De Bennebroekerbrug

Staal Bennebroekerbrug niet sterk genoeg meer voor zwaar vrachtverkeer

24 april 2024
Nieuws

Zwaar vrachtverkeer kan de Bennebroekerbrug over de Ringvaart tussen Zwaanshoek en Bennebroek met ingang van vandaag niet langer over en wordt omgeleid.

Aslastbeperking

Er geldt een zogenoemde aslastbeperking (het maximale gewicht op een as met twee wielen) van tien ton bij een totale maximummassa van 45 ton. Kort geleden werden scheuren aangetroffen in het staal van de brug. Uit onderzoek dat daarop volgde, is gebleken dat de sterkteklasse van het staal niet berekend is op de huidige hoeveelheid verkeer dat over de brug gaat.

De omleidingsborden zijn per direct geplaatst omdat de situatie op de brug een acuut probleem betreft met een grote kans op een calamiteit waarbij schade en letsel kan ontstaan. Omdat de omleiding langer dan vier maanden duurt, wordt een verkeersbesluit voorbereid.

Groot onderhoud

De versterking van het staal van de brug moet gebeuren bij groot onderhoud. Dit is naar voren gehaald en kan hopelijk in de winter van 2026/2027 worden uitgevoerd. Volgens Richard Kos, specialist beheer bij het cluster Beheer en Onderhoud, kan dat niet eerder. Er is tijd nodig voor voorbereiding, voor een aanbesteding en ook moet de gemeente rekening houden met de binnenvaart, maakt hij duidelijk.

Het is voor de tweede keer in korte tijd dat er problemen met een brug over de Ringvaart ontstaan. Onlangs kwam de brug Halfweg door betonrot in het nieuws. Volgens Richard Kos betekent dit niet dat er structureel wat mis is met bruggen in de gemeente. “Dit zijn incidenten.”

Dat nu de staalsterkte van de Bennebroekerbrug onvoldoende is, heeft alles te maken, zegt hij, met de sterk toegenomen hoeveelheid verkeer, de afgelopen decennia. Bij groot onderhoud wordt rekening gehouden met deze ontwikkeling. “Maar voor de Bennebroekerbrug moeten we dat groot onderhoud dus naar voren halen. We hebben die scheuren dicht laten lassen. Maar dat komt neer op pleisters plakken. Er moet echt méér aan gebeuren. Wat precies kunnen we nu niet zeggen.” 

Echt zwaar vrachtverkeer

Aan wat voor zwaar vrachtverkeer moet worden gedacht bij de aslastbeperking die nu geldt voor de Bennebroekerbrug? Richard Kos: “Een vrachtwagen van Albert Heyn kan er nog wél overheen bijvoorbeeld. Maar je moet denken aan vrachtwagens met een zware oplegger, een mobiele hijskraan bijvoorbeeld. Of vrachtwagens met een laadklep met grond erin. Echt zwaar vrachtverkeer dus.”

Het staal van de Bennebroekerbrug is niet sterk genoeg meer voor zwaar vrachtverkeer. Foto: Danny de Casembroot.