Plannen voor een ontwikkeling van bedrijvigheid naar prettig woongebied
De ontwikkelplannen betekenen een grote verandering voor het wonen, werken en leven in Cruquius. Polderstaete met SBB en Dura Vermeer zijn bezig met de ontwikkeling van deze plannen. Dit noemen we de Transformaties Cruquius. Post van Krayenhoff wordt ontwikkeld door SBB/Polderstaete. Werfkwartier wordt ontwikkeld door Dura Vermeer. Deelgebied 1-4 en deelgebied 5 maken deel uit van het plan Post van Krayenhoff. Werfkwartier ligt tegen Post van Krayenhoff aan. Dit is het oude terrein van Dura Vermeer. Op onderstaande afbeelding is ook het Fort van Heemstede te zien. Dit fort maakte deel uit van de Stelling van Amsterdam en maakt ook onderdeel uit van de plannen.
Afbeelding: Plattegrond Cruquius met daarop de nieuwe ontwikkelingen.
Waar staan we nu?
Voor Post van Krayenhoff (deelgebied 1-4 en deelgebied 5) en Werfkwartier is er een aparte planning. Voor elk van deze drie gebieden zijn er drie fasen te onderscheiden:
• Anterieure overeenkomst
• Ruimtelijke procedures
• Verkoopklaar en bouwrijp maken
Voor Post van Krayenhoff deelgebied 5 is er een tijdsplanning
Voor Post van Krayenhoff deelgebied 1-4 en voor Werfkwartier kunnen we voor deze drie fases nog geen tijdsplanning geven. Voor deelgebied 5 is de planning nu dat de anterieure overeenkomst in 2025 nog komt, de ruimtelijk procedures volgen in 2026 en 2027 en verkoopklaar en bouwrijp maken volgt in 2028. Op het moment dat de anterieure overeenkomst voor deelgebied 5 is vastgesteld wordt de planning voor de overige gebieden uitgewerkt. Een en ander is afhankelijk van prioritering tussen alle woningbouwprojecten in de gemeente Haarlemmermeer.
Er komen voorzieningen bij in Cruquius
Het dorpshuis en pleintje liggen nu aan de rand van het woongebied van Cruquius. Het plan is om het gebied tussen het dorpshuis, het huidige kantoor van Dura Vermeer en het fort te ontwikkelen tot een dorpshart. Nabij het kantoor van Dura Vermeer (dat opnieuw ingericht gaat worden voor woningen en voorzieningen) komen een bassischool met speelterrein, een gymzaal, medisch centrum, kinderopvang en mogelijk een supermarkt.
Fort bij Heemstede wordt hersteld
Het fort bij Heemstede is een provinciaal monument en is onderdeel van de voormalige Stelling van Amsterdam. Het originele fort was groter. Niet alle onderdelen zien er nu nog uit als een fort. De Spaarneweg, bedrijventerrein en garageboxen liggen nu op dit terrein. Onderdeel van de transformaties is het herstellen van het fort tot park en deel van de toekomstige dorpskern. Het herstel van het fort zal als laatste fase van de transformaties van Cruquius worden opgepakt.
Voor het verkeer komen er veranderingen
Doordat er meer bedrijven weggaan en hiervoor woningen komen, verandert het gebied. Daarvoor moeten de wegen aangepast worden. De veiligheid voor de voetgangers en fietsers is daarbij belangrijk.
• De belangrijke route voor auto’s de wijk in en uit gaat via de bestaande
Spaarneweg vanaf de Spieringweg
• Het deel van de Spaarneweg vanaf het gebouw van Dura Vermeer tot aan de Bennebroekerdijk wordt opgeheven. De Spaarneweg eindigt bij het kantoor van Dura Vermeer met een keerlus (plek om te keren)
• Er komt een nieuwe verbinding van de Spaarneweg met de Bennebroekerdijk door de nieuwe woongebieden (Werfkwartier en Post van Krayenhoff deelgebied 1 – 4)
• De oude Kruisweg en verbinding met de Bennebroekerdijk en de N201 blijft zoals het nu is
• De kruisingen Spaarneweg met de Spieringweg en de Spieringweg met de N201 worden aangepast. Ook komt hier een extra opstelstrook
• Autoverkeer vanuit de oude kern Cruquius naar de dijk blijft mogelijk met éen richting naar Zwaanshoek
• Vanuit Zwaanshoek is Post van Krayenhoff bereikbaar, net als de woonboulevard
• In en vanuit het gebied zijn wandel- en fietsroutes naar aanliggende gebieden
Afbeelding: plattegrond van het verkeer in Cruquius in de nieuwe situatie.
De veranderingen hebben een aantal voordelen
• Er komt meer keuze in woningen en dit zorgt voor een betere doorstroming naar een geschikte woning
• Er is geen milieuvervuiling meer van bedrijven
• De verkeersveiligheid verbetert omdat er in de toekomst minder zwaar vrachtverkeer van bedrijven hier zal zijn
• De leefbaarheid wordt verbeterd door de toevoeging van diverse voorzieningen zoals een school, medisch centrum, kinderopvang en een supermarkt
• Het Fort bij Heemstede wordt hersteld
Belangrijk aandachtspunt bij de ontwikkeling is de aanpassing van de verkeersstructuur zoals hierboven staat beschreven.
We lichten we een aantal belangrijke punten uit het Programma van Eisen uit
Deze punten zijn nog niet definitief vastgesteld en kunnen eventueel nog veranderen. De ontwikkelaars zijn van plan om verschillende typen woningen te bouwen. Elk gebied krijgt een eigen karakter.
- Post van Krayenhoff deelgebied 1-4 omschrijven we als ‘Wonen aan de dijk’
- Post van Krayenhoff deelgebied 5 als ‘Wonen in een groen buiten’
- Werfkwartier als ‘wonen in het dorp’
Zo heeft elk deelgebied zijn eigen karakter en zijn er verschillende soorten woningen die aansluiten bij verschillende woonwensen.
Groen, water en biodiversiteit speelt ook een belangrijke rol
Er komt variatie in planten, bomen en struiken die van nature voorkomen. Het fort wordt hersteld. Het wordt een groen gebied dat dorp en dijk met elkaar verbindt. Ter hoogte van Post van Krayenhoff deelgebied 1- 4 wordt de dijk vergroend met bermen en lage beplanting en begroeide pergola’s aan de kant van de woningen. Er komt ook water met wandelpaden erlangs de bomen zorgen voor schaduw. Aan de rand van Post van Krayenhoff deelgebied 5 komt groen en daarnaast een buurt met gezamenlijke buitenruimtes. Langs deelgebied 5 blijft de dijk onbebouwd. Dit past bij de gemeentelijk visie voor de hele Ringvaart en ringdijk.
Bouwhoogtes, ruimte in gebouwen en architectuur
De woningen aan de dijk zijn kleinschalig en divers, als onderdeel van de gehele ringdijk. Verder van de dijk af en aan de nieuwe hoofdstraat is ruimte voor appartementen. De appartementen op de hoek hebben maximaal vijf lagen en een kap. Bij de kraan komt een plein. Bij de bebouwing rondom dit plein zal er ook een hoger stuk zijn. In en aan Werfkwartier komen rijen woningen en is er ruimte voor werkwoningen. Het kantoorgebouw van Dura Vermeer krijgt een andere functie. Hier komen waarschijnlijk maatschappelijke functies en bovenin komt een gedeelte met woningen.
Inrichting openbaar gebied
De ringdijk ligt hoger dan het land erachter. In de openbare ruimte moet dit hoogteverschil zichtbaar zijn. Er komen hofjes tussen de gebouwen en deze hofjes zijn onderdeel van wandelroutes. Er komt groen door bomen en pergola’s met beplanting. Parkeerplaatsen zijn vooral uit het zicht van openbare ruimte. In Werfkwartier kan parkeren ook in de woonstraten. In deze straten komen ook bomen. De straten van het bestaande dorp, Werfkwartier en Post van Krayenhoff deelgebied 1-4 lopen logisch in elkaar over. Binnen Werfkwartier komt een gebied met vooral groen waar geen auto’s mogen komen.