Logo van Meer voor Elkaar dat doorverwijst naar de homepage

Afbeelding, foto: een moeder en haar dochter, die ook haar mantelzorger is. Irma Dekker en haar schoonmoeder staan niet op de foto. Foto: Mantelzorg & Meer

Ik ga weer lekker een weekje met vakantie!

26 oktober 2017
Meer voor Elkaar

Zorgt u langdurig voor een familielid of een vriend? Dan kan het voorkomen dat een adempauze erg welkom is. Met respijtzorg, vervangende mantelzorg, is er de mogelijkheid om de zorg tijdelijk aan iemand anders over te dragen. Irma Dekker maakt graag gebruik van deze mogelijkheid.

"Mijn schoonmoeder is 93 en woont sinds mijn schoonvader overleed, alleen. Samen met mijn schoonzus verzorgen we haar. We wonen allemaal kort op elkaar, nemen ook veel van elkaar over, maar we hebben er wel een dagtaak aan. Ze heeft veel dagelijkse zorg nodig, maar ze is nog té goed voor een verzorgingstehuis."

Aangezien beide schoonzussen en hun families afhankelijk zijn van de bouwvak én de buurvrouw afwezig zou zijn, is er gezocht naar een oplossing.

"Ik wilde mijn schoonmoeder natuurlijk niet alleen thuis achterlaten."

Respijtzorg

Via via hoorde Irma over de logeerkamers van MeerWendeexterne-link-icoon. De Meerwende in Badhoevedorp biedt een warm en gastvrij thuis aan ouderen. Ouderen kunnen permanent  in De Meerwende wonen, maar er ook tijdelijk verblijven. Bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname of in geval van revalidatie. Daarnaast biedt MeerWende respijtzorg, een vorm van ondersteuning die zorgt dat mantelzorgers ook even zelf op adem kunnen komen.

Een moeder en haar dochter, die ook haar mantelzorger is. Irma Dekker en haar schoonmoeder staan niet op de foto. Foto: Mantelzorg & Meer

Zelf regelen

De gemeente kan via de WMOexterne-link-icoon (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) bijdragen aan de kosten van respijtzorgexterne-link-icoon. Er wordt naast een inkomensafhankelijke eigen bijdrage een maximumbedrag per dag vergoed.

"We zagen er een beetje tegenop, maar het was eigenlijk zo geregeld. Ik had contact met de zorgbemiddelaar bij MeerWende, zij regelde een gesprek met iemand van de gemeente en gewoon via internet kon ik een aanvraag doen voor een indicatie bij de WMO. Zo is toen het balletje gaan rollen."

Een echte vakantie

Zomaar de dagelijkse zorg uit handen geven is natuurlijk spannend, maar:

"Onze schoonmoeder had het zó naar haar zin. Na twee weken verblijf was ze helemaal opgefleurd. Ze zag er patent uit. Het eten in het restaurant was goed verzorgd, er waren activiteiten en vooral veel aanspraak. Ze vond het allemaal geweldig."

In december staat er voor mevrouw Dekker weer een weekje MeerWende in de planning.

"Mijn schoonmoeder is nu al helemaal enthousiast: “Dan mag ik straks weer een heerlijk weekje met vakantie!."

Jij helpt, wij helpen

In Haarlemmermeer zijn ongeveer 10.000 mantelzorgers actief. De druk op hen is heel groot. Want mantelzorg is vaak zwaar. Geheel vrijwillig staan mantelzorgers dag en nacht voor een ander klaar, terwijl er ook nog eens een eigen gezin draaiende gehouden wordt. Vaak in combinatie met een fulltime baan. Door middel van respijtzorg vinden mantelzorgers ondersteuning en worden ze tijdelijk ontlast van de zorg. Kijk voor meer informatie of ondersteuning via Mantelzorg & Meer externe-link-icoonof bel 023 3335353.