Groepsfoto van zo'n twintig mensen die een certificaat omhoog houden voor wijkcentrum t Kattegat

Twintig 65-plussers hebben verkeerskennis opgefrist

28 juni 2024
Nieuws

“Nieuw voor mij was de betekenis van de doorgetrokken middenstrepen met een kleur ertussen”, zegt een deelnemer na afloop van de Opfriscursus Auto van Veilig Verkeer Nederland. Een ander vertelt dat hij tijdens de cursus voor het eerst hoorde over de fietsstraat. “Die kende ik niet.” De deelnemers ontvingen maandag 24 juni tijdens de laatste cursusmiddag hun certificaat.

Voor oudere automobilisten is het vaak al lang geleden dat ze hun rijbewijs hebben gehaald. Verkeersregels en het verkeer zijn de afgelopen jaren veranderd. Daarom was er afgelopen weken in Hoofddorp een gratis Opfriscursus Auto voor 65-plussers. De opfriscursus werd georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland in samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer. De cursus bestond uit twee theorie-bijeenkomsten. Wie dat wilde kon ook een praktijkrit in de eigen auto maken met een rijinstructeur.

Tegen het licht houden

“Het was gelukkig geen droge opsomming van verkeersborden”, zegt Peter Breevoort (77). “We kregen bepaalde verkeerssituaties voorgeschoteld en daarover gingen we dan in groepjes in gesprek. Zo word je gedwongen er goed over na te denken. Ik heb zo’n 55 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en rijd op mijn eigen manier. Het is goed om dat weer eens kritisch tegen het licht te houden.”

Spitsstrook

Henk van der Eem (74) haalde 57 jaar geleden zijn rijbewijs. “In mijn achterhoofd sluimerde al een tijdje de gedachte dat het misschien goed zou zijn om weer eens een paar rijlessen te nemen. Toen ik in de krant las over deze cursus heb ik me direct opgegeven. Ik ben blij dat ik het heb gedaan. Dan weet je dat je weer echt bij bent.” Wat was voor hem een nieuw inzicht? “Je weet natuurlijk dat je op de snelweg zoveel mogelijk rechts moet houden. Maar ik wist niet dat dat ook geldt als de spitsstrook rechts open is. Dat is dan een normale rijstrook.”

Elektrische fietsen en fatbikes

Voor Ietje Stap (75) was het nieuw dat de aangegeven snelheid op de elektrische borden boven de weg een verplichte snelheid zijn. “Vroeger was dat een advies.” Ook zij vindt de opzet van de cursus heel geslaagd. “Het was leuk om met elkaar in discussie te gaan. Het verkeer is in de loop van de jaren zeker veranderd. Je hebt nu die elektrische fietsen en fatbikes en die schieten soms zo door het verkeer heen. Belangrijke tip die we kregen was dat veel deelnemers tijdens de praktijkrit nét iets te snel reden. Bijvoorbeeld 55 in plaats van 50. Je kunt er beter net iets onder blijven.”

‘Ga zo door’

Over die praktijkrit zegt Henk van der Eem dat hij vooraf toch wel een beetje nerveus was. “Je wilt het natuurlijk zo goed mogelijk doen. Het verliep gelukkig naar volle tevredenheid. ‘Ga vooral zo door’, zei de rijinstructeur na afloop.” Peter Breevoort: “De rijinstructeur deed het heel prettig. En het is voor jezelf goed om te weten of er geen foutjes in je rijgedrag zijn geslopen. Na je 75e moet je je elke vijf jaar laten keuren voor het verlengen van je rijbewijs. Nu ik deze cursus gedaan heb, denk ik dat die daar eigenlijk ook bij zou moeten.”

Het is op dit moment nog niet bekend of er opnieuw een Opfriscursus Auto in Haarlemmermeer wordt aangeboden. Als dat het geval is, wordt dit bekendgemaakt via InforMeer en de sociale mediakanalen van de gemeente.

De deelnemers met hun certificaat voor Wijkcentrum 't Kattegat waar de cursus plaatsvond. Foto: gemeente Haarlemmermeer