Boerderij de Landman

Fruitboerderij De Landman maakt kans op titel

25 juli 2023
Nieuws

“Wij hebben altijd tegen elkaar gezegd dat áls we ooit verhuizen, het naar iets echt bijzonders moet zijn. En dat is dit”, vertelt Richard Schalkers (53). Hij heeft het over Fruitboerderij De Landman aan de Hoofdweg, bij de Bennebroekerweg, in de rand van Tudorpark. Volgend jaar hopen Richard en zijn vrouw Hennie (52) hier te gaan wonen. De boerderij is een van de drie genomineerde monumenten voor de verkiezing Monument van het Jaar 2023.

De Landman dateert uit 1875, maar is - eerlijk is eerlijk - dit jaar bijna geheel gesloopt. Alleen de houten gebinten – zeg maar het geraamte - zijn blijven staan. Vanwege de bouwkundige staat was dit de enige optie. Het goede nieuws is dat de monumentale stolpboerderij weer geheel opnieuw wordt opgebouwd. Het plan voor een zorgvuldige restauratie is meerdere keren door de voormalige Erfgoedcommissie behandeld, daarna is een Omgevingsvergunning afgegeven. Richard Schalkers: “De Landman ziet er straks van buiten weer precies zo uit zoals hij was. Met een rieten dak en de oorspronkelijke hooideur en stalramen. Alleen binnen wordt het compleet anders.”

Vier woningen

In 2017 heeft een projectontwikkelaar het pand aangekocht en een plan gemaakt om hierin vier woningen te realiseren. Een van die vier is gekocht door Richard en Hennie uit Almere. “Toen we vorig jaar dit project op Facebook tegenkwamen, waren we direct enthousiast. We hebben ingeschreven en drie dagen later zaten we bij de makelaar.” Op het erf rondom de boerderij komen nog eens acht woningen, net zoals hier vroeger ook bijgebouwen stonden.

Identiteit

Dat De Landman genomineerd is voor de verkiezing Monument van het Jaar vinden Richard en Hennie meer dan terecht. “Het is een prachtige boerderij en het boerenerfgoed hoort bij de geschiedenis en de identiteit van het gebied. Thema van de verkiezing is ‘levend erfgoed’. Dankzij dit project krijgt De Landman weer voor vele jaren een functie waardoor behoud ook mogelijk blijft.”

Fruitboerderij

De Landman is een zogeheten stolpboerderij, vierkant en met een piramidevormig dak, een type dat vroeger vooral in Noord-Holland voorkwam. “Het is een fruitboerderij geweest. Er komt ook een kleine fruitboomgaard terug.” Richard en Hennie weten dat er sinds 1875 twee of drie families hebben gewoond. “Op het laatst een ouder echtpaar. En nu worden we zelf de ‘opa en oma’ van het project”, vertellen ze lachend. “We hebben nog niet met alle toekomstige bewoners van de twaalf woningen kennisgemaakt, maar wij zijn wel een van de oudsten.”

Boerderij De Landman in vroeger tijden. Foto: Noord-Hollands Archief

Nostalgische sfeer

Ze zijn enorm blij met hun toekomstige woning. “Juist die agrarische en nostalgische sfeer en uitstraling maken het bijzonder. Dat heb je niet in Almere. Tegelijk zijn er het comfort en de gemakken van nu, met onder meer een grondwarmtepomp en zonnepanelen op de berging. En dat op zo’n locatie, centraal in de Randstad.” Richard en Hennie moeten Haarlemmermeer nog een beetje leren kennen, maar dat zijn ze zeker van plan. “We rijden er nu af en toe heen. Dat er zo’n monumentenverkiezing wordt georganiseerd vinden we in ieder geval al heel erg leuk.”

Landmannen

De Landman was voeger blijkbaar een populaire naam, want meerdere boerderijen in Haarlemmermeer heten zo. Een boerderij met die naam aan de Bennebroekerweg is inmiddels gesloopt. Aan de Rijnlanderweg staat nog boerderij ‘Hoop Vlijt De Landman’.

Stemmen voor het Monument van het Jaar

De gemeente organiseert de verkiezing Monument van het Jaar om het mooie en bijzondere erfgoed van Haarlemmermeer onder de aandacht te brengen. Het thema dit jaar is ‘Levend Erfgoed’. Boerderij De Landman in Hoofddorp is een van de monumenten die de Commissie Omgevingskwaliteit Haarlemmermeer heeft genomineerd, naast het witte pomphuisje in Nieuw-Vennep en het dorpsgezicht Spaarnwoude. Inwoners kunnen tot en met 17 augustus stemmen op hun favoriet via www.haarlemmermeergemeente.nl/monument-van-het jaar-2023externe-link-icoon. Tijdens Open Monumentendag (het weekend van 9 en 10 september) maakt wethouder Marja Ruigrok de winnaar bekend.

Lees hier een eerder artikel op InforMeer over boerderij De Landman:

Boerderij De Landman herrijst | Informeer Online (haarlemmermeergemeente.nl)externe-link-icoon

Boerderij De Landman. Foto: Bureau Helsdingen