Logo van Lincolnpark dat doorverwijst naar de homepage

parkeerhub Lincolnpark

Unieke parkeerhubs Lincolnpark verder uitgewerkt

18 april 2023
Lincolnpark

Wie straks in Lincolnpark woont, parkeert zijn/haar auto niet direct voor de deur. In ruil daarvoor krijgen bewoners er veilige, aantrekkelijke autoluwe woonstraten voor terug. De auto’s staan in parkeerhubs. Dit zijn parkeergebouwen met extra voorzieningen. Er komen er in totaal negen. Dat is uniek in Nederland. Daarom heeft de gemeente uitgezocht hoe de parkeerhubs het beste gebouwd kunnen worden met de ontwikkelaar en de bewoners.

parkeerhub Lincolnpark

Afbeelding: parkeerhub Lincolnpark

Maar eerst: wat is een parkeerhub?

Adviseur Hidde van der Maas (adviesbureau Over Morgen) begeleidde met zijn collega’s namens de gemeente het onderzoek. “Het is een centrale parkeergarage die op een klein stukje lopen ligt van de woningen. Want in de straten van Lincolnpark kan en mag niet geparkeerd worden. Het levert groene en autoluwe straten op die zorgen voor een prettige leefomgeving. Een autoluwe inrichting heeft als doel meer ruimte te bieden voor voetgangers, fietsers en spelende kinderen.” Het plan is dat op de begane grond van dit gebouw ook plek komt voor bijvoorbeeld pakketkluizen, stadskamer, werkplekken en gedeelde ruimtes om te klussen.

De negen parkeergebouwen zijn over heel Lincolnpark verdeeld

Een parkeerplek is daardoor altijd vlakbij. Hidde van der Maas: “Heb je veel boodschappen, dan kun je even in de buurt van je woning stoppen om ze uit te laden. Ik denk dat veel mensen het de moeite waard vinden om een stukje te lopen als je ziet wat je er allemaal voor terugkrijgt. De straten zijn veilig en de buurt is groen, dat is echt en groot verschil met andere woonwijken.”

De gemeente nodigt later ontwikkelaars uit de parkeergebouwen te ontwikkelen

Omdat het nog zo nieuw is in Nederland, zoekt de gemeente naar wie welke rol moet spelen bij de organisatie. Hidde van der Maas: “Het is allemaal zo nieuw dat er nog onvoldoende informatie over bestaat. Er is nog weinig ervaring mee, al zien we de mobiliteitshubs bijvoorbeeld ook op Strandeiland in Amsterdam en in de Merwedekanaalzone in Utrecht. Wat versta je precies onder parkeergebouwen in Lincolnpark en welke rol gaan de ontwikkelaars spelen? En welke verantwoordelijkheden moet de gemeente nemen? Als je de informatie op een rij hebt, kan dit worden meegenomen in de uitvraag naar ontwikkelaars.”

In nieuw stedelijk gebied met veel woningen parkeer je op een centrale plek

Parkeren doe je daar niet op eigen terrein. Iedereen is het daar wel roerend over eens. Hidde van der Maas: “Dat is de toekomst en dat gaan we ook zo in Lincolnpark doen. Dat ziet de gemeente, dat zien bedrijven, dat gaan bewoners ook zien. De vraag is, hoe organiseren we die hubs?”

Gemeenten en bedrijven moeten parkeergebouwen vooral samen ontwikkelen

Hidde van der Maas adviseert samen op te trekken. “Zie het als een samenwerking. Het voordeel van Lincolnpark is ook dat het om 1600 tot 1800 woningen gaat, dus om een groot aantal. Kijk wat het beste is voor de bewoners en hoe je dat organiseert. Ondanks dat de gemeente per deelgebied ontwikkelt, kijk ook hoe de parkeergebouwen ten opzichte van elkaar staan.”

In Lincolnpark delen bewoners samen voorzieningen, zoals deelauto's

“Als een deelauto in de ene mobiliteitshub in gebruik is, zorg dan dat makkelijk te zien is in welke andere mobiliteitshub nog een deelauto staat. Dat is een voordeel van het wonen in zo’n grote nieuwbouwwijk. Ik denk dat bewoners van Lincolnpark blij mogen zijn als de mobiliteitshubs op zo’n manier worden gebouwd. Daar heb je zeker profijt van”, zegt Hidde van der Maas. Het rapport Rapportage Mobiliteitshubs is te downloaden op de pagina Documenten.