Windturbines

Peiling over mogelijke windturbines Haarlemmermeer-Zuid

02 september 2024
Nieuwe energie, Nieuws

Mogelijk komen er in Haarlemmermeer-Zuid meer windturbines. De provincie Noord-Holland neemt het uiteindelijke besluit hierover maar de gemeente Haarlemmermeer wil graag dat inwoners en andere betrokkenen meedenken. Tot en met 13 oktober kunnen zij meedoen met een peiling. Die peiling gaat over zogenoemde spelregels. Die zijn eerder opgehaald bij betrokkenen en vormen een aanvulling op bestaande wetsregels. Via de peiling kunnen de deelnemers zich uitspreken over een aantal spelregels.

De gemeenteraad van Haarlemmermeer wil weten wat inwoners en andere betrokkenen belangrijk vinden als er meer windturbines komen. Hiervoor maakt de gemeente deze spelregels in het participatietraject Wind op Land. De spelregels zijn voorwaarden die betrokkenen stellen aan de eventuele komst van windturbines. De spelregels worden als advies meegegeven aan de provincie.

Peiling en zienswijze

De peiling en de spelregels staan op de website van de gemeente Haarlemmermeer, Wind op landexterne-link-icoon. Behalve meedoen aan de peiling kan tot en met 13 oktober ook een zienswijze worden ingediend. Dit is een officiële reactie op de concept-spelregels. De zienswijze kan ingediend worden als een inhoudelijke reactie op de concept-spelregels. Dit kan telefonisch, per mail, per brief of mondeling tijdens een inloopbijeenkomst. Meer informatie hierover is te vinden op de website.

Proces

Eerder dit jaar kon iedereen ideeën geven voor spelregels tijdens de Dag van de Wind op 16 maart. Hier is een verslag van gemaakt waarop betrokkenen konden reageren via de website en waarmee de gemeente concept-spelregels heeft gemaakt. Op 18 juli heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel voor de peiling over de concept-spelregels. Nu kunnen betrokkenen tot en met 13 oktober reageren op deze concept-spelregels. De gemeenteraad besluit daarna over het vaststellen van de nieuwe versie van de spelregels.

Meer informatie

Via de website kunnen inwoners de peiling invullen en een zienswijze indienenexterne-link-icoon. Hier kunnen inwoners ook terecht voor de laatste informatie, nieuwsberichten en artikelen over Wind op Land. Bovendien kunnen geïnteresseerden zich via de website abonneren op de nieuwsbrief over Wind op Land.

Het gebied waar mogelijk meer windturbines komen in Haarlemmermeer-Zuid.