Een impressie van PARK21.

Ontwikkeling PARK21 weer stap verder

16 februari 2022
Openbare ruimte

Haarlemmermeer is volop in ontwikkeling en tot 2040 groeit het aantal inwoners snel. Dat vraagt om extra ruimte voor het doorbrengen van vrije tijd. Daarom werkt de gemeente aan PARK21. Het college van burgemeester en wethouders heeft op dinsdag 15 februari ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan, het milieueffectrapport en twee concept-beeldkwaliteitsplannen voor PARK21. Deze documenten zijn zes weken in te zien, van vrijdag 25 februari tot en met donderdag 7 april 2022. Hierop kan iedereen reageren.

Wethouder Mariëtte Sedee: “Stap voor stap werken we toe naar een bestemmingsplan voor PARK21 waar inwoners en (agrarische) ondernemers over hebben meegepraat en meegedacht. De plannen worden zo steeds beter en meer concreet. Ik nodig daarom iedereen uit voor de online informatiebijeenkomst op woensdag 9 maart. Zo komen we steeds dichter bij het moment dat het bestemmingsplan klaar is en we echt de schop in de grond kunnen steken. Daar kijk ik naar uit!”

Een impressie van PARK21.

PARK21

PARK21 is een groeiend park voor iedereen, met ruimte voor sport en ontspanning, landbouw, innovatie, educatie en veel groen. Het park ligt tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep en heeft een grootte van 1.000 hectare. Dat is dezelfde grootte als het Amsterdamse Bos en drie keer Central Park in New York. Om PARK21 verder aan te kunnen leggen is een bestemmingsplan nodig. Ook moeten de gevolgen van de ontwikkelingen op het milieu worden onderzocht en beschreven. Dit gebeurt in een milieueffectrapport (MER). Beeldkwaliteitsplannen geven richting aan de kwaliteit van het gebied. Zodra de gemeente Haarlemmermeer het bestemmingsplan, MER en de beeldkwaliteitsplannen vaststelt, gaat zij verder met PARK21 aan de slag. Dit gebeurt waarschijnlijk na de zomer.

Wethouder Fouad Sidali: “Ik ben heel blij zijn dat deze stap gemaakt is. Ik hoop dat de ontwikkelingen voorspoedig gaan zodat onze inwoners straks gebruik kunnen maken van een park waar tal van activiteiten mogelijk zijn.”

De plannen

Het ontwerpbestemmingsplan, MER en de concept-beeldkwaliteitsplannen staan vanaf vrijdag 25 februari op www.ruimtelijkeplannen.nlexterne-link-icoon. Hier is ook te vinden op welke manier inwoners kunnen reageren op de plannen van de PARK21.

Meer weten?

Raadpleeg dan de website van PARK21externe-link-icoon of stuur een e-mail naar PARK21@haarlemmermeer.nl.