Twee fietsers in PARK21

PARK21: Aanpassing bestemmingsplan, einde baggerdepot nabij

27 september 2024
Nieuws, Park21

De gemeenteraad heeft op 26 september 2024 ingestemd met het aangepaste bestemmingsplan voor PARK21. In het aangepaste plan zijn minder evenementen in het park mogelijk. Dit moet ervoor zorgen dat de leefomgeving in en rond PARK21 beter in evenwicht is. Ook is de beëindiging van het baggerdepot MeerGrond weer een stap dichterbij. Dit maakt plaats voor het geplande Park-Evenemententerrein, een groen recreatiegebied waar enkele keren per jaar ook evenementen kunnen plaatsvinden.

Andere uitkomsten

Tegen het bestemmingsplan uit 2023 zijn vier beroepen ingesteld bij de Raad van State. De Raad van State heeft de Stichting Advisering Bestuursrechtsspraak (STAB) om advies gevraagd over deze beroepen. Voor dit advies heeft STAB de gemeente ook vragen gesteld. De stikstofberekeningen voor het evenemententerrein zijn naar aanleiding van deze vragen opnieuw bekeken en dit leidt tot andere uitkomsten. Dit is vooral van belang voor het aantal en het soort evenementen dat mogelijk is op het geplande Park-Evenemententerrein in PARK21.

Minder evenementen

In het oorspronkelijke bestemmingsplan waren per jaar drie meerdaagse festivals, twee eendaagse festivals, vier grote concerten en drie kleine concerten mogelijk. In het aangepaste plan wordt dit teruggebracht tot één meerdaags festival, twee eendaagse festivals, twee grote concerten en drie kleine concerten. Nu de gemeenteraad heeft ingestemd, wordt dit aangepaste bestemmingsplan onderdeel van de behandeling door de Raad van State. De vier beroepen die tegen het bestemmingsplan zijn binnengekomen, hebben ook betrekking op dit reparatiebesluit. Het aangepaste plan wordt binnenkort gepubliceerd. Op de wijzigingen kunnen belanghebbenden nog reageren. Het is de bedoeling dat het gewijzigde plan 6 weken na publicatie in werking treedt.

Beëindiging baggerdepot

Vanaf 2013 bestaat de wens om met het baggerdepot MeerGrond te stoppen en dit om te vormen naar PARK21. Met de vaststelling van het aangepaste bestemmingsplan komt het einde van het baggerdepot steeds dichterbij. De afgelopen tijd is alle vervuilde grond afgevoerd en is MeerGrond gestart met het grondwerk voor de aanleg van het terrein. De gemeente werkt nog aan een definitief ontwerp voor de inrichting en beplanting van het Park-Evenemententerrein op deze plek. Dat wordt aangelegd nadat het grondwerk is afgerond.

Gemeenteraad stemt in met aanpassing bestemmingsplan PARK21 en einde baggerdepot MeerGrond steeds dichterbij. Foto: gemeente Haarlemmermeer

Park-Evenemententerrein

Wethouder Mariette Sedee: “Zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is, gaat de gemeente direct aan de slag met het inrichten van het Park-Evenemententerrein. Dit wordt een prachtig, afwisselend gebied met parkbos, laanbeplanting en open velden, waar bezoekers kunnen wandelen, fietsen en genieten van evenementen. We verwachten de aanleg in de komende 2 tot 3 jaar te voltooien en zo een waardevolle groene ruimte te creëren voor iedereen in onze gemeente."

Extra afspraken

In 2013 is beroep ingesteld bij de Raad van State tegen de verleende omgevingsvergunning voor de aanleg van het terrein. Hierdoor zijn de werkzaamheden van MeerGrond vertraagd en de kosten gestegen. De extra kosten zijn veroorzaakt door hogere kosten voor het afvoeren van verontreinigde grond, inflatie en aanpassingen aan het ontwerp uit 2013. De gemeente en MeerGrond hebben daarom nieuwe afspraken gemaakt over de werkverdeling en de kostenverdeling. De gestegen kosten als gevolg van omstandigheden die niet zijn toe te rekenen aan één van de partijen, zijn evenredig verdeeld.

De gemeenteraad stemde op 26 september 2024 ook in met een aanvullend investeringskrediet van 4,4 miljoen euro voor realisatie van het Park-Evenemententerrein. Het krediet komt uit de reserve 'Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer' (RIH). Ook vraagt de gemeente een aanvullende subsidie Bos- en Parklandschap van 2,7 miljoen euro aan bij de Provincie Noord-Holland en dat geld is al toegezegd. Hiermee kan een deel van het aanvullende krediet van 4,4 miljoen worden gedekt.

PARK21 in ontwikkeling

Het Park-Evenemententerrein is onderdeel van de verdere ontwikkeling van PARK21, dat de komende jaren wordt uitgebreid tot wel 1.000 hectare (ongeveer 1.400 voetbalvelden). Naast deze deellocatie zijn ook veel andere deelgebieden in ontwikkeling.externe-link-icoon