Business Park Oude Meer

Veel minder wildparkeerders op Business Park Oude Meer

25 september 2023
Nieuws

De ondernemers op Business Park Oude Meer op Schiphol-Rijk zijn tevreden met de invoering van betaald parkeren. Deze conclusie kan worden getrokken nu er ruim een half jaar ervaring mee wordt opgedaan. Het doel, parkeeroverlast door langdurig geparkeerde vrachtwagens een halt toeroepen, is bereikt. De gemeente voerde de maatregel in overleg met de Stichting Parkmanagement Schipholregio (Business Park Oude Meer) in. InforMeer reed een rondje langs een aantal ondernemers op dit bedrijvenpark.

Raymond van Veen van Hoektrans BV weet het nog goed. “Bijna overal waar je keek, stonden afgekoppelde trailers die niks op Schiphol-Rijk te zoeken hadden. Wij, maar ook de andere hier gevestigde bedrijven, konden hun vrachtwagens niet kwijt. En kijk nu om je heen: geen vrachtwagens meer die dagen op straat staan. Het nieuwe parkeerbeleid werkt goed. Ook de nieuwe parkeerhavens waar vrachtwagens tijdelijk mogen staan, bevallen goed.”

Onkruid

Het was al jaren duidelijk op Business Park Oude Meer dat er iets moest gebeuren. Overal stonden afgekoppelde trailers en vrachtwagens. Vaak maandenlang bleven ze op hun plek. Het onkruid groeide al rond de banden. Er stonden ook veel wagens van bedrijven uit bijvoorbeeld Aalsmeer, daar neergezet door iemand die zijn werkgever in Haarlemmermeer heeft.
Raymond van Veen heeft wel een wens om in de buurt een parkeerterrein aan te leggen. “Iedereen op Schiphol zit erom verlegen.”

Wildparkeerders

Hoe ging het de eerste weken? Raymond van Veen: “De wildparkeerders, die profiteerden van ons bedrijvenpark, zagen de nieuwe borden over parkeren en de parkeermeters en haalden hun vrachtwagens weg. Blijkbaar konden ze toen wel ergens anders worden gestationeerd. Het is hier nu op dat gebied veel beter.” Het bedrijf Hoektrans, transporteur van luchtvracht, zit al 20 jaar op Oude Meer. “We hebben in al die jaren bijna alles hier wel voorbij zien komen. Het verkeer moet goed doorstromen en dat doet het nu,” zegt Raymond van Veen.

Bewegen

Dan langs bij een ander logistiek bedrijf: Nippon Express, met een warehouse van 20.000 m2 met op- en overslag en distributie. Dit bedrijf zit ook al tientallen jaren op het bedrijvenpark. Jos van Ravesteijn: “Bij ons parkeert alles op eigen terrein, ook lossende en ladende vrachtwagens. Overdag stond de straat hier altijd vol met vrachtwagens die nooit bewogen. Je zag vrachtwagens bij de overbuurman voor het hek staan wachten die de straat blokkeerden. Dat is er nu helemaal niet meer. Als ik ’s morgens bij het bedrijf aankom of ’s avonds wegrijd, staan er veel minder vrachtauto’s. Degenen die er moeten staan, kunnen er staan. Het is veiliger, want vrachtauto’s parkeerden vaak te kort op de kruising waardoor je verkeer van rechts niet zag aankomen. Ik ben enorm blij met de nieuwe parkeerafspraken.”

Ook de Douglasstraat op het bedrijvenpark Oude Meer heeft nieuwe parkeerregels. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Vergunning

De tevredenheid geldt ook voor de twee gekochte parkeervergunningen. “Mocht er ’s nachts een vrachtwagen van ons buiten ons terrein staan, dan kan dat met de vergunning. We betalen voor de parkeervergunningen en dat is relatief veel goedkoper dan parkeren op straat,” legt Jos van Ravesteijn uit.

Rol Parkmanagement

De invoering van de parkeermaatregelen is de kroon op het werk van Dorita Megens van Parkmanagement. Op basis van wat Stichting Parkmanagement Schipholregio van de ondernemers hoorde, gingen de bestuursleden, waaronder Henk Heusdens en de parkmanager, op pad om samen met de gemeente tot afspraken te komen. Het heeft al met al jaren geduurd, maar Dorita Megens liet zien dat ze over een lange adem beschikt. Het is wel noodzakelijk om te handhaven op foutparkeerders.

Lunchrondje

De nieuwe parkeermaatregel wekte de interesse van wethouder Marja Ruigrok en gedeputeerde Esther Rommel. Zij bezochten op vrijdag 15 september Business Park Oude Meer en konden met eigen ogen zien dat het wildparkeren voorbij is. Maar er gebeuren meer bijzondere dingen op dit bedrijvenpark. In 2018 ontwikkelde Stichting Parkmanagement Schipholregio in samenwerking met de gemeente en provincie Noord-Holland een lunchrondje met bloemrijke paden. Samen met hovenier Boogaart is maatwerk geleverd en zijn er voor de biodiversiteit bijen- en vlindervriendelijke kruiden- en bloemenmengsels geplant. Medewerkers kunnen daardoor tussen de middag een flinke wandeling tussen het groen maken. Dit draagt bij aan het werkplezier, de vitaliteit en de productiviteit. Daarnaast leidt de vergroening tot een aantrekkelijker vestigingsklimaat op het businesspark. “Resultaten krijg je door goede publiek-private samenwerkingen. Op weg naar meer mooie successen!”, aldus parkmanager Dorita Megens.

Wethouder Marja Ruigrok en gedeputeerde Esther Rommel bij de paal die het lunchrondje markeert. Foto: gemeente Haarlemmermeer