Petje op, petje af met raadslid Nikkie Elfers

Voor de vijfde keer ‘Dag van de Kinderraad’!

18 april 2024
Nieuws

Na een aantal coronajaren was het eindelijk weer zover. De gemeente Haarlemmermeer organiseerde de Dag van de Kinderraad. Vier groepen 7 van de basisscholen Klippeholm en Klimop, beide uit Hoofddorp, werden in de raadzaal ontvangen. In de weken ervoor kregen de kinderen al les over (lokale) democratie. Deze lessen werden gegeven door Haarlemmermeerse gemeenteraadsleden.

De kinderen werden in groepen verdeeld en richtten een fictieve politieke partij op. De partijen gingen aan de slag. Zij bedachten een voorstel dat voor zoveel mogelijk kinderen in de gemeente geschikt, beschikbaar en toegankelijk is. Voor het ‘winnende’ voorstel was een speciaal Kinderraadbudget van 5000 euro beschikbaar. De dag van de kinderraad werd gepresenteerd en begeleid door vier raadsleden. Tijdens deze dag werd ook de nieuwe Haarlemmermeerse kinderburgemeester gekozen.

Petje op petje af

Op woensdag 17 april om 9.00 uur kwamen de kinderen gespannen kletsend de raadzaal binnen. Deze was voor de gelegenheid omgebouwd in een decor van tropisch eiland Haarlemmermeer, compleet met palmbomen en op de achtergrond een heus piratenlied. Na een welkomstwoord door burgemeester Marianne Schuurmans en kinderburgemeester Vivienne Vermue, ging het programma van start met de quiz petje op petje af. De vragen tijdens deze quiz gingen over onderwerpen die de raadsleden eerder met de kinderen hadden behandeld in de klas. Ze hadden goed opgelet tijdens de lessen, want zo’n 15 kinderen hadden alle vragen goed!

De kinderen luisteren aandachtig in de raadzaal tijdens de Dag van de Kinderraad. Foto: Jur Engelchor.

Plannen pitchen

Daarna kwam het serieuzere gedeelte. De kinderen werden in groepjes uitgenodigd door dagvoorzitter Nikkie Elfers om hun plannen te pitchen. Een heel scala aan geweldige ideeën kwam voorbij: van arme mensen helpen tot trampolines voor iedereen. En van veilig sporten en spelen voor gehandicapten tot afval inzamelen. Nadat elk groepje hun voorstel gepitcht had, was het tijd voor een korte energy-break. Op de melodie van Europapa van Joost Klein werd het een waar feestje in de raadzaal en vlogen de petjes door de lucht.

De beslissing

Toen was het tijd voor het spannendste deel van de dag. De kinderen gingen stemmen voor het beste idee. In elke stemronde vielen de plannen af die de minste stemmen kregen. Uiteindelijk bleven er twee plannen over: trampolines voor iedereen van basisschool Klippeholm en een gemeentelijk park ontwerpen in het computerspel Minecraft van basisschool Klimop. Na een zenuwslopende stemronde won het voorstel van het ontwerpen van een park in Minecraft. Dit werd uiteraard luidruchtig gevierd door de winnaars en de school.

Petje op, petje af met raadslid Nikkie Elfers. Foto: Jur Engelchor.

Verkiezing kinderburgemeester

Het allerlaatste onderdeel van de dag was de verkiezing van de kinderburgemeester. Van de twee scholen waren er twee kandidaten. Lars van basisschool Klippeholm en Divyanka van basisschool Klimop. Beide kandidaat-kinderburgemeesters legden enthousiast hun plannen uit voor het komende jaar. De jury, bestaande uit de gemeenteraadsleden, trok zich daarna terug voor overleg. Bij terugkomst van de jury werd onder luid applaus aangekondigd dat Lars de nieuwe kinderburgemeester van de gemeente Haarlemmermeer wordt. De beëdiging vindt waarschijnlijk in juli plaats.

En toen was het weer tijd om terug naar school te gaan. De Dag van de Kinderraad was een geweldig spektakel. Op naar de volgende dag van de Kinderraad in 2025!

Burgemeester Marianne Schuurmans opent de Dag van de Kinderraad. Foto: Jur Engelchor.