Geniedijk

Uitstel bomenvervanging Geniedijk kost tonnen

25 september 2024
Nieuws

Bomen die niet worden gekapt en dus ook nog niet worden vervangen, kosten toch geld. En flink wat ook. Dat wordt duidelijk uit de brief van wethouder Marjolein Steffens-van de Water (Fysieke Leefomgeving) aan de gemeenteraad over de situatie rondom de bomen op de Geniedijk. De kosten van het uitstel van de kap komen neer op zo’n drie ton. Dat bedrag kan verder oplopen.

Geleidelijk

Op de kilometerslange Geniedijk die dwars door de gemeente loopt, worden al sinds 2013 de oude populieren vervangen door iepen. De afgelopen jaren zijn al zo’n 1800 populieren geweken voor iepen. Dat is in fasen gebeurd om het proces geleidelijk te laten verlopen en een grootschalige kaalslag op de Geniedijk te voorkomen. De vierde en  laatste fase had in het najaar van 2023 moeten beginnen. Het was ook in deze fase weer de bedoeling om de populieren te vervangen door iepen die al een beetje uit de kluiten zijn gewassen.

Onder de rechter

Maar tegen de omgevingsvergunning voor de kap van de bomen op de Geniedijk is inmiddels beroep ingesteld bij de Rechtbank Noord-Holland in Haarlem. Zolang de rechter zich niet heeft uitgesproken over het bewuste beroepsschrift, ligt de bomenvervanging op de Geniedijk stil.

Dat tijd geld kost, blijkt ook in dit geval. Zo loopt bijvoorbeeld de rekening van de kweker flink op. Die heeft in opdracht van de gemeente iepen gekweekt zodat er al wat grotere exemplaren de populieren kunnen vervangen. Maar in plaats van leveren, moet de kweker ze in afwachting van de uitspraak van de rechter verplanten omdat ze meer groeiruimte nodig hebben.

Kostenpost

Een andere kostenpost betreft extra onderhoud om de populieren op de Geniedijk in goede conditie te houden. Want dat is een van de belangrijkste redenen voor de grootscheepse bomenvervanging op de Geniedijk; een vervelend kenmerk van populieren is spontane takafbreuk. Daar hoeft niet eens veel wind voor te staan. Armen van soms wel 30 centimeter doorsnede kunnen zonder enig voorteken ineens loslaten. Daarmee vormen populieren, die meer geschikt zijn voor buitengebieden dan voor de bebouwde kom, een ongeoorloofd risico voor passanten. De gemeente is hiervoor verantwoordelijk.

Uitstel bomenvervanging Geniedijk kost tonnen.

Liever iepen

Dat de gemeente liever iepen op de Geniedijk heeft staan, is omdat deze boom uit taaier hout bestaat, zelden ‘zo maar’ takken laat vallen en omdat iepen een inheemse boomsoort zijn en daarom bevorderlijk voor de biodiversiteit. Daar komt nog eens bij dat begin 1900 ook al iepen op de Geniedijk stonden. Net als toen passen ze in het landschap. Iepen kunnen wel 200 jaar oud worden.