Mensen worden geholpen bij de balies van Burgerzaken

Balies Burgerzaken op donderdagavond open

20 december 2023
Dienstverlening, Nieuws

Een nieuw paspoort of ID-kaart nodig? Vanaf 21 maart kunnen inwoners van Haarlemmermeer ook op donderdagavond tot 20.00 uur terecht bij de balies van Burgerzaken in Hoofddorp. Dit is een proef vanaf 21 maart tot en met eind augustus 2024.

Reden voor de extra openstelling is de verwachte drukte. Overal in Nederland verloopt de geldigheid van paspoorten en ID-kaarten van veel mensen in 2024. Dat komt omdat precies 10 jaar geleden paspoorten een geldigheidsduur kregen van 10 jaar. Daarvoor waren paspoorten 5 jaar geldig. De gemeente verwacht een verdriedubbeling van het aantal aanvragen van paspoorten en ID-kaarten.

Extra balies open

De openstelling op donderdagavond is niet de enige oplossing voor de drukte. Ook leidt de gemeente extra baliemedewerkers op. Is de wachttijd voor de aanvraag van een paspoort dan toch nog lang? Dan kan de gemeente meer balies openen tijdens de gewone openingstijden. Ook kan de gemeente besluiten de balies in Halfweg ook ’s middags open te stellen.

Advies: check of uw paspoort verloopt

Wie zijn of haar of zijn paspoort of ID-kaart wil verlengen, kan met een afspraak terecht bij drie locaties in de gemeente: in Hoofddorp, Nieuw-Vennep en Halfweg. Een afspraak maken kan via telefoon (0900 1852) of via de websiteexterne-link-icoon. Dat kan al drie maanden van tevoren.

De balies van Burgerzaken gaan ook op donderdagavond open. Foto: Lumen foto.