Column | Nep-webwinkels
Is het u ook al opgevallen: al die advertenties op uw Facebook- en Instagram-tijdlijn? Of in uw mailbox, of zelfs via WhatsApp. Prachtige aanbiedingen van Nederlandse winkels. Althans: zo lijkt dat. Want ik hoorde vanochtend op de radio dat er steeds meer mensen worden opgelicht via webwinkels.
Ik schrok van het gemiddelde bedrag waarvoor men was opgelicht: zo’n 350 euro. Het gaat dan om spullen die nooit bezorgd worden, of een vakantiehuisje dat niet blijkt te bestaan.
In de eerste drie maanden van dit jaar waren er al 33.000 meldingen van oplichting door een nep-webwinkel, zo las ik in de krant. Dat betekent dat er dus nog veel meer mensen zijn opgelicht, want lang niet iedereen doet aangifte. Want bijna iedere tien minuten wordt er iemand in een malafide webwinkel opgelicht. Ik wist niet wat ik las!
In Haarlemmermeer ligt het aantal fraudeslachtoffers lager dan het landelijk gemiddelde. Dat betekent dat wij óf heel goed opletten en ons niet laten oplichten, óf dat we geen aangifte doen als we zijn opgelicht. Als het eerste het geval is, dan ben ik blij. Maar in het tweede geval wil ik toch iedereen op het hart drukken om wél aangifte te doen. Want alleen zo krijgen de politie en andere instanties goed zicht op de daadwerkelijke omvang van dit probleem. En aangifte doen heeft zin want soms lukt het om het gestolen geld terug te krijgen.
Maar zoals altijd is voorkomen beter dan genezen. Als een aanbieding te mooi is om waar te zijn, laat ‘m dan gaan. Voordat je iets koopt, kijk op de website en controleer dan helemaal onderaan de website waar de verzender is gevestigd. Een Nederlandse modewinkel heeft bijvoorbeeld geen adres in Hongkong…