Bouw KASTAN

Kastan genomineerd voor Arie Keppler Prijs

25 september 2024
Nieuws

Het bijzondere gebouw waarin restaurant Kastan is gehuisvest, valt misschien in de prijzen: het is genomineerd voor de Arie Keppler Prijs. Deze prijs wordt iedere twee jaar toegekend aan de meest toonaangevende projecten op het gebied van architectuur, stedenbouw, landschap en erfgoed in Noord-Holland. Een enorme eer en erkenning voor de architect, Gijs de Waal.

Tussen alle moderne gebouwen van de wijk Hyde Park, die nu in aanbouw is, getuigt Kastan juist van de rijke en bijzondere geschiedenis van de polder. Als basis voor het gebouw is namelijk een oude wagenschuur gebruikt die een paar jaar geleden nog aan de Hoofdvaart stond. Om precies te zijn op het land van de Adolfshoeve in Lijnden. De schuur is kort na de inpoldering in 1852 gebouwd. Wanneer exact is niet helemaal duidelijk, wel is aan in het hout gekraste initialen te zien dat de schuur er al in 1880 stond. In 2022 werd de inmiddels vervallen schuur afgebroken en verplaatst naar de Van Heuven Goedhartlaan in Hoofddorp. Daar is hij zorgvuldig herbouwd.

Kastanjebomen in het pand

Om het pand geschikt te maken als restaurant moest het flink worden opgeknapt en aangepast. Klimaatadaptatie, circulariteit en duurzaamheid waren daarbij uitgangspunten. De kastanjebomen in en om het pand mochten blijven staan. Sterker nog, drie bomen staan nu ín het restaurant en geven het interieur een unieke sfeer. Verder is vooral gebruikgemaakt van gerecyclede materialen. Zo zijn de raamkozijnen afkomstig van het Zaans Medisch Centrum en zijn de hardhouten latten uit een plafond van een oud kantoorpand gebruikt. Met de duurzame aanpak is de historische uitstraling van de schuur behouden. Of het pand inderdaad in de prijzen is gevallen, wordt bekend bij de uitreiking op 11 oktober.

Restaurant Kastanexterne-link-icoon is te vinden aan de Eiffelstraat 1 en is afgelopen juli feestelijk geopend door wethouder Beryl van Straten.

Kastan vormt een groene oase in Hyde Park, een wijk die nu in aanbouw is en een stadse uitstraling krijgt. Foto: gemeente Haarlemmermeer

Arie Keppler Prijs

De Arie Keppler Prijs is een initiatief van MOOI Noord-Holland. In totaal waren er dit jaar 98 inzendingen. Hieruit heeft een jury twaalf nominaties geselecteerd, waaruit vier winnaars worden gekozen in verschillende categorieën. Daarnaast is er een publieksprijs. De prijs is genoemd naar Arie Keppler, van 1915 tot 1937 directeur van de Gemeentelijke Woningdienst Amsterdam. Mede door zijn toedoen stond Amsterdam in die tijd nationaal en internationaal bekend vanwege zijn voortrekkersrol op het gebied van de volkshuisvesting.

Piekberging Buitenkaag

Er is nóg een nominatie uit Haarlemmermeer: ook de piekberging bij Buitenkaag is genomineerd voor de Arie Keppler Prijs. Deze ‘polder in de Haarlemmermeerpolder’ kan bij extreme hoeveelheden neerslag één miljoen kuub water opvangen. Hoogheemraadschap van Rijnland, Feddes/Olthof Landschapsarchitecten en Bulter architecten hebben bij de vormgeving ervan veel aandacht besteed aan de ruimtelijke, recreatieve en ecologische kwaliteit.