Logo van Meer voor Elkaar dat doorverwijst naar de homepage

Afbeelding, foto: Laura Kroon met Cees van Kippersluis, voormalig burgemeester van HenS Pieter Heiliegers en voormalig kinderburgemeester van HenS Nikki Koot.

‘Het is fijn om te merken dat je gewaardeerd wordt’

30 juli 2019
Meer voor Elkaar

“Ik sta in het snoepwinkeltje, kan ik je zo terugbellen?” Laura Kroon (36) uit Spaarndam is in het Belevenissenbos in Lelystad als InforMeer haar belt. Ze is daar als begeleidster van de kampweek van de Spaarndamse jeugdvereniging Don Bosco. Typisch Laura. Zij is een van die onvermoeibare vrijwilligers die door hun inzet de samenleving leuker, mooier en beter maken. Vorig jaar kreeg zij dan ook een dik verdiende gemeentelijke onderscheiding.

Laura herinnert zich het moment dat ze de onderscheiding kreeg nog goed. “Het was een complete verrassing. Ik was op 22 september in het Dorpscentrum op een informatiemarkt over de fusie van Haarlemmerliede en Spaarnwoude met Haarlemmermeer. Ik stond in een stand met informatie over het eindfeest van onze gemeente, waarvoor ik een musical had geschreven. Opeens zag ik allemaal vrienden en collega’s die hier helemaal niet wonen. Toen vermoedde ik wel dat er iets te gebeuren stond. Eerlijk gezegd was ik even totaal in paniek, haha.”

Afbeelding, foto van Laura Kroon met de Penning van Verdienste en bijbehorende oorkonde

Laura Kroon met de Penning van Verdienste en bijbehorende oorkonde

Jarenlang vrijwilligerswerk

Laura kreeg de Penning van Verdienste – zoals de gemeentelijke onderscheiding in Haarlemmerliede en Spaarnwoude heette – voor haar jarenlange vrijwilligerswerk op vele fronten. Zo is ze ruim twintig jaar betrokken bij de jeugdvereniging Don Bosco en daar zit ze nu in het bestuur. Ook is ze voorzitter van het Oranjecomité, dat activiteiten op Koningsdag en tijdens de 4 mei-herdenking organiseert. Verder is ze betrokken bij de organisatie van het dorpsfeest Spaarndam, verzorgt ze met schoolkinderen ieder jaar de feestelijke intocht van Sinterklaas in het dorp en nog veel meer.

Allerlaatste en allerjongste

Eenmaal van de schrik bekomen voelde Laura zich zeer vereerd met haar onderscheiding. Pieter Heiliegers, die toen burgemeester van Haarlemmerliede en Spaarnwoude was, reikte die dag de penning uit aan haar en aan haar plaatsgenoot Cees van Kippersluis. “Wij zijn de allerlaatsten die deze onderscheiding van Haarlemmerliede en Spaarnwoude hebben ontvangen. Dat maakt het voor mij extra waardevol. En ik was ook nog eens de allerjongste, hoe bijzonder is dat?” De penning waarin haar naam staat gegraveerd, en de oorkonde die erbij hoort, hebben een mooi plekje in haar huis gekregen. “Ik ben er heel blij mee. Het is fijn als je merkt dat wat je doet gewaardeerd wordt door anderen.”

Energie

Laura geeft les op een middelbare school, heeft haar eigen bedrijf, Lalalau, en verzet daarnaast nog eens bergen aan vrijwilligerswerk. Hoe doet ze het allemaal, wat is haar geheim? Lachend: “Ja, dat weet ik eigenlijk ook niet. Ik vind het heel leuk om dingen te organiseren. En als ik dan die blije gezichten zie op de kampweek of op Koningsdag of bij de Sinterklaasoptocht krijg ik daar gewoon een heleboel energie van.”

Gemeentelijke erespeld

Ook Haarlemmermeer kent een gemeentelijke onderscheiding voor vrijwilligers die zich gedurende zeer lange tijd hebben ingezet voor de Haarlemmermeerse samenleving: de erespeld. Wie iemand kent die het verdient in het zonnetje te worden gezet, kan deze onderscheiding aanvragen bij de gemeente. Met de erespeld laat het gemeentebestuur zien er trots op te zijn dat deze mensen inwoners zijn van Haarlemmermeer.