Wethouder Mariette Sedee helpt met het planten van bomen

Schiphol Travel International (STI) pionier in vergroenen Haarlemmermeer

16 oktober 2024
Nieuws

Zakenreisorganisatie Schiphol Travel International (STI) laat zich zien als pionier in de vergroening van Haarlemmermeer met een donatie van 50.000 euro voor het parkbos Groene Carré Zuid. Deze bijdrage is nog maar het begin van een grotere samenwerking met de gemeente, waarbij STI zich richt op het aantrekken van meer donaties uit het bedrijfsleven. Met de aanpak spelen STI en de gemeente in op de groeiende vraag van bedrijven naar zichtbare impact in hun regio.

Investeren in lokaal bos en park

STI, één van de grootste zakenreisorganisaties in Nederland en gevestigd op Schiphol in Haarlemmermeer, heeft toegang tot een breed netwerk van bedrijven die geïnteresseerd zijn in het ondersteunen van lokale groenprojecten. Directeur Daan Lenderink: “Onze klanten hebben ons gevraagd om meer concrete groene initiatieven. Hoewel er diverse buitenlandse programma's zijn voor CO2-compensatie, willen wij ons richten op lokale projecten. Wij geloven dat investeren in groene recreatieve initiatieven in onze eigen omgeving de juiste stap is.”

Eerste lokale compensatieprogramma in Nederland

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft behoefte aan zichtbare impact, het liefst in de regio Schiphol, waar veel bedrijven gevestigd zijn en ook hun medewerkers wonen. STI en de gemeente maken het nu voor bedrijven mogelijk om bij te dragen aan de aanplant van groen binnen de gemeente. STI is de eerste zakenreisorganisatie die dit mogelijk maakt in Nederland.

Commercieel directeur Arlette van Bezu voegt toe: “gesprekken met onze zakelijke klanten hebben aangetoond dat er behoefte is aan concrete en lokale initiatieven. Daarnaast ondernemen wij al 24 jaar in de regio Haarlemmermeer waar veel van onze medewerkers wonen, werken en recreëren. Deze samenwerking biedt ons een tastbare manier om onvoorwaardelijk iets terug te geven aan de gemeenschap hier in Haarlemmermeer, de regio die ons zo dierbaar is.”

Belangrijke mijlpaal

De gemeente is en blijft verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van het groen. Wethouder Mariette Sedee van Grootschalig Groen en bestuurslid van Recreatieschap Spaarnwoude spreekt van een belangrijke mijlpaal: “Een groene en leefbare omgeving is cruciaal voor onze inwoners en ondernemers en we kunnen het alleen samen waarmaken. We zijn dankbaar voor de samenwerking met Schiphol Travel International, die ons helpt om de polder aantrekkelijker te maken. Deze samenwerking draagt bij aan een gezondere en mooiere leefomgeving voor iedereen die in onze gemeente woont, werkt of recreëert. Ik hoop van harte dat veel bedrijven zich uit ideële en maatschappelijke motieven bij dit initiatief aansluiten, en op die manier bijdragen aan de aanleg van bos en park in Haarlemmermeer.”

Van links naar rechts: wethouder Haarlemmermeer grootschalig groen & recreatie Mariette Sedee, CEO Schiphol Travel International Daan Lenderink, Commercieel Directeur Arlette van Bezu planten de eerste boom in parkbos het Groene Carré). Foto: Mike van Bemmelen

Impuls Het Groene Carré

Het Groene Carré is verbonden met het aangrenzend gebied van Spaarnwoude Parkexterne-link-icoon en wordt uitgebreid met een parkbos van ongeveer 14 hectare. Het Groene Carré heeft als doel om de biodiversiteit te bevorderen, de luchtkwaliteit te verbeteren en een plek te bieden voor ontspanning en recreatie voor de inwoners en andere bezoekers. Het is een belangrijke recreatieve en ecologische verbinding tussen verschillende recreatiegebieden in Haarlemmermeer en ook een uitloopgebied voor de inwoners van Hoofddorp.

Met de aanleg van meer groen en bomen en paden voor recreatie wil de gemeente Haarlemmermeer een belangrijke bijdrage leveren aan de uitvoering van de gemeentelijke Visie Landschap en Recreatie Haarlemmermeer 2040 (.pdf)externe-link-icoon. In de visie staat dat de gemeente de aanleg bevordert van openbare groen- en recreatiegebieden, en verbindingsroutes tussen deze gebieden. Met de donatie van Schiphol Travel International krijgt dit plan een extra impuls.

Een andere impuls komt van de Provincie Noord Holland. Die zegde al eerder dit jaar financiering toe via de ‘subsidieregeling boscompensatie’ voor de uitbreiding van Groene Carré.