De bouwhub van Dura Vermeer in Cruquius

SHARE Meets over duurzaam bouwen

03 juni 2024
Duurzaamheid, Nieuws

Er zijn veel nieuwe bouwmethoden om het milieu minder te belasten. Ze richten zich op het hergebruik van materialen en het gebruik van natuurlijke, hernieuwbare bronnen. Dit draagt bij aan de flora en fauna. Op 3 juli houdt SHARE Meets hierover een bijeenkomst bij de Dura Vermeer Bouwhub in Cruquius.

Circulair bouwen

Circulair bouwen betekent het hergebruik van bouwmaterialen. Dit vermindert de behoefte aan nieuwe grondstoffen en minimaliseert afval. Dura Vermeer verzamelt op de Bouwhub gebruikte bouwmaterialen. Hier staan ze klaar om opnieuw ingezet te worden. Dit bespaart veel CO2.

Biobased bouwen

Als een aannemer natuurlijke materialen op de bouwplaats gebruikt zoals hout, hennep en kurk, heet dat biobased bouwen. Deze materialen zijn hernieuwbaar en brengen minder schade toe dan traditionele bouwmaterialen. Het bouwbedrijf gebruikt de materialen in de N231 biobased proeftuinexterne-link-icoon.

Samenwerken

Duurzaam bouwen kan worden versneld door samen te werken. Bedrijven, overheden en kennisinstellingen moeten veel meer de krachten bundelen om circulair en biobased bouwen te stimuleren. Mede daarom wordt deze SHARE Meets georganiseerd.

Programma SHARE Meets

Wethouder Marja Ruigrok en Adelbert de Vreese, directeur Infra Regionale Projectenvan Dura Vermeer, heten de deelnemers welkom. Wendeline Besier, directeur Duurzaamheid, vertelt over de ambitie om in 2030 de CO2-uitstoot te halveren en in 2050 helemaal CO2-neutraal te zijn.

Adelbert de Vreese neemt daarna de deelnemers mee op het terrein van de Bouwhub. Hij laat zien hoe hergebruik van materialen CO2 bespaart. Susanne van der Mark, adviseur Duurzaamheid, bespreekt het gebruik van biobased materialen zoals hout en hennep in de bouw.

Jaap Schotanus van Bio Bound en winnaar van de SHARE-award 2023 legt uit hoe circulaire betonproducten bijdragen aan duurzaamheid. De laatste presentatie is van gemeente Haarlemmermeer die een tijdje terug een Circulair Materialendepotexterne-link-icoon startte. Dit depot in Nieuw-Vennep bespaart grondstoffen en vermindert CO2-uitstoot.

De bouwhub van Dura Vermeer in Cruquius. Foto: Dura Vermeer

Informatie en aanmelden

SHARE Meets op 3 juli van 15.00 tot 17.00 uur bij Dura Vermeer, Spaarneweg 31, 2142 EN Cruquius. Belangstellende ondernemers kunnen zich aanmelden via deze linkexterne-link-icoon. Kort voor de bijeenkomst volgt een bevestigingsmail met informatie. Het bijwonen aan SHARE Meets is gratis.

Wat is SHARE Meets?

SHARE Meets is een gezamenlijk initiatief van Schiphol Groep, Rabobank, Dura Vermeer, SADC, Schenk Makelaars en gemeente Haarlemmermeer. Een aantal keren per jaar organiseren ze een bijeenkomst voor ondernemers op een inspirerende locatie in de regio. Doel is om in een informele, interactieve setting concreet aan de slag te gaan en slimme innovaties te vertalen naar winstgevende businesscases.