Ibrahim en wethouder Charif El Idrissi zitten naast achter een bureau. El Idrissi steekt zijn duim op.

Wethouder voor een dag: ‘Doe eerst maar een voetbalveld ‘

06 juni 2024
Nieuws

“Dus jullie regelen wat ik wil? Zo makkelijk?’’. Ibrahim loopt samen met een klasgenoot een dag mee met wethouder Charif El Idrissi als ‘wethouder voor een dag’. Via JINC hebben de twee Hoofddorpers van basisschool IKC Wereldwijs zich ingeschreven om een dag wethouder te mogen zijn. Tijdens een rondleiding door het tijdelijke gemeentekantoor kijken de twee hun ogen uit.

“Pfff”, verzucht Ibrahim. “Dus politiek is meer zeggen dan je wil en dan hopen dat je één ding kunt regelen? Daar moet ik dan goed over nadenken.” De leerling loopt van de kamer van wethouder Charlotte van der Meij naar die van wethouder Jurgen Nobel en ziet een maquette in diens werkkamer. “Hé, dat is Hyde Park. Daar woon ik in de buurt. Dat staat er nu. Heeft hij dat bedacht?”, vraagt hij zich vol bewondering hard op af. “Nee, dat hebben de architect en de projectontwikkelaar gedaan. Wij als gemeente hebben er voor gezorgd dat het kan”, licht Nobel vervolgens toe.

Voetbalveld

“Hoe krijg ik dan een voetbalveld?”, wil de ‘tijdelijke wethouder’ weten. Nobel: “Dat begint met kijken of het kan. En als het niet kan, dan kijken of het mag en het alsnog kan. Kijk, hierachter wordt het een probleem, maar ergens anders in onze gemeente moet het nog wel mogelijk zijn.”

“Ik heb eigenlijk pijn aan mijn voeten van al het lopen. We zijn dus nog niet overal geweest? Hoeveel moeten we wel niet regelen voor een veld?”, vraagt Ibrahim zich na het gesprek met Nobel af. “Zullen we even gaan zitten?”

App ontwikkelen

Beide leerlingen kregen ook een opdracht vanuit school mee en zouden graag een app laten ontwikkelen waardoor kinderen meer gaan lezen. “Dat is een ontzettend goed idee”, reageert El Idrissi. “Lezen is heel belangrijk. Ga vooral eens naar de bibliotheek. Maar hoe zouden jullie die app laten uitvoeren?”, vraagt hij vervolgens. “Doe eerst maar een voetbalveld. Dat kost al genoeg tijd, heb ik vandaag geleerd”, zegt Ibrahim ad rem.

JINC is een organisatie die jongeren helpt hun talenten te ontdekken en ze kennis laat maken met verschillende beroepen.externe-link-icoon

J

Ibrahim en wethouder Charif El Idrissi