links Kim Boswijk rechts Karen Meinhardt

Met de groene leerkracht lerarentekort terugdringen

03 juni 2024
Duurzaamheid, Nieuws

De groene leerkracht van natuur- en milieucentrum NMCX geeft nuttige lessen over duurzaamheid aan kinderen op de basisschool én kan ook bijdragen aan het verkleinen van het lerarentekort.

Op basisschool De Zwaan in Zwanenburg zijn er al goede ervaringen opgedaan met dit aan twee kanten snijdende mes. De groene leerkracht staat er drie dagen van de week een uur voor twaalf verschillende klassen, van groep 3 tot en met groep 8.

NMCX-directeur Karen Meinhardt en Kim Boswijk, projectleider van de groene leerkracht, maken er geen geheim van dat ze graag méér willen. Meer scholen die een groene leerkracht voor de klas willen en meer groene leerkrachten, voor alle duidelijkheid.

Proef

De twee vrouwen zijn ervan overtuigd dat ze veel hebben te bieden. De basisscholen in Haarlemmermeer moeten daar nog wel wat beter van doordrongen raken, beseffen ze. Beter is nog als schoolbesturen inzien wat de groene leerkracht vermag. “Die besluiten erover”, weet Karen Meinhardt.

De gemeente Haarlemmermeer steunt het initiatief. De directeur legt uit dat NMCX een stichting is, daarom geen winst mag maken en van de gemeente toestemming heeft gekregen om geld dat ongebruikt was, te besteden aan een proef met de groene leerkracht.

In de afgelopen winterperiode hadden bij wijze van proef de IJwegschool en de 1ste Montessorischool in Hoofddorp en eerdergenoemde De Zwaan in Zwanenburg groene leerkrachten voor de klas staan. Dat waren projectleider Kim Boswijk zelf en Elise von Grunkow. Na de proef bleven deze twee groene leerkrachten van NMCX en De Zwaan aan elkaar verbonden. De twee groene leerkrachten zijn tevens de bedenkers van het lesmateriaal.

Usb-stick

De lessen gaan over natuur en biodiversiteit, gezonde voeding, energie en techniek, circulariteit en grondstoffen en water en klimaatadaptatie. Allemaal thema’s die NMCX al jaren met raad en daad aan de man brengt in Haarlemmermeer.

NMCX heeft de groene leerkracht zo georganiseerd dat hij of zij op afroep beschikbaar is. “De groene leerkracht kan uitrukken met het lesmateriaal op een usb-stick op zak”, zegt directeur Karen Meinhardt. “Stel dat op een zondagmiddag een schooldirecteur gaten ziet vallen in het rooster voor de aankomende schoolweek. Dan kan hij alles op alles zetten om de ouders in te lichten. Zo gaat het vaak. Als moeder van jonge kinderen weet ik daar alles van. Mijn zoontje is dit schooljaar ook al meer dan eens naar huis gestuurd. Maar de schooldirecteur kan óók de groene leerkracht inschakelen.”

links Kim Boswijk rechts Karen Meinhardt

Kim Boswijk, projectleider van de groene leerkracht (links) en Karen Meinhardt, directeur van NMCX.

Gaten dichtlopen

Op De Zwaan, maken Karen Meinhardt en Kim Boswijk duidelijk, doen de leerkrachten méér dan de gaten in roosters dichtlopen. Daar hebben ze een permanente plek ingenomen. Toch maakt de groene leerkracht geen deel uit van een schoolteam. Hij of zij vervangt geen collega’s, werkt niet mee aan schoolactiviteiten etc. De groene leerkracht is een gastdocent. Niet meer en niet minder. “Groene leerkracht moet je niet worden als het je wens is om leraar te worden. Wél als je voor de klas wilt staan om over je passie met duurzaamheid te vertellen en als je dat leuk, creatief en enthousiasmerend kunt”, zegt Kim Boswijk.

Tegen die achtergrond, weet Karen Meinhardt zeker, zijn er veel meer mensen die wat te bieden hebben. “Mensen met een bepaalde kennis en die naast hun werk tijd en energie willen steken in het delen van hun fascinatie.”

Schoolplein

Maar hebben kinderen niet méér aan meer reken- en taallessen? Kim Boswijk zegt hierop dat lezen, schrijven en rekenen wel degelijk in duurzaamheidslessen verpakt zitten. Als het even kan, vertelt ze, geeft ze buiten les, dat wil zeggen op het schoolplein. Dit in verband met allerlei verantwoordelijkheidskwesties.
Op het schoolplein is lesmateriaal voorradig. Denk aan stoepplantjes en ook kun je er bijen tellen, zegt ze.