdeel wordt van het Natuur Netwerk Nederland van de provincie Noord-Holland. Dit deel heet ‘De Ladder’ vanwege de vorm. Het is geen onderdeel van PARK21 en wordt ook niet verder uitgewerkt in het ontwerp.
Een van de aanwezigen vraagt voor welke dieren de NNN-verbinding/ de Ladder bedoeld is? De otter? De gemeente geeft aan dat er met de provincie een gesprek heeft plaatsgevonden voor welke diersoorten de verbinding logischerwijs geschikt zou moeten zijn. Logisch zou zijn om in te zetten op de ringslang, amfibieën, kleine marterachtigen en andere algemene kleine zoogdieren (waaronder de egel en muizen), algemene moeras- en rietvogels (zoals rietzanger en kleine karakiet) en vleermuizen. De otter is daarin vooralsnog niet als logische soort benoemd voor dit deelvan de verbindingszone. De ringvaart zien wij als meer geschikte verbindingszone tussen leefgebieden voor de otter. De Ladder vormt een rustplaats binnen de NNN-verbinding (sleutelgebied genaamd).
Onderdelen van het schetsontwerp
Het schetsontwerp laat een hoofdroute zien waar fietsers en wandelaars gebruik van kunnen maken. Ook lopen door het gebied secundaire wandel- en fietspaden en wandel- en struinpaden. In het noordwestelijk deel van het plan is de activiteitenruimte van de Parklandboeren.
Groen
Het groen in het ontwerp bestaat uit een combinatie van struikgewas, kruidenvegetatie en kort gemaaid gras. Ook komen ook bomen terug in het ontwerp, vooral kersen. Er staan daarnaast enkele solitaire bomen in het ontwerp, zoals de 500 el boom. Om het doorzicht naar het polderlandschap te behouden komen er geen hoge bomen in dit deelgebied.
Een van de aanwezigen vraagt of PARK21 een natuurgebied wordt? De zorg is dat boeren last krijgen van het natuurgebied als ze er naast boeren, want dat mag bijna niet meer volgens de vragensteller. De gemeente licht toe dat we binnen PARK21 geen natuurbestemming kennen. Het is een recreatiefpark waar recreatie, landbouw maar ook de flora en fauna (biodiversiteit) een plaats krijgt.
Polderkamers
In het ontwerp staan twee polderkamers getekend waar landbouw mogelijk blijft. Een van de aanwezigen vraagt waarom het park organische vormen heeft en de polderkamers ook? Dat is toch niet praktisch? De landschapsontwerper legt uit dat PARK21 bedacht is als ‘nieuwe laag’ over de rechte verkaveling. Juist om die tegenstelling te benadrukken is de vormtaal van PARK21 organisch en vloeiend qua vormen. Dat is over heel PARK21 zo waardoor het gehele gebied ook logisch samenhangt met elkaar en verbonden is. We begrijpen dat de polderkamers geen praktische vorm heeft voor boeren.
Een andere aanwezige vraagt of door de polderkamers ook een wandelpad of fietspad loopt? De landschapsontwerper geeft aan dit een betonpad / wandelpad is voor wandelaars waardoor het agrarische gebied echt optimaal beleefd kan worden. Deze paden zijn openbaar toegankelijk.
Een aanwezige vraagt hoe de polderkamers worden aanbesteed en hoe ze bereikbaar zijn? De landschapsontwerper geeft aan dat ernaar is gekeken om ze bereikbaar te houden. Dit punt zal verder worden uitgewerkt in de volgende fase van het ontwerp. Voor wat betreft de aanbesteding is de gemeente gebonden aan wet- en regelgeving. We zullen de polderkamers op een daarbij passende manier in de markt moeten zetten zo is de verwachting.
Aansluiting op A4
Aan de oostkant van Park-Polderlanden sluit de hoofdroute voor fietsers en wandelaars aan op de ventweg bij de A4. De landschapsontwerper geeft aan dat we goed gekeken hebben naar een goede verbinding voor mensen die vanuit de verzorgingsplaats bijvoorbeeld een ontspannen ommetje willen maken. Tegelijkertijd moet de verbinding niet uitnodigen om ongewenste activiteiten vanaf de verzorgingsplaats te verplaatsen naar het park. Daarom ligt de ingang naar PARK21 op ongeveer 200 meter van de verzorgingsplaats. Dichtbij genoeg voor een wandeling. Op deze manier voorkomen we dat ongewenste activiteiten op de rustplaats zich verplaatsen naar Park-Polderlanden. Een aanwezige vraagt of PARK21 altijd tot de A4/ de verzorgingsplaats liep. De gemeente bevestigt dat dat altijd zo was.
Meubilair en verlichting
Zowel het meubilair als de informatie- en bewegwijzeringsborden die gebruikt worden in Park-Polderlanden zijn vastgelegd in het Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte van PARK21. Dit wordt gevolgd. Voor de verlichting geldt dat in het schetsontwerp nu intensieve verlichting is ingetekend langs de hoofdpaden. Hierbij is de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR) gevolgd. De vraag is of we dat willen in dit gebied. Dit kan nog worden aangepast.
Bereikbaarheid
Iemand anders vraagt of er in dit deelgebied een parkeerplaats komt voor bezoekers? Dat is volgens de vragensteller wenselijk. De gemeente antwoord dat zij het deelgebied vooral bereikbaar wil maken voor fietsers en voetgangers. In andere delen van PARK21, buiten dit deelgebied, zijn wel parkeerplaatsen voorzien. In dit deelplan zelf niet. Een van de redenen om dat niet te doen is om bezoekers van dit deelgebied niet voor extra autoverkeer op de Rijnlanderweg te laten zorgen.
Figuur 1. Schetsontwerp van deelgebied Park-Polderlanden (Bron: HB/Baljon)
Overige onderwerpen
Een aanwezige stelt dat de relatie tussen alle deelgebieden in PARK21 wordt gemist. Hoe werkt het totaal? De landschapsontwerper legt uit dat we werken vanuit vastgestelde plannen die zorgen voor een heel herkenbaar en eenduidig beeld. Je herkent zeker dat je in PARK21 bent door alle deelgebieden heen. Dit herkenbare beeld bestaat bijvoorbeeld uit een vast uiterlijk van het doorgaande fietspad met zwart en geel asfalt, een specifieke bomenlaan (kersen) daarlangs en organische, slingerende vormen. De uitwerking hiervan is vastgelegd in het masterplan en de beeldkwaliteitsplannen die daarbij horen.
De aanwezige vraagt of er wel samenhang komt als er losse projecten worden ontwikkeld. De gemeente licht op basis van het masterplan toe waar welke deelgebieden in ontwikkeling zijn. We streven naar een aaneengesloten park van west naar oost rond 2030. Vanuit daar groeien we door naar een eindbeeld richting 2040.
Een van de aanwezigen vraagt of in dit deelgebied ook horeca gepland staat? De aanwezige dacht dit in eerdere plaatjes wel te hebben gezien. De gemeente geeft aan dat horeca geen onderdeel is van het plan.
Een aanwezige vraagt of de paden in dit park verhoogd worden aangelegd? De landschapsontwerper geeft aan dat dit parkdeel vlakker is dan andere delen. In de basis blijft Park-Polderlanden vlak en op hetzelfde niveau als het nu al is. Er zal overal een kleine ophoging nodig zijn om te werken richting een gesloten grondbalans, maar dit is een vervolguitwerking.
Een aanwezige vraagt of er gekeken is naar het opbarsten van de bodem en kwel? Ook wordt gevraagd of het water in dit ontwerp wel mogelijk is in verband met het naastgelegen Schiphol en de mogelijke vogel aantrekkende werking? De landschapsontwerper geeft aan dat kwel en opbarsten in de volgende fase goed onderzocht wordt. Dit is een punt van aandacht. Ook wordt uitgelegd dat met de ecologen gekeken wordt naar het ontwerp. Het water is mogelijk in het ontwerp, maar moet niet aantrekkelijk zijn voor risicovolle soorten. In het ontwerp is hier zoveel mogelijk rekening mee gehouden.
Hierna nemen de aanwezigen een kijkje bij de posters op de tafels en gaan in gesprek met elkaar en met medewerkers van de gemeente en het ontwerpbureau.
Volgende bijeenkomst over voorlopig ontwerp
De aanwezigen op deze eerste bijeenkomst krijgen een uitnodiging voor de volgende bijeenkomst over het voorlopig ontwerp. Daarnaast wordt ook weer een online vragenlijst klaargezet waarmee iedereen kan reageren op het voorlopig ontwerp. Daarna werken de gemeente en het ontwerpbureau het plan verder uit tot een definitief ontwerp. Dat ontwerp wordt vervolgens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

