Windturbines bij Weteringbrug

‘Wees een rupsje nooitgenoeg voor klimaat en energie’

25 juni 2024
Nieuws

De bevolking in Haarlemmermeer groeit, net als de economie en toch neemt de uitstoot van CO2 af. Dat blijkt uit de Energie- en Klimaatmonitor 2022-2023. Klimaatwethouder Charlotte van der Meij: “We zijn de juiste weg in geslagen.”

Maar tijd om daarover te jubelen, is er niet want er is ook nog een lange weg te gaan, stelt de wethouder. Ze heeft het over extra stappen die moeten worden gezet om diverse doelstellingen te realiseren. “Vooral als het gaat om het aardgasvrij maken van woningen, energiebesparing en de verdere CO2 vermindering is er nog flink wat werk aan de winkel”, zegt wethouder Charlotte van der Meij. En: “Als het om klimaat en energietransitie gaat, is het geoorloofd, een beetje verplicht zelfs, om rupsje nooitgenoeg te zijn. Niet alleen voor mij als wethouder Klimaat & Energie. Draagvlak is essentieel om in 2050 een klimaatneutrale en -bestendige samenleving te bereiken. Want de energietransitie gaat ons allen aan.”

Hernieuwbare energie

De zogenoemde Thermometer Energie en Klimaat die is opgenomen in de monitor onderstreept de woorden van de wethouder. Daaruit blijkt namelijk dat er zeker voortgang wordt geboekt maar nog niet iedereen er zo mee bezig is als eigenlijk wél zou moeten. Haarlemmermeer scoort volgens die thermometer prima op het gebied van hernieuwbare energie (van natuurlijke bronnen, red.), ligt daarmee op koers en gaat zoals het er nu naar uitziet de doelstellingen halen. Met dank aan vooral zonnepark Groene Hoek, waarbij in de nabije toekomst ook nog eens de energie opwek door het Zonnecarré kan worden opgeteld. Ook het vermogen van zon op daken groeit in Haarlemmermeer maar er zijn nog maar weinig zonnepanelen boven parkeerterreinen gerealiseerd wordt duidelijk uit de Energie- en Klimaatmonitor.

Zonnepanelen op een dak. Foto: Jur Engelchor.

Voorbeeldfunctie

De gemeente moet het goede voorbeeld geven, stelt wethouder Charlotte van der Meij. En dat doet ze dan ook. In 2023 stootte de gemeentelijke organisatie 45 procent minder uit CO2 uit. Bijna alle auto’s rijden elektrisch, voor eigen werkmaterieel zoals een heftruck of heggenschaar wordt duurzame biobrandstof getankt en bij de keuze voor aannemers die gemeentelijke opdrachten uitvoeren, wordt op hetzelfde gelet. Verder beschikken de gemeentelijke kantoren over minstens label C en voldoen dus aan de wettelijke verplichting en wordt van afval scheiden veel werkt gemaakt.

De voorbeeldfunctie van de gemeente krijgt in de thermometer als emoticon een vrolijk gezichtje. Bij energiebesparing echter staat een sip kijkend snuitje. Dat is omdat de laatste vijf jaar het energieverbruik in Haarlemmermeer juist is toegenomen. Weliswaar in lichte mate maar deze trend haalt de beoogde besparing van 50 procent niet dichterbij.

Energielabel

Ook de uitstoot van CO2 wordt nog altijd onvoldoende verminderd om het doel van 55 procent minder te kunnen halen. Achter lopen doet Haarlemmermeer ook met het verminderen van het aantal aardgasaansluitingen in bestaande woningen. Dat had in 2022 2,5 procent moeten zijn maar was maar 1 procent in 2023. In 2026 moet de score 10 procent zijn. Over de vermindering van het aantal woningen met een laag energielabel, E, F of G, is wat meer tevredenheid op zijn plaats. Het woningbestand is relatief nieuw en dat werkt in Haarlemmermeers voordeel vergeleken met de rest van Nederland. Wel ligt stagnatie op de loer, geeft de thermometer aan.

Windturbines bij Weteringbrug. Foto: Jur Engelchor.