Tekening van gras en een vlindertje erboven met onderin een 'meetlat' die gaat van 2.200 m2 in juli naar 5.653 m2 in december

Vergroenmeter slaat uit naar 5653 vierkante meter

08 december 2023
Duurzaamheid, Openbare ruimte

De beginstand was 2200 vierkante meter. Dat was op 19 juli toen de vergroenmeter werd gelanceerd. Nu het einde van het jaar nadert, brengen wethouder Marjolein Steffens-van de Water (Fysieke Leefomgeving) en betrokken ambtenaren van Beheer en Onderhoud met gepaste trots de nieuwe stand in beeld: 5653 vierkante meter.

“Dat is een aanmerkelijk hoger cijfer dan we aan het begin verwachtten”, zegt wethouder Steffens. “We dachten toen aan 3500 vierkante meter.” Met de vergroenmeter laat de gemeente de oppervlakte van de openbare ruimte zien die van overbodig steen is ontdaan. Door de stand nauwgezet bij te houden, prikkelt ze zichzelf en hopelijk ook inwoners en ondernemers.

De vergroenmeter gaat van 2.200 vierkante meter in juli naar 5.653 vierkante meter in december.

Niet met mond vol tanden

Die worden immers ook gestimuleerd om hun tuinen of bedrijventerreinen te vergroenen, onder meer via acties van NMCX. De gemeente wil graag het goede voorbeeld geven en niet met haar mond vol tanden staan als de tegenvraag wordt gesteld wat ze eigenlijk zelf aan vergroening doet.

Biodiversiteit, regenwater en koelte

Hoe groener, hoe meer de openbare ruimte wordt gewaardeerd. Dat is één van de redenen van het vergroenen. Verder draait het om biodiversiteit en klimaatadaptatie. Door steen, beton en asfalt te verwijderen, kan de bodem regenwater opnemen en dat is goed voor het grondwaterpeil. Verder wordt zo het rioolstelsel minder belast en verkleint het risico op overstromingen bij piekbuien.

Daar komt nog eens bij dat het aanbrengen van groen, zoals bomen, planten en gras, leidt tot koelte aan de ondergrond veroorzaakt. Dat is in de hete zomers die ons te wachten staan, van grote waarde.

Zinvolle stenen

Nut en noodzaak van vergroenen staan dan ook niet ter discussie wat wethouder Steffens betreft. “Met de inwoners en ondernemers gaan we graag in gesprek maar niet zozeer over de vraag óf we dit wel moeten doen. Wel graag over de hoe-vraag.” Ze benadrukt dat de openbare ruimte van Haarlemmermeer slechts zo’n 30 procent van de totale grondoppervlakte is. “Besef ook dat de gemeente niet onbeperkt kan vergroenen. We halen zinloos steen weg maar er liggen natuurlijk veel méér stenen die niet overbodig zijn. Daar lopen, fietsen en rijden we over en ook voor het openbaar vervoer is wegverharding nodig. Als je ook nog eens bedenkt dat de gemeente nog altijd groeit en dat er nieuwe woonwijken worden gebouwd, dan is duidelijk dat vergroenen alléén door de gemeente, te weinig zoden aan de dijk zet. We moeten met zijn allen, dus ook de particulieren die de andere 70 procent in handen hebben, zo veel mogelijk groene meters maken.”

Groot en klein

Dat kunnen grote en kleine oppervlaktes zijn, laat een overzicht bij de nieuwe stand van de vergroenmeter zien. De betonnen vlakte bij wijkpark Overbos in Hoofddorp is met ruim 1500 vierkante meter nog altijd  lijstaanvoerder maar de score van 660 in de omgeving van de Olympiastraat in Rijsenhout mag er ook zijn. In Abbenes (achterzijde Langerak) verscheen het cijfer 300 op het scorebord, in Lisserbroek aan de Krabbescheerstraat een vergelijkbaar getal, evenals aan de Lindenlaan/Kastanjelaan in Zwanenburg.

Abri’s

Niet alleen de getallen springen in het oog, ook de plekken wáár groene meters zijn gemaakt, zijn soms opmerkelijk. Wat te denken van de daken van 34 gemeentelijke abri’s die met sedum zijn bedekt? In totaal zijn die goed voor 102 vierkante meter.