Twee handen lezen een brailleregel

‘Onze digitale dienstverlening is voor iedereen’

Vandaag
Dienstverlening, Nieuws

De dienstverlening van de gemeente is tegenwoordig voor een groot deel digitaal. Denk aan een paspoort of een vergunning aanvragen, of een melding maken van een kapotte stoeptegel. Ook mensen met een visuele of andere beperking moeten die dienstverlening gemakkelijk kunnen gebruiken. Inwoners en ondernemers die een probleem ervaren met de digitale toegankelijkheid van de gemeente kunnen dit melden.

“Veel websites zijn gebouwd in een tijd dat er minder aandacht voor toegankelijkheid was”, vertelt wethouder Charif El Idrissi (Digitalisering). “Gelukkig is dat nu anders. Alle gemeenten zijn tegenwoordig verplicht hun websites en apps voor iedereen zo toegankelijk mogelijk te maken en te houden. Dat juich ik alleen maar toe en daar werken we in Haarlemmermeer hard aan. Want als gemeente willen wij er zijn voor al onze inwoners, met en zonder beperking. Iedereen in onze gemeente moet namelijk mee kunnen doen.”

Voorlezen

Een toegankelijke website moet aan veel eisen voldoen, zegt Joyce Plenter, die zich bij de gemeente met dit onderwerp bezighoudt. “Denk aan technische eisen die het mogelijk maken tekst te laten voorlezen of om te zetten in braille. Bij foto’s en plaatjes moet altijd een beschrijving staan die kan worden voorgelezen. Voor mensen die niet goed kunnen horen, moeten filmpjes en animaties zijn ondertiteld. Als je kleurenblind bent, is het belangrijk dat er voldoende kleurcontrast is. En mensen die de muis niet kunnen bedienen, moeten via het toetsenbord door de pagina’s kunnen scrollen. En zo zijn er nog een heleboel eisen.”

51 websites en apps

Het is een fikse klus om dit allemaal voor elkaar te krijgen, alleen al voor de gemeentewebsite. En daarnaast heeft Haarlemmermeer ook nog eens een heleboel andere websites en apps. Denk aan Visit Haarlemmermeer, aan de website van de gemeenteraad of Bereken uw recht. Joyce Plenter: “Verder zijn er externe organisaties die een deel van de dienstverlening van de gemeente uitvoeren, zoals Meerlanden en Cosensus. Ook die moeten digitaal toegankelijk zijn.” In totaal zijn er maar liefst 51 websites en apps waarvan de toegankelijkheid (deels) een verantwoordelijkheid is van de gemeente.

Scores

Alle gemeenten in Nederland zijn verplicht eens in de drie jaar onafhankelijk onderzoek te laten doen naar hun digitale toegankelijkheid. En in een toegankelijkheidsverklaring te laten zien hoe ze werken aan verbeteringen. Voor 11 van de 51 websites en apps - waaronder de gemeentesite - scoort Haarlemmermeer inmiddels een voldoende. De overige 40 voldoen nog niet, maar voor de meeste zijn wel de eerste maatregelen genomen. De score van de gemeente is te zien op dit dashboard.externe-link-icoon

Ieder mens heeft het recht om mee te doen aan de samenleving. De digitale wereld hoort daarbij. Foto: Shutterstock.

Vertekend beeld

Vergeleken met andere gemeenten lijkt Haarlemmermeer onder het gemiddelde te scoren. Toch is dit een vertekend beeld, zegt Joyce Plenter. “Lang niet alle gemeenten rekenen de websites van die externe organisaties mee. Dat doen wij wel. Maar het is zeker zo dat we nog een hele weg te gaan hebben. Ik denk eerlijk gezegd dat het nooit helemáál af is, er zijn altijd verbeteringen mogelijk.”

Melden

Iedereen die een probleem ervaart met de digitale toegankelijkheid van de gemeente is van harte uitgenodigd dit te melden. Dat kan via info@haarlemmermeer.nl. Joyce Plenter: “We kunnen niet beloven alles altijd direct op te lossen, soms is het technisch best ingewikkeld. Maar we doen zeker ons best.” Charif El Idrissi: “Ieder mens heeft het recht om te leven als ieder ander en mee te doen aan de samenleving. Meedoen in de digitale wereld hoort daar natuurlijk bij.”

Steeds toegankelijker en inclusiever

De wethouder voegt eraan toe dat de gemeente onlangs nog een belangrijke stap heeft gezet. “We hebben de inkoopvoorwaarden voor nieuwe digitale systemen en producten aangescherpt. Bij aanbestedingen en offerteaanvragen sturen we nu de toegankelijkheidsrichtlijnen van de VNG mee, zodat leveranciers vooraf precies weten wat we van ze verwachten. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat we als gemeente steeds toegankelijker en inclusiever worden.”

Inwoners en ondernemers die een probleem ervaren met de digitale toegankelijkheid kunnen dit melden. Foto: Shutterstock.