Zaal met publiek, waaronder burgemeester en wethouders

Bij de opvang van vluchtelingen komt veel kijken

07 juli 2022
Oekraïne

In Haarlemmermeer worden ongeveer 1100 vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. Dat gebeurt gedeeltelijk in hotels en leegstaande kantoren, maar ook bij bewoners thuis. Daar zijn een heleboel vrijwilligers, organisaties, maar ook veel ambtenaren van de gemeente bij betrokken. Raadsleden, wethouders en burgemeester Marianne Schuurmans kwamen een kijkje nemen in de Beechavenueschool in Hoofddorp.

Hier gaan ongeveer 170 kinderen naar de school. “Het is echt ongelooflijk wat we hier zien”, zegt burgemeester Marianne Schuurmans. “Kinderen die van huis en haard verdreven zijn, willen les krijgen, maar ze willen ook weer even lachen, even keten met elkaar, even de ellende in hun vaderland naar de achtergrond duwen.” Ze is trots op al die mensen die hierbij betrokken zijn. “Ik heb ook onze wethouders op het hart gedrukt dat ze zich aan kunnen melden om een keer voor te lezen of iets dergelijks.”

Burgemeester, wethouders en raadsleden laten zich informeren over de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

Het begon in maart, met acht Oekraïners, die in de hal van het raadhuis stonden. Toen gingen er diverse telefoontjes rinkelen. Wat kunnen we doen? Ten eerste onderdak. Haarlemmermeer heeft veel hotels, dus in die hoek werden oplossingen gezocht. Arjen, manager van Radisson Blu, kwam in actie. Hij somt op wat er allemaal nodig is, want ze hadden wel een leegstaand hotel, maar daar stond niks in. Bedden, tafels, stoelen, inrichting. “Alles moest geregeld worden en in een zeer korte tijd.” Hij roemt de samenwerking en de saamhorigheid.

Onderdak is een. De gevluchte Oekraïners moesten geregistreerd worden, er was leefgeld voor ze geregeld, maar ze hadden geen bankrekening. Het is een enorme administratie die normaal gesproken maanden vergt, maar nu in een paar weken geregeld werd. De medewerkers van Burgerzaken hebben hier hard aan gewerkt.

Het volgende puzzelstukje moest gelegd worden: onderwijs. Het Azerion gebouw bood hun pand aan de Beechavenue in Hoofddorp aan. Hier kunnen tussen de 170 en 180 kinderen les krijgen. Het gaat dan om kinderen tussen de 4 en 18 jaar. Wendy is de directeur die voortvarend de leiding nam. Op Facebook zette ze berichtjes om te vragen wie haar kon helpen. Nu zijn er tussen de achttien en twintig leraren. “Kinderen vinden het fijn om les te hebben”, zeggen Ohla en Maryna, de hoofddocenten. Ook zij zijn uit Oekraïne gevlucht en zijn blij dat ze dit mogen doen: “Kinderen helpen en helen, is jezelf helpen en helen.”

Veel betrokkenen geven aan dat ze werkweken van zeventig uur per week draaien. Veel vrijwilligers doen het ook naast hun werk. Maar bijna iedereen zegt: “We doen het gewoon.” De oorlog in Oekraïne komt zo wel dichtbij, zegt Arjen van het Radisson Blu. “Mensen vertelden over bommen die het balkon van hun huis eraf sloegen. Ze lieten foto’s zien van wat ooit hun boerderij was geweest. Dat is allemaal heftig. Maar ik ben blij dat ik iets kan doen voor deze mensen.”

Burgemeester Marianne Schuurmans onderstreept nog een keer hoe bijzonder dit is. “Ik heb zoveel respect voor al die mensen die helpen. Ook het bedrijfsleven heeft een behoorlijke steen bijgedragen. Dit is maar een klein gedeelte van al die mensen die iets voor vluchtelingen doen. Echt geweldig.”

Wil je ook iets doen? Klik dan op deze linkexterne-link-icoon.