Lodewijk Hoekstra en wethouder Charif El Idrissi

Prijzen voor de meeste groene progressie

25 juni 2024
Nieuws

Zelfs de schapen zijn hier groen, zeggen de mannen van NL Greenlabel over de verfstreep op de rug van de woldragers. Ze zijn samen met wethouder Charif El Idrissi, een stel ambtenaren en de fotograaf op zoek naar een mooie groene plek in Park20|20, aan de voorzijde van het gemeentekantoor in Hoofddorp, voor de uitreiking van de awards behorende bij de Groene Stad Challenge.

Hoofddorp en Badhoevedorp

Awards, meervoud dus. Want de gemeente heeft flink gescoord. Hoofddorp is eerste in de categorie steden geworden (Haarlem tweede en Amstelveen derde) en Badhoevedorp is goed voor de tweede plaats in de ranglijst van de dorpen (Nijeveen eerste en Oude Wetering derde). Nieuw-Vennep neemt op deze lijst trouwens de negende plek in.

Stimuleren

De Groene Stad Challenge is een initiatief van NL Green Label, Huqvarna en Sweco. De geestelijk vader is Lodewijk Hoekstra, directeur van NL Green Label, bekend van verschillende televisieprogramma’s over tuinieren en bijgenaamd “de groene dokter”. Hij en zijn collega Frank Del Gatto kwamen wethouder Charif El Idrissi, tijdelijk verantwoordelijk voor de portefeuille Fysieke Leefomgeving, de fraaie houten sculpturen brengen. Bij de Groene Stad Challenge zijn 125 gemeenten en zes provincies aangesloten. Het doel is gemeenten te stimuleren de stedelijke leefomgeving zo groen mogelijk in te richten. Of nog beter: meer te vergroenen.

Trotse bestuurder

Vergroenen is hard nodig nu het klimaat verandert, piekbuien beter moeten worden opgevangen en er meer schaduw ter verkoeling nodig is. Groen bevordert ook gezondheid en welzijn van inwoners en draagt bij aan de biodiversiteit. Kortom, de voordelen zijn legio en tóch, weet Lodewijk Hoekstra, gaat Nederland er op achteruit qua groen.

Wethouder Charif El Idrissi toont zich een trotse bestuurder. Hij wijst erop dat vergroenen in het coalitieakkoord een belangrijk onderwerp is. “We zijn met dit college nu halverwege dus we hebben nog twee jaar te gaan en we zijn kennelijk goed bezig. Dit is een fantastische erkenning.”

Lodewijk Hoekstra en wethouder Charif El Idrissi

Wethouder Charif El Idrissi neemt de awards in ontvangst van Lodewijk Hoekstra. Foto: Jur Engelchor.

Groen ommetje

Over de waarde van groen merkt hij op dat hem is bijgebleven in coronatijd hoe fijn inwoners het vonden dat ze in hun eigen wijk of dorp een groen ommetje konden maken. “Corona is voor veel dingen slecht maar een voordeel ervan is dat mensen het belang van groen zijn gaan inzien.”

Dat Haarlemmermeer zo goed scoort in de editie 2023 van de Groene Stad Challenge is omdat deze keer vooral naar de progressie is gekeken. Het ging deze keer niet zozeer om wie het groenst is maar wie er het meeste groen bij heeft gekregen in de periode 2020-2022.

Boomkroonoppervlak

Daarbij zijn diverse zogenoemde geodata bronnen geraadpleegd. Denk aan lucht- en satellietfoto’s. De gemeente boekt niet alleen groene progressie maar zorgt kennelijk ook goed voor het bestaande groen want boomkroonoppervlak telt ook zwaar mee.

Wat ook helpt, is de vervanging van onnodige verhardingen door groen via bijvoorbeeld tegelwipacties. De tweede plaats van Badhoevedorp in de categorie dorpen is vooral te danken aan het Lint dat in de plaats is gekomen van de A9.

Marieke Adrichem, beleidsmedewerker landschap bij de gemeente, ziet het zo: “Deze awards geven aan dat wij op de goede weg zijn. Het behoud van bestaand groen en het verder ontwikkelen en stimuleren van het vergroenen van tuinen, ook op een kleinschalige manier, vergroten de waarden van de groene leefomgeving.”

Om te kussen

Als wethouder Charif El Idrissi even alleen is met de awards, is nog steeds de trots van zijn gezicht af te scheppen. Zo ongeveer kijkt de aanvoerder van het Nederlands elftal als hij de beker behorend bij de Europese titel in ontvangst heeft genomen. “Om te kussen”, zegt hij, terwijl hij glunderend naar de houtsculpturen kijkt.