Een vernielde bak voor hondenpoepzakjes

Wethouder Steffens pisnijdig over 60 mille vuurwerkschade

15 januari 2024
Nieuws

Net als andere jaren zijn het weer trieste cijfers onder elkaar, de tientallen afvalbakken, hondenpoepbakken en verkeersborden die tijdens de jaarwisseling met vuurwerk zijn vernield.

Tel dit op bij de schade aan speelplaatsen, openbare verlichting en recreatiegebieden in de gemeente en de teller springt op 60.000 euro. Dat is een vergelijkbaar bedrag met dat van de vorige jaarwisseling.

Ritueel

Het is een triest maar toch urgent ritueel. Wethouder Marjolein Steffens-van de Water, verantwoordelijk voor de openbare ruimte, vraagt medewerkers van Beheer en Onderhoud telkens als een nieuw jaar is begonnen de schade te inventariseren. Dat is in de uitgestrekte gemeente Haarlemmermeer een behoorlijke klus en daarom duurt het altijd even voor alles op een rijtje staat.

Het overzicht dat ze vanochtend, 15 januari, ontving, vermeldt onder meer 44 afvalbakken, en 31 hondenpoepbakken plus acht verkeersborden. Ze laat er prijskaartjes bij zetten in een poging om het bewustzijn te vergroten. Niet alleen van de daders maar ook van hun ouders. “Weten die wel dat hun kinderen met vuurwerk bewust al deze schade aanrichten? Ik mag toch hopen van niet.”

Veel prullenbakken moesten het ontgelden. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Pisnijdig

“Maar”, vervolgt ze, “het is dan wel zaak om stil te staan bij de mogelijkheid dat het tóch wel degelijk ook jouw kinderen kunnen zijn die dit doen. Dat is wat ik probeer te bereiken met deze trieste cijferreeksen. En verder, maar dat zal geen nieuws zijn, ben ik hier pisnijdig over. Ik kan er met mijn pet niet bij dat dit gebeurt, jaar in, jaar uit.”

Ook verkeersborden moesten eraan geloven. Foto: gemeente Haarlemmermeer.