Het fietspad langs de Van Heuven Goedhartlaan

Fietspad voorlopig weer verlost van wortelopdruk

26 oktober 2022
Openbare ruimte

Dat er voor wortelopdruk geen Ei van Columbus bestaat, wil niet zeggen dat de gemeente het er verder maar bij laat zitten. Dat willen Jeroen Went, teammanager bij het cluster Beheer en Onderhoud en zijn mensen graag laten zien aan wethouder Marjolein Steffens-van de Water.

Haar oordeel, tijdens een werkbezoek, over het ongeveer één kilometer lange fietspad langs de Van Heuven Goedhartlaan in Hoofddorp: “Het ligt er weer top bij.” Haar glimlach blijft intact als ze hoort dat er over drie, vier jaar toch weer een aannemer aan het werk moet. Want zoals gezegd bestaat er geen ideale en duurzame oplossing voor wortelopdruk. “Dat is nu eenmaal zo.”

Het fietspad langs de Van Heuven Goedhartlaan ligt er strak bij. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Gevaarlijk

Wortelopdruk, zo weten ze bij Beheer en Onderhoud maar al te goed, komt altijd terug van nooit helemaal weggeweest. “Wij zullen ons erbij moeten neerleggen dat we op een aantal plekken regelmatig de tegels weer moeten recht leggen en vooral ook tegen elkaar aan. Want die spleten ertussen zijn, in combinatie met die hobbels, best vervelend en soms ook gevaarlijk.”

Beetje geweld

Zo ook op het fietspad langs de Van Heuven Goedhartlaan. Dat was, zeker de laatste tijd, goed voor flink wat meldingen over hobbels, losliggende tegels, brede sleuven en ander ongerief voor fietsers. De wortels van de wilgen langs het fietspad groeien als gevolg van de droogte in opwaartse richting, op zoek naar water onder de tegels. “Dat gaat hard en met veel kracht en zelfs een beetje geweld”, krijgt de wethouder te horen.

Dat is moeilijk voor te stellen. Maar terwijl het gezelschap omhoog kijkt, naar de reusachtige kroon van de bomen, daalt het besef in dat deze een vergelijkbare omvang heeft als het wortelgestel. Daardoor heeft iedereen toch wel beeld van wat er onder de grond allemaal aan krachten loskomt als de bomen droog staan.

Halfsteens

Voor de reconstructie van het fietspad zijn dezelfde tegels gebruikt. Wel zijn deze in een flink verhoogd zandbed gelegd. “Halfsteens. Over de volle lengte. Zo lagen ze eerst niet allemáál want in de bocht lagen ze in lintlagen oftewel achter elkaar. “Als ze dan door wortelopdruk uit elkaar worden geduwd ontstaat er zo’n tramrails-effect. Daardoor kun je als fietser over de kop slaan. Dat is levensgevaarlijk. We hebben dus flink wat aangepast. Dat kost extra geld maar veiligheid staat voorop.”

Op één oor

Bijzonder is ook dat het fietspad ‘op één oor’ is komen te liggen. Regulier is dat het aan weerszijden bolt zodat regenwater naar de zijkanten stroomt. “Maar in dit geval wilden we het water naar maar één kant afvoeren, naar de slootkant.”