‘Slopen is omgekeerd bouwen’
De hekken staan er al een tijdje, rond het voormalige raadhuis aan het Raadhuisplein in Hoofddorp. Behalve een paar dichtgetimmerde ramen was er tot voor kort nog niet heel veel te zien van de sloop. Dat komt omdat het sloopbedrijf Vlasman van binnen naar buiten sloopt. De buitenmuren gaan het laatst tegen de vlakte. Hoe dit slopen werkt en wat dit betekent voor de omgeving, vertelt werkvoorbereider van Vlasman Johannes Schoonbroodt aan InforMeer.
Voorbereiden op de sloop
Sloopbedrijf Vlasman sloopt van binnen naar buiten. Johannes Schoonbroodt: “We plaatsen hekken en beginnen met een inventarisatie van herbruikbare materialen. De nog aanwezige inventaris hebben we eruit gehaald en verkocht voor hergebruik. Dan beginnen we met de asbestsanering. Dan slopen we het interieur en de afwerkingen tot het casco overblijft. Slopen is eigenlijk omgekeerd bouwen. Tijdens de sloop houden we het pand zo schoon mogelijk. Dat helpt om de overlast voor de omgeving zo veel mogelijk te beperken als we starten met de totaalsloop. Natuurlijk is er wel vanaf het begin een aanrijdroute voor verkeer.”
Langdurig project
Duurzaam en circulair slopen duurt langer dan ‘ gewoon’ slopen. Johannes. “Onder andere doordat we de materialen die je kan hergebruiken er zo goed mogelijk uit willen halen. Maar ook vanuit wet- en regelgeving: je mag niet zomaar alles platgooien en opruimen. Daarom staat er voor de totale sloop van het raadhuis zo’n anderhalf jaar. Dat lijkt een lange periode, maar die hebben we nodig. De hoeveelheid asbest die is aangetroffen was meer dan iedereen verwachtte. Dat moet allemaal gesaneerd worden. Hierdoor duurt de sloop wel langer, maar we houden altijd rekening met een bepaalde uitloop. Nu zijn we bezig met het saneren van de gevel. Dat is extra werk. Als daar geen asbest gezeten had, hadden we dat bouwdeel al kunnen slopen.”
Een blik op de sloop vanuit het voormalige raadhuis
Pilot
Het afval wat vrijkomt bij de sloop van het voormalige raadhuis gaat naar het bedrijf GP Groot & Insert. Schoonbroodt: “Met dit bedrijf hebben we een pilot gedaan voor diverse materialen zoals isolatiemateriaal, porisowanden (wanden van poreuze baksteen) en kozijnhout, zodat we zoveel mogelijk materiaal hoogwaardig kunnen recyclen in bijvoorbeeld nieuwe isolatie en stenen. Bij de hardhouten kozijnen proberen we de hele lengte van het hout te behouden. Dat wordt dan schoongemaakt en verzaagd voor nieuw gebruik.”
Recyclen
De afvalverwerkers die het overgebleven materiaal van het raadhuis krijgen, bekijken wat er verder mee gebeurt. Johannes: “Een deel wordt hergebruikt, een deel gaat de biomassa in en een deel eindigt in de verbrandingsoven. Dakafval kan je eigenlijk niet recyclen. Dat kan alleen als het gaat om schone bitumen (op aardolie gebaseerde stroperige vloeistof), dat kan dan weer gebruikt worden in nieuwe dakbedekking of bitumenasfalt. Het idee is: wij slopen. En wij zijn altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor hergebruik en hoogwaardige recycling.”
De voormalige raadzaal
Bijzondere vondsten
Het zou mooie verhalen opleveren als er bijzondere vondsten of constructies zouden zijn aangetroffen bij de sloop, maar helaas. “In onze beleving is het wat betreft sloop van de constructies niet heel spannend. Wat een voordeel is: we hebben hier voldoende ruimte om het gebouw heen. Dat maakt de sloop makkelijker. Maar verder is het gewoon een pand zoals je kan verwachten uit die tijd. We zijn in alle kelders en kruipruimtes geweest en we hebben niets bijzonders gevonden. Wat het voor ons wel heel leuk maakte was de Pop-upstore en de rondleidingen. Dat gebeurt bij andere sloopprojecten niet.”
Het vervolg
De verwachting is dat de totaalsloop binnenkort begint. Johannes: “De zichtbare sloop begint aan de kant van de parkeerplaats en we werken zo met de klok mee naar de kant van het winkelcentrum. Als laatste komt de voorkant aan de beurt waar vroeger de balies waren en de raadzaal. Er komt een gedeeltelijke afzetting van het fietspad en de stoep aan de kant van het winkelcentrum. Dan komt de grote kraan met schaar. Dan moet zo snel mogelijk de bovenkant van het gebouw klein worden geknipt en afgevoerd. Bovenop de kraan staan sproeiers om het afval nat te houden. Zo komt er zo min mogelijk stof vrij. Door het gebruik van de schaar is er ook minder geluidoverlast dan wanneer we gaan hakken. Als je hier straks komt, na het knippen van de bovenbouw, dan ligt alles op een hoop. Dan moeten de grote brokken puin verkleind worden tot een formaat dat door een breker kan. De vergruizer op de kranen moet alles fijnknijpen. Dan komt er materiaal vrij, zoals ijzer, dat eruit gehaald moet worden. Dat kost tijd. Net als het weghakken van de funderingen.”
De sloop van het raadhuis is in volle gang
Waar gaat het materiaal naar toe?
Het is leuk om te weten waar het materiaal blijft. Johannes: “Onder andere kozijnen en sanitair zijn naar het Scouting Terra Aqua in Badhoevedorp gegaan voor de nieuwbouw van hun clubhuis. Handbalverenging Vos in Lijnden en watersportvereniging De Residentie in Aalsmeer hebben meubilair overgenomen. Er is meubilair gebruikt om een opvanglocatie voor mensen uit Oekraïne in te richten. En een deel van de inventaris en meubilair is overgenomen door de MeerWinkel in Hoofddorp. Dan gaan de afvalmaterialen en diverse andere materialen natuurlijk naar GP Groot in Vijfhuizen voor verdere verwerking en recycling. Het puin gaat naar DuraVermeer Reststoffen, ook in Vijfhuizen. Hierbij kijken we ook naar de afstanden tot deze bedrijven om de CO2-uitstoot en de milieubelasting te beperken.”
Johannes Schoonbroodt van de firma Vlasman bekijkt de sloop van het raadhuis