De hal van het dorpshuis Zwanenburg-Halfweg

In het dorpshuis zit je er lekker warmpjes bij

15 december 2022
Nieuws

De gemeente Haarlemmermeer gaat op vele manieren de energiearmoede tegen. Een uitgebreid hulppakket helpt inwoners. De gemeente hielp al met het aanvragen van de energietoeslag, het inschakelen van energiecoaches en het verstrekken van energiematerialen. En, per direct biedt de gemeente voor heel wat buurtgenoten een warme huiskamer. Vijftien dorpshuizen en wijkgebouwen houden hun deuren langer open voor inwoners die anders in de kou zitten.

Warme plek met gratis energieadvies

Het Energieloket geeft informatie aan alle inwoners over besparen, isoleren en andere duurzame oplossingen. En de Energiebank helpt externe-link-icoonde inwoners die zich zorgen maken over het betalen van hun energierekening. Zij geven via een energiecoach tips en bieden waar nodig energiebesparende materialen aan. Als er nog meer hulp nodig is, kan een afspraak gemaakt worden met een energiecoach voor een huisbezoek. Toch draaien veel inwoners uit voorzorg de knop van de thermostaat flink om. Om ze niet te veel in de kou te laten zitten verruimen een flink aantal dorpshuizen en wijkgebouwen de openingstijden.

Start met eerste aantal locaties

De lijst van de dorpshuizen en wijkgebouwen zijn van Maatvast en één zelfstandig dorpshuis (Zwanenburg). Maatvast, de zelfstandige dorpshuizen, Ymere, Energiebank Haarlemmermeer en de gemeente werken samen. Inwoners kunnen bij de onderstaande dorpshuizen terecht voor een kop koffie/thee, activiteiten of een spreekuur van een energiecoach.

GebiedAccommodatie
HoofddorpWijkgebouw De Boskern
Wijkgebouw De Boerderij
Wijkgebouw ’t Kattegat
Wijkgebouw Amazone
Wijkgebouw De Veste
BadhoevedorpDorpshuis ’t Rietland
Dorpshuis Badhoevedorp
Nieuw-VennepWijkgebouw t Ontmoetingscentrum
Wijkgebouw Linquenda
Buurthuis Het Contact
ZwanenburgDorpshuis Zwanenburg-Halfweg
LisserbroekDorpshuis Meerkoet
RijsenhoutDorpshuis De Reede
BeinsdorpDorpshuis Het Eiland
VijfhuizenDorpshuis d’ Oude Waterwolf

De hal van het dorpshuis Zwanenburg-Halfweg. Foto: Jur Engelchor, foto zomer 2022

Houd de websites van de dorpshuizen goed in de gaten! Wanneer meer dorpshuizen zich aansluiten bij de extra openstelling informeert de gemeente de inwoners hierover.

Meer informatie

In het dorpshuis zit je er warm bij | Gemeente Haarlemmermeerexterne-link-icoon.