De Nieuw-Vennepse Social Sofa

Nieuw-Vennepse Social Sofa staat

08 december 2023
Nieuws

Het was een hele klus die ongeveer 950 uur duurde: het knippen, passen en plakken van bijna 450.000 mozaïeksteentjes. Daarna het waterproof maken en het op de plaats zetten. En nu staat het er dan: de Nieuw-Vennepse Social Sofa. Een project waar heel Nieuw-Vennep trots op kan zijn.

Sociaal zitje

Een plek waar de Nieuw-Vennepers elkaar kunnen ontmoeten. Even kunnen zitten om bij te praten. Een plek voor iedereen. Kortom: een echte Social Sofa voor het nieuwe centrum van Nieuw-Vennep. De zware Sofa is op tijd voor de officiële onthulling op de tijdelijke plek geplaatst. Het is de bedoeling om de Social Sofa te beschermen en te verfraaien met (hoge) begroeiing aan de achter- en zijkant. Op die manier ontstaat er een beschermd bankje dat uitnodigt voor een sociaal zitje.

Vaste plek

Het kan zijn dat de tijdelijke plek van de Social Sofa korter is dan aanvankelijk aangenomen. In dat geval gaat de Sofa naar het Venneperplein om uiteindelijk op een later tijdstip zijn vaste plek te krijgen op het Symfonieplein.

Blij

De Dorpsraad Nieuw-Vennep nam een aantal jaren geleden het initiatief om de Social Sofa te ontwikkelen. De Dorpsraad: "Als Dorpsraad zijn wij erg blij dat de Social Sofa binnenkort staat. Door het ontwerp van Vennepse kunstenaars is het een waar kunstwerk geworden. Tijdens het beplakken werd de Social Sofa al een sociale ontmoetingsplek voor vele Vennepers. Wij zijn bijzonder verheugd dat de Sofa nu wordt onthuld in het centrum als toonbeeld van onze inzet voor een mooier, beter en gezelliger centrum voor alle Vennepers. Dit was zeker niet mogelijk zonder de ondersteuning van de gemeente Haarlemmermeer met wie wij hetzelfde doel delen wat betreft de ontwikkelingen in het centrum. En natuurlijk was dit niet tot stand gekomen zonder de vele sponsors en de tomeloze inzet van alle vrijwilligers."

De Social Sofa in Nieuw-Vennep nodigt uit voor een sociaal zitje.

Met dank aan

Vanaf het moment dat het besluit werd genomen om te komen tot de Social Sofa (10 juni) tot het moment van de onthulling (9 december) is er dus hard gewerkt door veel inwoners van Nieuw-Vennep. De Meesterplakkers maakten hun plakafspraken meestal via hun Whatsappgroep. Door de medewerking van sponsors zoals BIZ, OVHZ, Logo’s en Letters, De Gezellige DJ, Wilma Wonen en Green Real Estate en de gemeente Haarlemmermeer konden zij aan de slag.

Op zaterdag 9 december onthullen wethouder Marjolein Steffens-van de Water (projectwethouder Nieuwe Kom) samen met de voorzitter van de Dorpsraad Martijn Schouten, de Social Sofa. Dat gebeurt vanaf 14.00 uur op de Venneperstraat (naast de Parfumerie Grandeur).